۴ توصیه پدر امت برای مستأجران خانه ملت/ آزمون آغاز شد

مرور چهار توصیه ای که رهبر انقلاب در ده روز اخیر خطاب به مجلسی‌ها تکرار کرده‌اند، با آغاز آزمون چهار ساله مجلس دهم می‌تواند چراغ راه بهارستان‌نشینان باشد.

سادس – حامد حسین عسکری: حدود ۱۰ روز از آغاز به کار مجلس دهم می‌گذرد و حالا همه منتظرند تا مستاجران جدید بهارستان، هرانچه را که در چنته دارند، نشان دهند و وعده‌هایی را که با آنها از مردم رای گرفته‌اند، به بوته آزمون بگذارند.

آغاز به کار این مجلس مانند مجالس قبلی، با پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی و دریافت رهنمودهای کلی ایشان بود و روز گذشته نیز، مجلسی‌ها از نزدیک پای سخنان پیر مراد ملت ایران نشستند تا آنچه را که در ۴ سال آینده باید در اولویت کارها قرار دهند، با جزئیات بیشتری بشنوند.

مرور فرازهای مهم مطرح شده در پیام هشتم خردادماه رهبر معظم انقلاب و نیز سخنان روز گذشته ایشان در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس دهم، حاوی سرفصل‌های مهم و نکات تاثیرگذاری است که توجه به آنها و اولویت‌دادن به این توصیه‌ها در عمر چهار ساله مجلس دهم، می‌تواند دوره این مجلس را به مقطعی ماندگار و شیرین در تاریخ پارلمانی پس از انقلاب تبدیل کند و از سوی دیگر، برخوردهای کلیشه‌ای و سمیناری و شعاری با این رهنمودها، می‌تواند مجلس دهم را به کلی، از خاصیت بیندازد.

اما رهبر انقلاب در پیام هفته قبل و سخنرانی‌ روز گذشته خود، بر روی چه نکاتی دست گذاشتند که و چه سرفصل‌هایی را بیشتر مورد تاکید قرار دادند؟

نگاهی گذرا به محتوای این پیام و سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، نشان دهنده تکرار حداقل ۴ توصیه اصلی و راهبردی و چند توصیه فرعی برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره دهم است که به نظر می‌رسد، در مقطع فعلی از حیات جمهوری اسلامی، برجستگی و جلوه بیشتری دارد.

رهنمود یکم؛ حفظ اقتدار مجلس و قرار دادن آن در راس امور

رهبر معظم انقلاب در فراز ابتدایی پیام خود به مناسبت افتتاحیه مجلس دهم، با اشاره به الزام شرعی و قانونی سوگند نمایندگی که در نخستین روز کاری ادا می‌شود، یادآور شدند که این سوگندنامه «سرفصل‌های اساسیِ وظایف نمایندگی در مجلس را بیان کرده است»؛ ایشان در ادامه خاطرنشان کردند که «شما برادران و خواهران محترم می‌توانید با حکمت و خردمندی و اخلاص و پارسایی، این وظایف را در خلال عمل قانونی خود -که عمدتاً قانون‌گذاری و نظارت است- تحقّق بخشیده، نزد خدا و خلق سرافراز گردید. در این صورت است که مجلس شورای اسلامی را در جایگاه ویژه‌ی خویش یعنی “در رأس امور کشور” نگاه خواهید داشت».

این توصیه رهبر انقلاب در دیدار روز گذشته ایشان با بهارستانی‌ها بار دیگر تکرار شد؛ این بار مقام معظم رهبری به راز «اقتدار مجلس» اشاره کردند و گفتند: «یکی از چیزهایی که این اقتدار را تأمین می‌کند نظارت مجلس بر خویشتن است؛ اگر مجلس نظارت کرد و جلوی لغزش نماینده را گرفت و نماینده توانست، پاکیزگی و طهارت خود را حفظ کند، زبانش باز خواهد بود و هر جا نقطه اشکالی دید، بیان می‌کند».

رهنمود دوم؛ پیگیری «اقتصاد مقاومتی» با همه الزامات قطعی آن

«تحقّق بخشیدن به اقتصاد مقاوم با همه‌ الزامات قطعی آن» توصیه برجسته دیگری بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام هشتم خردادماه خود بر آن تأکید کردند و این تأکید را در روز گذشته، اینگونه تکمیل کردند: «اقتصاد، مسئله اصلی در کشور است و باید آن را حل کنیم؛ باید دید هر حرکت دولت در زمینه‌ اقتصادی، در کجای جدول اقتصاد مقاومتی قرار دارد؟»

ایشان با یادآوری مجدد موضوع رکود، حل موضوع رکود و اشتغال از طریق رونق تولید داخلی را از اولویت های اصلی و بسیار مهم در بخش اقتصاد برشمردند و گوشزد کردند که «خجلت و شرمندگی نظام از بیکاری یک جوان، از خجلت و شرمندگی جوان بیکار در خانواده خود، بیشتر است، بنابراین باید برای حل این مشکل، اقدامات جدی انجام شود».

رهنمود سوم؛ درد ماندگار فرهنگ و ولنگاری فرهنگی

رهبر انقلاب در پیام خود به مناسبت افتتاحیه مجلس دهم، بلافاصه پس از اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی، «تلاش مجدّانه برای گسترش و ژرف‌سازی فرهنگ اسلامی» را یکی از دو اولویت اصلی و فوری کشور برشمردند.

ایشان روز گذشته نیز به موضوع «فرهنگ» به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های کاری مجلس دهم اشاره کردند و گفتند: «مسئله اقتصاد، اولویت فوری و کنونی کشور است، اما فرهنگ در بلندمدت از اقتصاد نیز مهمتر است».

«ولنگاری و بی‌اهتمامی در دستگاههای فرهنگی» گلایه تکان‌دهنده‌ای بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دراین دیدار گوشزد کردند و یادآور شدند که «در تولید کالای فرهنگی مفید و جلوگیری از تولید کالای فرهنگی مضرّ، کوتاهی‌هایی انجام می‌شود».

ایشان خاطرنشان کردند که «برخی مواقع، در مقابل تولید یا ورود کالاهای فرهنگی مضر، موضع‌گیری و اقدامی نمی‌شود، زیرا این ترس وجود دارد که متهم به جلوگیری از جریان آزاد اطلاعات شوند».

رهنمود چهارم؛ انقلابی بودن مجلس، در شرایط طوفانی منطقه و جهان

ولی امر مسلمین جهان در پیام افتتاحیه مجلس دهم به شرایط طوفانی منطقه و جهان به دلیل ماجراجویی‌های سلطه‌گران و اتباعشان، اشاره کردند و خطاب به وکلای جدید ملت تأکید کردند: «اقتدار کشور برای مواجهه با این شرایط، به هوشمندی  و عزم راسخ و در دست داشتن ابتکار عمل از سوی همه‌ مسئولان نیاز دارد. وظیفه‌ انقلابی و قانونی شما نمایندگان محترم آن است که مجلس را سنگری استوار در برابر ترفند و فسون و افزون‌خواهی گستاخانه‌ استکبار و نقطه‌ اتّکای درخشانِ مردم مؤمن و انقلابی بسازید».

این رهنمود، روز گذشته با مفهوم «قانونگذاری انقلابی» مطرح شد؛ رهبر معظم انقلاب در این دیدار «انقلابی بودن، انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن» را به وکلای ملت توصیه کردند و مجلس شورای اسلامی را نهادی انقلابی و برآمده از انقلاب خواندند و خطاب به نمایندگان تأکید کردند: «در قانون‌گذاری و در عمل به وظایف نمایندگی و در نطق‌ها و موضع‌گیری‌های خود، انقلابی عمل کنید».

ایشان همچنین با اشاره به طراحی‌های دشمن در سطوح بین‌المللی، منطقه ای و داخلی علیه نظام اسلامی، تأکید کردند که «همه قوا و مسئولان به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید در قبال این طراحی‌ها هوشیار باشند».

از «مقابله با قاچاق» تا «ویژگی‌های قانونگذاری خوب»

علاوه بر چهار رهنمود اصلی و محوری مطرح شده در دو پیام هشتم خرداد و سخنرانی ۱۶ خرداد رهبر حکیم انقلاب در جمع نمایندگان مجلس دهم، ایشان به نکات دیگری نیز به عنوان نیازهای حرکت مجلس آینده اشاره کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به موضوع قانونگذاری خوب و الزامات آن اشاره کردند و گفتند: قانون باید «با کیفیت»، «متقن»، «همه جانبه نگر»، «واضح»، «بدون تعارض با قوانین دیگر»، «ضد فساد»، «منطبق با سیاستهای بالادستی»، «برگرفته از دیدگاههای کارشناسی بدنه دولت و خارج از دولت» و «در بر دارنده مصالح ملی به جای مصالح محلی» باشد.

ایشان همچنین با تأکید بر اینکه «برنامه ششم باید با دقت و بدون هیچ اغماض و کوتاهی مورد بررسی و تصویب قرار گیرد»، به موضوع «قاچاق و ضرورت مقابله با آن در مجلس» نیز اشاره کردند و فرمودند: «قاچاق همچون خنجری به پشت نظام است که مقابله با آن هم آسان نیست، اما دولت باید با این پدیده شوم برخورد کند و مجلس نیز پشتوانه این برخورد باشد».

در نهایت، «پرهیز از تشنج» توصیه مهم دیگری بود که رهبر انقلاب آن را به مستاجران جدید بهارستان گوشزد کردند؛ ایشان با بیان اینکه «نماینده مجلس می‌تواند طبق بینش و نگاه سیاسی خود رأی بدهد و در موافقت یا مخالفت با موضوعی، اظهارنظر یا انتقاد کند»، تأکید کردند که «به هیچ‌وجه نباید همچون برخی مقاطع در دوره‌های قبلی مجلس، کار به اختلاف، کشمکش زبانی، یقه‌گیری و تشنج کشیده شود».

رهبر انقلاب، ایجاد تشنج در مجلس را موجب سرریز شدن آن به جامعه و بروز تنش و آثار روانی منفی در جامعه دانستند و گفتند: «در مجلس باید آرامش حکم‌فرما باشد و این آرامش، قطعاً به جامعه نیز منتقل خواهد شد».

حالا نمایندگان مجلس دهم هستند و این رهنمودهای پدرانه؛ باید منتظر بود و دید که آیا سالن‌های سمینار و مجله‌ها و ویژه‌نامه‌های پر رنگ و لعاب سازمانی محل تحقق این رهنمودها خواهد بود، یا تأثیر مجلس انقلابی و پایبند به توصیه‌های ولی فقیه، درکف جامعه و ادارات و سازمان‌ها مشاهده می‌شود.

آزمون نمایندگان مجلس دهم از حالا آغاز شده و فرصت چهار ساله آن نیز مثل برق خواهد گذشت. باید منتظر بود.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *