آخرین جزئیات توقیف۱۴لنج/ ۳شناوربیگانه توقیف شد

فرمانده دریابانی استان هرمزگان گفت: از ۱۴ لنج باری توقیف شده در شهرستان میناب شش لنج قاچاق شناسایی شد و هشت فروند لنج باقیمانده هم در حال بازرسی است.

به گزارش سادس به نقل ازمهر، سرهنگ علی میرشمسی عصر شنبه در نشست خبری که در سالن جلسات فرماندهی دریابانی استان هرمزگان برگزار شد، بیان داشت: روز گذشته گشت های دریابانی شناور اماراتی به سرقت رفته توسط چند عراقی را در نزدیکی جزیره لاوان شناسایی و توقیف کردند.

میرشمسی اظهار داشت: طی سال جاری بیش از ۲ تن انواع مواد مخدر، ۸۹۰هزار نخ سیگار، ۱۳۶هزار لیتر سوخت و کشف مقدار قابل توجهی مشروبات الکلی در آبهای استحفاظی استان هرمزگان کشف و ضبط کردند. همچنین تعداد ۳۶۵نفر دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

توقیف سه فروند شناور بیگانه در آبهای سرزمینی

به گفته وی، تعداد ۸۸ دستگاه خودرو سبک و سنگین و ۱۹فروند شناور در زمینه با قاچاق توقیف شد. همچنین سه فروند شناور بیگانه و متجاوز به مرزهای جمهوری اسلامی ایران نیز در این مدت توقیف شده که اکثرا  در زمینه صید غیر مجاز فعالیت داشته اند.

فرمانده دریابانی هرمزگان با اشاره به آمار کشف مشروبات الکلی خاطرنشان کرد: کشفیات مشروبات الکی در سال جاری برابر با نصف کشفیات سال گذشته بوده است.

وی اظهارداشت: ۱۲۵دستگاه کولر اسپیلت قاچاق که با مدارک جعلی توسط کانتینر از منطقه آزاد قشم به بندرعباس حمل می شد در بازرسی های دریابانی کشف و ضبط شد.

سرهنگ میرشمسی در خصوص جزئیات توقیف ۱۴ لنج باری در شهرستان میناب گفت: در یک اقدام اطلاعاتی و پلیسی مبنی بر ورود ۱۴ فروند لنج حامل کالا از کشور امارات به خور بندر کرگان و اقدام صاحبان شناورها به تخلیه بار بصورت غیر قانونی برای فرار از پرداخت عوارض گمرکی طی عملیاتی این شناورها توقیف و به بندرعباس انتقال داده شد.

وی ادامه داد: پس از توقیف شناورها و انجام بررسی، قاچاق بودن کالاهای ۶فروند از لنج های توقیفی بدلیل اقدام به تخلیه غیر قانونی بار با توجه به اسناد و مدارک موجود اثبات شده و بررسی ها برای تعیین وضعیت ۸فروند لنج دیگر در زمینه نداشتن کالای ممنوعه و جاساز در دست انجام است.

فرمانده دریابانی هرمزگان در ادامه ارزش ریالی کالای قاچاق کشف شده از ۶فروند لنج توقیف شده در بندر کرگان را بیش از ۲۵۰میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: در هرمزگان به غیر از بنادر شهید رجایی و باهنر در هیچ بندر دیگر اجازه تخلیه بار تجاری وجود ندارد اما متاسفانه به دلیل عدم نظارت صحیح اغلب بنادر شرق که تنها صلاحیت بارهای ملوانی و حتی صیادی را دارند اقدام به فعالیت های تجاری در ابعاد بالا می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص برخورد قاطع با قاچاق کالا گفت: حجم قاچاقی که توسط قایق ها و شناورهای کوچک در استان صورت می‌گیرد کمتر از ۲۰درصد کل میزان قاچاق است و عمده قاچاق واردشده به کشور از طریق مبادی رسمی است که متاسفانه به دلیل ناکافی بودن زیرساخت های گمرکات استان توان نظارت و کنترل دقیق بر حجم بالای صادرات و واردات کالا ها وجود ندارد.

فرمانده دریابانی هرمزگان با بیان اینکه تنها یک دستگاه ایکس ری در گمرک شهید رجایی فعال است گفت:  نظارت و کنترل چشمی و دستی با توجه به حجم بالای بار و شیوه ها و ترفندهای متنوع قاچاقچیان در جاسازی و جعل مدارک نمی‌تواند در جهت مبارزه با قاچاق کالا پاسخ گو باشد.

سرهنگ میر شمسی در ادامه با اشاره به قانون جدید مبارزه با قاچاق مصوبه مجلس شورای اسلامی گفت: اگر ناجا قانون جدید مبارزه با قاچاق را اجرا کند اکثر پاساژها و مغازه های هرمزگان باید تعطیل شود.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *