چهار بعد نو آوری در تبلیغات بانک های ایران

 اولین وجه تمایز شرکتهای تبلیغاتی دهه اخیر با شرکتهای دو دهه قبل از آن٬ وجوده اداره ای توانمند تحت عنوان خلاقیت و نوآوری در چارت سازمانی آن هاست ٬ استقرار این واحد در چارت سازمانی شرکتهای تبلیغاتی به دلیل ضرورت زمان و خواست مشتریان است.
به گزارش سادس به نقل ازرویکرد”*: اولین وجه تمایز شرکتهای تبلیغاتی دهه اخیر با شرکتهای دو دهه قبل از آن٬ وجوده اداره ای توانمند تحت عنوان خلاقیت و نوآوری در چارت سازمانی آن هاست ٬ استقرار این واحد در چارت سازمانی شرکتهای تبلیغاتی به دلیل ضرورت زمان و خواست مشتریان است.
شرکت های امروزی برای بقا٬ نیاز به خلاقیت و نوآوری دارند٬ این خلاقیت در همه عرصه ها و زمینه ها٬ در تولید و خدمات در ابعاد کمی و کیفی و کاهش هزینه و افزایش کیفیت و ارایه خدمات بیشتر از رقبا در قبل ٬حین و قبل از فروش است٬ هر چقدر رقابت در میان شرکت های یک صنعت بیشتر می گردد٬ ضرورت توجه به این تحول اساسی٬‌یعنی روی آوردن به خلاقیت و نوآوری بیشتر احساس می شود. از جمله این صنایع٬ می توان به صنعت بانکداری٬ لوازم خانگی و ابزارها ارتباطی اشاره کرد٬ وجود رقیبان توانمند در درون صنعت ضمن آن که تهدیدی برای بقای شرکت است ٬از طرفی فرصت نیز هست٬چرا که موجب هوشیاری و بیداری و اتخاذ استراتژي تمرکز و رهبری هزینه است.

نظام بانکداری ایران هر چند امروزه تلفیقی از خصوصی و دولتی است ٬ولی به معنای خاص خصوصی٬ نمیتوان از صنعت بانکداری کشور به عنوان بخش خصوصی نامبرد چرا که دستورها و سیاست ها از طریق کانال های مشخص دولتی و به ویژه بانک مرکزی اعمال می شود. بنابراین ٬ بانکداری ایران در عین رقابتی عمل کردن٬ دارای رویه ها و دستورالعملها یکسان و تعیین نرخ سود و یا تسهیلات اعطایی یک نواخت است٬ با این وصف می توان گفت که این صنعت در ایران در پاره ای عملیات از جمله فعالیت های تبلیغاتی٬روابط عمومی و برندینگ دارای رقابت شدید است٬ به طوری که می توان اذعان داشت که اکثر بیش از پنجاه درصد درآمد تبلیغاتی کشور ناشی از فعالیتهای تبلیغاتی بانکهاست.

در روند تبلیغات بانکها در سه دهه اخیر تحولات چشمگیری مشهو د است که برخی از این تحولات انقلابی و برخی نیز تدریجی بوده است ٬ولی به طور قابل توجهی تحولات تدریجی بر تحولات انقلابی پیشی داشته است.

اصولا نوآوری و خلاقیت به دو شکل در تولیدو خدمات صورت می گیرد . نوآوریهای ناگهانی و اساسی را نوآوری انقلابی و نوآوریهای تدریجی و آرام را نوآوری تدریجی می گویند.
براساس مدل “جوتید وجان بسنت “خلافیت ونوآوری در یک فضای چهار بعدی در سازمانها صورت می گیرد که صنعت تبلیغات نیز از ان تبعیت می کند ٬ ابعاد چهارگانه فضای نوآوری عبارتست از
1- نوآوری در محصول یا خدمت ٬‌تغییر در کالا و یا خدمات که یک سازمان عرضه می کند
2- نوآوری در فرایند٬‌تغییر روش های خلق عرضه محصول و یا خدمات
3- نوآوری در موقعیت٬ تغییر زمنیه و بستری که خدمات یا کالا در آن عرضه می شود.
4- نوآوری در پارایم تغییر مدلهای ذهنی که منطق رفتارهای سازمان را تشکیل می دهد.
تبلیغات بانکها در بحث نوآوری در محصول٬ تولید تیزر٬ زرنویس٬ اگهی مطبوعاتی٬ محتوای بیلبردها و محتوای ابزارهای اینترنتی با تقلید از برخی همنوعان غربی ٬ تغیراتی را اعمال نموده که منجر به صرفه جویی در هزینه و وقت و اثر بخشی بالا شده است. و بر کیفیت افزوده شده است و این امر توجه مخاطبان را در پی داشته ٬نوآوری در خدمات٬‌استراتژی اصلی شرکتهای تبلیغاتی امروزی است و هیچ شرکت تبلیغاتی بدون نوآوری قادر به فعالیت نیست چرا که محصولات این قبیل شرکت ها ٬ یکبار مصرف است و کاربرد ثانویه ندارد و یا قابل فروش به بانک دیگر نیست٬ لذا به نوعی ماهیت تبلیغات با نوآوری عجین است و شرایط فعلی جامعه نیز این امر را الزام آور ساخته است. با این وصف تا تولید محتوای نوآورانه و رقابتی در عرصه تبلیغات فاصله فراوان است که این امر به ضعف شرکت های تبلیغاتی و نیز انحصاری بودن و یا فقدان رقابت در این عرصه است
نوآوری در فرایند تبلیغات به مفهوم چگونگی تولید و عرضه خدمات تبلیغاتی است.

آنچه که در این عرصه٬ امروزه مشهود است ٬‌این که تولید محتوای تبلیغات از بانکها خارج و به شرکت های تبلیغاتی واگذار شده است ٬ وجود ابزارها و تکنولوژیهای نوی٬ فیلمبرداری٬ صداگذاری٬ میکس و….٬ تولید خدمات تبلیغی سریع تر کرده است فرایند تولید خدمات تبلیغی از گامهای زیر تبعیت می کند.

مطالعه فعالیت های گذشته و اثار آنها مطالعه انتطارات مشتریان و کارفرمایان وتدون پیام ٬تعیین رسانه ٬اجرای برنامه ٬نظارت٬پخش برنامه ٬واخذ بازخورد٬ این مسیر یک فرایند علمی است که حداکثر بهره وری و حداقل هزینه را در بر دارد و اهمیت این فرایند در حدی است که چارت سازمان قالب شرکت های تبلیغاتی بر این اساس طراحی شده است. نکته ای که مورد توجه است اینکه٬ همیشه شرکت ها به نوآوری و تحول در فرایند نیاز دارند٬ بحث فرایند٬ مفهوم هزینه و زمان را در بردارد هر چقدر فرایند ناکارآمد باشد٬ به معنای اتلاف منابع مالی و زمان است . و این ممکن است شرکت تبلیغاتی را از عرصه رقابت و یا گرفتن پروژه باز دارد.

امروزه فرایند طراحی تبلیغات در بانکها برونساری شده و خود بانک تنها نقش ناظر و مشاور را دار د و فرایند تولید و پخش تبلیغات بدست شرکت های تخصصی صورت می گیرد که این مساله می تواند دست مسوولان بانک در رسیدگی به دیگر کارها را باز بگذارد نوآوری در موقعیت٬ به معنای نوآوری در جایی است که برای عرضه خدمات تبلیغی خود نشانه رفته ایم و داستانی که در آن تعریف می کنیم٬ به عبارت دیگر تغییر در بازار تبلیغات که می توانیم آن را مدیریت رسانه ومخاطبان قلمداد کنیم که از کدام رسانه در چه زمانی و در چه مکانی وبرای چه کسانی استفاده کنیم٬ رویکرد استفاده از تلوزیون همچنان وجه قالب است هر چند از درصد بودجه تخصیصی به آن بتدریج کاسته می شود ٬ مطبوعات ٬ مجلات تخصصی٬ بیلبردها و تبلیغات و محیطی و اخیرا تبلیغات اینترنتی٬ سایت ها ٬ موبایل و شبکه اجتماعی ٬‌رویکرد جدید بانکها بهره برداری از شبکه های اجتماعی برای پخش پیام حتی به صورت تیزر است. روی آوری به شبکه های اجتماعی ٬ تغییراتی را در فرایند تبلیغات به وجود آورده به طوری که در استفاده از رسانه های سنتی مثل تلویزیون٬ قیمت تمام شده ساخت ٬ یک تیزر بسیار ناچیز بود ولی پخش آن اکثر بودجه را به خود اختصاص می دادو ولی دراستفاده از شبکه های اجتماعی مساله عکس شده است یعنی قیمت تمام شده تیزرها بسیار بالا و هزینه پخش آن درشبکه بسیار اندک است٬ چون استراتژی طوری است که تیزر به نحوی ساخته شود تا مخاطبان علاقمند به گسترش آن در شبکه ها شوند ٬‌این اتفاق نوینی است که در عرصه تبلیغات رخ می دهد و بانکهای ایران نیز تمایلاتی در این زمینه در سالهای اخیر از خود بروز داده اند.

نوآوری در پارادایم به مفهوم نوآوری در مدل ذهنی وفکری است که برمبنای ان کار را انجام می دهیم٬ نوآوری در پارادایم به معنای نواندیشی و دگر اندیشی است و مورد نخستین معیارها و ارزشهای قبلی و انتخاب ارزشها و معیارها و تفکرات جدید است و این شاهد دشوارترین مرحله در نوآوری است . هر چند که نرم و نامحسوس است ولی گاهی نشدنی و یا بسیار زمانبر است در این عرصه در تبلیغات بانکهای نگرشی نو مشاهده نشده است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *