سقوط مرگبار به چاله کنار بزرگراه

 در این حادثه یک موتورسوار زمین خورد و زیر چرخ‌های یک خاور جان سپرد.

به گزارش سادس به نقل ازجام نیوز”، درحالی‌که پس از یک تصادف مرگبار در منطقه ۱۵ تهران که منجر به فوت یک موتورسوار شد، گفته می‌شود ممکن است چاله شهرداری عامل این اتفاق بوده باشد، پیگیری خبرنگار فرهیختگان نشان می‌دهد که هنوز سندی مربوط به تقصیر شهرداری ارائه نشده و این موضوع به اثبات نرسیده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه می‌گوید این حادثه دلخراش به خاطر بی‌توجهی راکب موتورسیکلت رخ داده و شهرداری در آن بی‌تقصیر است. اما کارشناسان راهور مدعی شده‌اند، دیه قربانی حادثه را باید شهرداری بپردازد، چراکه مقصر اصلی این حادثه است. ماجرای تلخ تکه‌تکه شدن دختر پنج ساله در آبنمای پارک به خاطر قصور شهرداری ناحیه و پیمانکار آبنمای پارک و نداشتن دریچه روی چاله پمپ آبنما از خاطر ساکنان ناحیه ۴ منطقه ۱۵ تهران پاک نشده که خبر مرگ دلخراش موتورسوار جوان در این منطقه دهان به دهان می‌چرخد.

ساعت ۴۰: ۱۰ صبح یکشنبه، رانندگان عبوری از بزرگراه امام رضا(ع) با صحنه دلخراشی روبه‌رو شدند. یک موتورسوار جوان هنگام تردد در بزرگراه ۲۰۰ متر جلوتر از ورودی شهرک رضویه به خاطر گودالی که در سطح بزرگراه قرار داشت از مسیر منحرف شد و روی زمین افتاد. در همان لحظه یک دستگاه خاور با بار که از محل عبور می‌کرد، از روی سر راکب موتورسیکلت عبور کرد و صحنه دلخراشی را رقم زد.

گلایه اهالی محل از بی‌توجهی شهرداری

تا زمانی که آمبولانس برای انتقال جنازه در محل حاضر شود، عده زیادی از راننده‌های خودروهای عبوری و اهالی محل در آنجا حاضر شدند و نسبت به بی‌توجهی‌های مسئولان گلایه کردند.

یکی از شاهدان ماجرا در این باره به «فرهیختگان» گفت: «یک هفته است که شهردار ناحیه عزل و شهردار جدید سر کار آمده است، اما گمان می‌کنیم بی‌توجهی‌ها در این منطقه تمامی ندارد. گودالی به اندازه یک متر کنار بزرگراه و گاردریل قرار دارد که هرکسی با دیدن آن متوجه می‌شود که نیاز است روی آن با آسفالت پوشانده و با بزرگراه همسطح شود. اما نسبت به پر کردن آن اقدامی نشده تا اینکه مرد موتورسوار به داخل آن سقوط کرد و به طرز دلخراشی مقابل چشمان‌مان جان سپرد.»

یکی دیگر از ساکنان منطقه گفت: «من لحظه افتادن مرد موتورسوار را به چشم دیدم و کارشناس راهور که برای بررسی علت این تصادف در محل حاضر شده بود نیز گفت که مقصر این ماجرا سازمانی است که زمین را کنده و باید دیه قربانی حادثه را شهرداری پرداخت کند.»

شهرداری: شهردار ناحیه هنوز در جریان مشکلات نیست

محمدرضا سالمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۵ تهران در این باره به «فرهیختگان» گفت: «بعد از ماجرای عزل شهردار ناحیه، یک هفته است که شهردار جدید ناحیه شروع به کار کرده است و هنوز به صورت کامل در جریان مسائل و مشکلات منطقه قرار ندارد.»

وی ادامه داد: «در گزارشی که کارشناسان ما از این تصادف رانندگی تهیه کرده‌اند، شواهد نشان می‌دهد که شهرداری در این ماجرا بی‌تقصیر است و مقصر اصلی راکب موتورسیکلت بوده است.»

سالمی گفت: «موتورسوار بدون استفاده از کلاه ایمنی از سمت راست خاور سبقت گرفته و به خاطر رعایت نکردن فاصله ایمنی بین گاردریل و خاور گیر کرده و زیر چرخ‌های کامیون رفته است.

این حادثه موجب متاثر شدن ما نیز شده، اما عدم استفاده از کلاه ایمنی در بزرگراه ترانزیتی مانند بزرگراه امام رضا(ع) نشان می‌دهد که راکب مقصر اصلی بوده است. در منطقه‌ای که این حادثه رخ داده هیچ گودالی نیست و فقط دریچه‌ای به خاطر فیبر نوری وجود دارد که اختلاف سطح زیادی نیز با سطح آسفالت ندارد و موجب منحرف شدن راکب موتورسوار و سقوط وی شده است.»

مقصر حادثه براساس نظر کارشناسان تعیین می‌شود

طبق قانون و با توجه به نظر کارشناسان مقصر اصلی حادثه باید پاسخگو باشد و دیه قربانی را بپردازد. حال ممکن است مقصر یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

به استناد مواد ۴۹۲، ۵۰۵ و ۵۰۶ قانون مجازات اسلامی جدید مصوب سال ۹۲ مسئولیت این حادثه حسب نظر کارشناسان تعیین می‌شود.

ماده ۴۹۲ قانون مجازات اسلامی جدید می‌گوید: «جنایت در صورتی موجب قصاص یا دیه می‌شود که نتیجه حاصله، مستند به رفتار مرتکب باشد.»

ماده ۵۰۵ نیز می‌گوید: «هر گاه هنگام رانندگی به سبب حوادثی مانند واژگونی خودرو یا برخورد آن با موانع سرنشینان مصدوم یا تلف شوند، در صورتی که سبب حادثه علت قهری همچون زلزله و سیل نباشد و مستند به راننده باشد، راننده ضامن دیه است، ولی چنانچه وقوع حادثه مستند به شخص حقوقی یا حقوقی دیگری باشد آن شخص ضامن است.»

در ماده ۵۰۶ قانون مجازات اسلامی نیز آمده است: «در جنایتی که سبب تلف شدن یا مصدومیت دیگری شود، چنانچه خود شخص مستقیما مرتکب جنایت نشود، به‌طوری که در صورت فقدان رفتار او جنایت حاصل نمی‌شد، وی ضامن پرداخت دیه است؛ مانند اینکه چاهی بکند و کسی در آن بیفتد و آسیب ببیند.»

این ماده قانونی نشان می‌دهد چنانچه براساس نظر کارشناسان علت این حادثه سقوط مرد موتورسوار در گودال ناهمسطح بزرگراه اعلام شده باشد، بی‌شک شهرداری مقصر و ضامن پرداخت دیه است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *