اطلاع رسانی در زمینه پرداخت تسهیلات بانکی حوزه مسکن ضروری است

 وزیر راه و شهرسازی گفت: متاسفانه در حال حاضر مدیران و کاربران اطلاعات کمی درباره پرداخت تسهیلات بانکی در حوزه مسکن دارند و ضروری است در این زمینه اطلاع رسانی کافی انجام شود.
 به گزارش سادس به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در هفدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری بر ضرورت اطلاع ‌رسانی درباره ارایه تسهیلات بانکی در حوزه مسکن تاکید کرد و افزود: شاید در این راستا ایجاد پایگاهی در دفاتر تسهیل‌گری برای بانک مسکن داشته باشیم که مردم از همین طریق اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کرده و دیگر برای این کار به بانک مراجعه نکنند.
آخوندی با بیان اینکه بانک مسکن باید بحث اطلاع‌ رسانی عمومی را به جد پیگیری کند، اضافه کرد: باید در این مسیر برگزاری جلسات در ستادها را سازمان‌دهی و این مساله را به تمام بخش‌های ذیربط ابلاغ کنید، به گونه‌ای که مدیران بانک‌های مسکن در استان‌های کشور از این مساله مطلع شوند.
وی گفت: ما با سیستم یارانه‌ها که به منابع دولتی وابسته است مشکلی نداریم، نکته‌ مهم در این زمینه آن است که در حال حاضر دولت منابعی ندارد و در صورت طرح و ایجاد مدل‌های وابسته به دولت بار دیگر با مدل‌های ناپایداری روبه‌رو خواهیم شد، لذا بحث عمده ما در این حوزه آن است که در سایر نقاط شهری برای کسانی که می‌خواهند تسهیلاتی دریافت کنند، شرایطی فراهم شود.
به گفته وی، به طور مثال در این حوزه تسهیلاتی برای زوجین و خانه اولی‌ها پرداخت می شود و تنها در بافت‌های فرسوده شهری برای آن استثنایی قائل شدیم، به گونه‌ای که در این مناطق نیازی به خانه اولی بودن نیست، همین ‌که متقاضیان تصمیم به نوسازی واحدهای خود داشته باشند، کافی است.
عضو کابینه دولت یازدهم این اقدام را امتیازی بزرگ تلقی کرد و گفت: ما باید با بهره‌گیری از اطلاع‌رسانی مناسب به سمت بحث پس‌انداز برویم چرا که سود بازپرداخت در این سیستم کم و بالغ بر ۱۳ درصد است و اگر قرار باشد این درصد مقداری دیگر کاهش پیدا کند در حقیقت نزدیک به سیستم قرض‌الحسنه می‌شود، ما باید در این مسیر ضمن توجیه تمامی دفاتر تسهیل‌گری اطلاعات کامل را در اختیار مردم بگذاریم.
وزیر راه وشهرسازی با اشاره به تجربه بحث یارانه ها در این زمینه اظهارداشت: ما در حال حاضر ۱۰ هزار میلیارد ریال تعهدات انجام نشده در حوزه مناطق روستایی در بحث یارانه‌ها داریم و من همیشه نگران آن هستم که اگر این مبلغ اجرایی نشود، هزینه‌ها افزایش پیدا کند.
آخوندی گفت: ما اگر بتوانیم مردم را به سمت پس‌انداز تشویق کنیم در جهت مدل پایدارتری حرکت کرده‌ایم و به عقیده من ما باید بار دیگر این فرایند را از منظر متقاضی و سهولت دسترسی آن به تسهیلات بازنگری و بازخوانی کنیم تا اگر مشکلی در آن وجود داشته باشد آن را برطرف کنیم.
دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *