معاون وزیر راه و شهرسازی ایران گفت، بانک بین المللی آذربایجان قراردادی را با تهران برای اختصاص یک وام ۵۰۰ میلیون دلاری برای احداث خط آهن رشت- آستارا امضا کرده است.
به گزارش سادس به نقل از اسپوتنیک نیوز، علی نورزاد، معاون وزیر راه و شهرسازی ایران گفت، بانک بین المللی آذربایجان قراردادی را با تهران برای اختصاص یک وام ۵۰۰ میلیون دلاری برای احداث خط آهن رشت- آستارا امضا کرده است.
خط آهن رشت- آستارا بخشی از پروژه کوریدور ترانزیتی شمال- جنوب است که هدف از آن اتصال کشورهای هند، روسیه، ایران، اتحادیه اروپا و آسیای میانه به یکدیگر است. در مرحله نخست، قرار است از طریق این کوریدور سالانه ۵ میلیون تن بار ترانزیت شود. این رقم بعدا به ۱۰ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.
نورزاد گفت: «شاهین مصطفایف، وزیر اقتصاد آذربایجان در ماه می به ایران سفر کرد و در جریان روند اجرای پروژه خط آهن قزوین- رشت- آستارا قرار گرفت و اکنون ما در حال بحث در مورد همکاری ها بین ایران و آذربایجان درباره ساخت بخش رشت- آستارای این خط ریلی هستیم. بانک بین المللی آذربایجان یک وام ۵۰۰ میلیون دلاری به این پروژه اختصاص خواهد داد.»
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی ایران، کلیات این وام مورد توافق طرفیت قرار گرفته و دو طرف هم اکنون در حال بحث بر روی جزئیات و شرایط پرداخت وام هستند.
هزینه های پیش بینی شده احداث خط آهن رشت- آستارا حدود ۱.۱ میلیارد دلار برآورد شده است. به گفته نورزاد، بخش ریلی دیگری از کوریدور ترانزیتی شمال- جنوبی یعنی خط آهن قزوین- رشت پیشرفت ۹۳ درصدی داشته و تا مارس سال آینده تکمیل خواهد شد.
خط آهن رشت- آستارا بخشی از پروژه کوریدور ترانزیتی شمال- جنوب است که هدف از آن اتصال کشورهای هند، روسیه، ایران، اتحادیه اروپا و آسیای میانه به یکدیگر است. در مرحله نخست، قرار است از طریق این کوریدور سالانه ۵ میلیون تن بار ترانزیت شود. این رقم بعدا به ۱۰ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.
نورزاد گفت: «شاهین مصطفایف، وزیر اقتصاد آذربایجان در ماه می به ایران سفر کرد و در جریان روند اجرای پروژه خط آهن قزوین- رشت- آستارا قرار گرفت و اکنون ما در حال بحث در مورد همکاری ها بین ایران و آذربایجان درباره ساخت بخش رشت- آستارای این خط ریلی هستیم. بانک بین المللی آذربایجان یک وام ۵۰۰ میلیون دلاری به این پروژه اختصاص خواهد داد.»
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی ایران، کلیات این وام مورد توافق طرفیت قرار گرفته و دو طرف هم اکنون در حال بحث بر روی جزئیات و شرایط پرداخت وام هستند.
هزینه های پیش بینی شده احداث خط آهن رشت- آستارا حدود ۱.۱ میلیارد دلار برآورد شده است. به گفته نورزاد، بخش ریلی دیگری از کوریدور ترانزیتی شمال- جنوبی یعنی خط آهن قزوین- رشت پیشرفت ۹۳ درصدی داشته و تا مارس سال آینده تکمیل خواهد شد.