برای تفریح جوانان چه کرده ایم؟ / واگرایی در تبیین الگوهای سالم

 در چند سال اخیر مسایل فرهنگی کمتر در اولویت دولت قرار داشته و الگوهای مناسبی برای تفریحات سالم به مردم به خصوص جوانان و نوجوانان ارایه نشده است به طوری شاهد سردرگمی و گرایش آنها به سمت تفریحات ناسالم هستیم. .
 به گزارش سادس به نقل ازنکته انلاین تفریحات وسرگرمی،  امروزه بخش بسیار مهمی از زندگی افراد را تشکیل می دهد. داشتن تفريحات سالم از نيازهاي يک خانواده و يک جامعه سالم است و نقش موثري در شادابي جامعه و نشاط در بین اقشار مختلف مردم  دارد.در دنیای امروز که عصر ارتباط است و تکنولوژی جهان را به مانند دهکده ای کوچک تبدیل نموده، لازم است تا الگوهای مناسبی برای تفریحات سالم طراحی شده و به مردم به خصوص جوانان ارایه شود.

براي داشتن جامعه سالم بايد ابتدا اعتقادات و مباني فکري‌مان را بر اساس انديشه‌ها و آراء اسلامي و ایرانی که با فرهنگ و آداب و رسوم مان همخوانی دارد، بنا کنيم.

در راستاي الگوي تفريح سالم نیز بايد به مشترکات تفريحي توجه کنیم و الگوهای اسلامی و ایرانی را طراحی نمایم و اجازه ندهیم که رسانه های غربی برای ما تعیین تکلیف نمایند و باعث جذب مردم به سمت تفریحات غیر اخلاقی شوند.

آنچه که در این سالهای اخیر شاهد بودیم عدم برنامه ریزی مناسب برای گذران اوقات فراغت و تفریحات سالم است و متاسفانه بسیاری از نوجوانان و جوانان به دلیل خلاء موجود به شبکه های مجازی و ماهواره روی آورده اند.

با نگاهی به تفریحات اصیل ایرانی- اسلامی در می یابیم که الگوهای مناسبی در اختیار داریم که باید توسط دستگاه های مسئول تقویت شود.

رفتن به محيط‌هايي همچون جنگل، پارک، نمايشگاه‌ها، موزه‌ها، شرکت در گردهمايي‌هاي فاميلي و گروه‌هاي همسالان، رفتن به سينما، تئاتر و گردهمايي‌هاي دانشجويي از انواع تفريحات سالم است که هزينه کمي دارد، ولي بايد براي انجام آنها برنامه ريزي‌هاي لازم صورت پذيرد. امکانات تفريحي در جامعه ‌ما محدود است و بايد افزايش امکانات تفريحي در دستور کار نهادهاي مسئول و متولي اين امر قرار گيرد.

اهمیت رسانه های تصویری نیز در فراگیری و ارزان بودن آن است و به همین دلیل صدا و سیما از اهمیت فراوانی در پر کردن اوقات فراغت افراد جامعه برخوردار است.

از سوی دیگر امروزه  بسیاری از تفریحات در استفاده از ابزار های الکترونیکی و رایانه ای مفهوم پیدا می کند و باید با برنامه ریزی در این حوزه نیز با جدیت تمام وارد میدان شد.

در مجموع اگر ابزار شادی و تفریح بر مبنای اندیشه های اسلامی طراحی و برنامه ریزی  شود و اگر افراد جامعه امکانات لازم را برای ابراز شادی و تفریح سالم داشته باشند و همچنین موانع  موجود آسیب شناسی گردد، به مرور شاهد گرایش بیشتر مردم به خصوص نسل جوان به سوی سبک زندگی اسلامی- ایرانی خواهیم بود.

کدام دستگاه ها مسئول هستند؟

ساز و کار تبیین الگوهای تفریحی به مانند بسیاری از مسایل دیگر در کشور، دچار سردرگمی است و نهاد های مختلفی در این پروسه نقش ایفا می کنند که گاها مسئولیت را بر عهده دیگری می اندازند.

دولت به عنوان متولی اصلی از ابزار ها و امکانات فراوانی بهره مند است و نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار موثر خواهد بود. شهرداری نیز با در اختیار داشتن فضای های شهری از جمله فرهنگسرا ها، پارک ها و … نقش تعیین کننده ای دارد و از تاثیر صدا و سیما برای ارایه الگوهای مناسب هر چه بگوییم کم گفته ایم.

به طور مشخص در درجه اول دولت و وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت آموزش عالی و همچنین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و… که مسئولیت اجرایی دارند، موثر خواهند بود.

صدا و سیما نیز به دلیل فراگیری و ارزان بودن نوع تفریح برای مردم (دیدن فیلم و سریال و برنامه های سرگرم کننده) از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به طوری که رسانه ملی در فرهنگ سازی و تبیین خطوط سبک زندگی اسلامی نقش بی بدیلی ایفا می کند.

شهرداری ها نیز از دیگر دستگاه های اجرایی مهم هستند که با در اختیار داشتن فضا و امکانات شهری و در غالب فرهنگسرا ها و جشنواره های متعدد و همچنین تبلیغات میدانی بسیار اثر گذار خواهند بود.

از سوی دیگر نقش سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه های علمیه، مساجد و سایر نهاد های فرهنگی کشور برای ارایه الگوهای سالم تفریح  به مردم، بسیار موثر هستند که جا دارد هر یک به صورت جداگانه مورد بررسی قرار بگیرند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *