خسارت سوانح رانندگی در کشور معادل ۷ درصد تولید ناخالص ملی است

رئیس پلیس راهور ناجا با تاکید بر لزوم کاهش تلفات حوادث ترافیکی در کشور، خسارت سوانح رانندگی در کشور را معادل ۷ درصد تولید ناخالص ملی کشور عنوان کرد.

به گزارش سادس، سردار تقی مهری در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه امروز تهران، با اشاره به اقدامات پلیس همزمان با فرارسیدن نوروز 95، اظهار کرد: نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با توجه به در پیش رو بودن نوروز 95، برنامه‌ریزی‌های لازم در حوزه‌های مختلف و از جمله حوزه ترافیکی را انجام داده و با به‌کارگیری تمام توان و 100 درصد آمادگی، با حضور در تمامی معابر شهری و بین‌شهری، درصد است تا سالی پر نشاط و امن را برای تمام هموطنان رقم زند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در ادامه با بیان اینکه در فاصله زمانی سال 84 تا 94 موفق به کاهش 40 درصدی تلفات ترافیکی در کشور شده‌ایم گفت: در سال 93، آمارها از مرگ کمتر از 17 هزار نفر در جاده‌ها و معابر کشور حکایت داشت و این در حالی بود که ما در سال 84، مرگ سالانه بیش از 27 هزار نفر از هموطنانمان در جاده‌های کشور را تجربه کردیم و در این یک دهه موفق به کاهش مرگ سالانه 10 هزار نفر در حوادث ترافیکی شدیم.

وی با اشاره به تغییرات رخ داده در یک دهه اخیر در حوزه ترافیکی گفت: در این یک دهه شاهد افزایش میل سفر و همچنین افزایش تعداد وسائل نقلیه در کشور بودیم به طوریکه آمار خودروها در کشور از 7.5 میلیون وسیله نقلیه در سال 84، به 18 میلیون خودرو و بیش از 10 میلیون موتورسیکلت رسیده است و امروز شاهد قرار داشتن بیش از 28 میلیون وسیله نقلیه در چرخه ترافیکی کشور هستیم.

مهری ادامه داد: در 10 ماهه سال 94 نیز گرچه توانستیم نسبت به مدت مشابه سال قبل، شاهد کاهش مرگ 450 نفر در حوادث ترافیکی باشیم ولی متاسفانه بیش از 14 هزار تن از هموطنانمان را در سوانح جاده‌ای و ترافیکی از دست دادیم که این عدد به هیچ وجه زیبنده کشور ما نیست.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به بخشی از خسارات وارد شده به کشور بر اثر سوانح ترافیکی گفت: تحقیقات انجام شده در سال 93 نشان داد که خسارت‌های مادی وارد شده به کشور بر اثر سوانح ترافیکی، معادل 7 درصد کل تولید ناخالص ملی ایران بوده است.

وی به نقش معدود رانندگان متخلف در مرگ سایر هموطنانمان اشاره کرد و افزود: آمارهای تصادفات فوتی در سال جاری نشان می‌دهد که در 10 ماهه امسال از میان حدود 6 هزار تصادف فوتی در کشور، 3 هزار راننده در این حوادث مقصر بوده‌اند که این تعداد به نسبت کل رانندگان وسائل نقلیه کشور، عددی بسیار ناچیز و کمتر از یک درصد است که به مرگ 14 هزار نفر از هموطنانمان منجر شد.

مهری چهار عامل سرعت غیر مجاز، سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ و خستگی و خواب‌آلودگی را 4 عامل اصلی در بروز حوادث ترافیکی کشور در سال گذشته برشمرد و با تاکید  بر حرام بودن ارتکاب تخلفات رانندگی از منظر امام خمینی (ره)، ابراز امیدواری کرد که سال آینده با همکاری مردم و تلاش پرسنل پلیس و سایر دستگاه‌های مسئول، شاهد کاهش تلفات ترافیکی در محورهای مواصلاتی کشور باشیم.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *