طرح‌های حفاظت از محیط زیست پاسخگوی رفع چالش‌ها نیستند


نماینده سازمان کنوانسیون منطقه‌ای (ROPME) در ایران با بیان اینکه هیچ گونه حفاظتی برای سواحل خلیج قائل نشده‌ایم، گفت: متاسفانه برنامه‌های جاری برای حفاظت از محیط زیست کافی و پاسخگوی رفع چالش‌ها نیستند.

به گزارش سادس دکتر حسن محمدی در همایش انجمن متخصصان محیط زیست که در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، با اشاره به برنامه‌های اجراشده در زمینه حفاظت از خلیج فارس گفت: خلیج فارس به خاطر شرایط خاصش در اولویت کاری ما قرار دارد؛ چرا که دارای محیطی شکننده است.

وی انجام عملیات اکتشاف و استخراج نفت در خلیج فارس را از دیگر چالش‌های این منطقه ذکر کرد و یادآور شد: هدف ما حفاظت از محیط زیست در برابر آلاینده‌ها و توسعه پایدار محیط زیست است؛ چرا که شاهد آلودگی دریاها و همچنین وجود ریزگردها و در آینده هم با مساله نشت مواد رادیواکتیو در خلیج فارس روبرو هستیم که مجموع این عوامل باعث تخریب زیست بوم کشور و به خطرانداختن جان انسان‌ها می‌شود.

محمدی با بیان اینکه هیچ گونه حفاظتی برای سواحل خلیج قائل نشده‌ایم، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر شاهد تغییرات شدید آب و هوا در ناحیه خلیج فارس بودیم که این امر باعث تهدید گونه‌های جانوری در این منطقه شده است.

نماینده سازمان کنوانسیون منطقه‌ای خاطرنشان کرد: با توجه به متخصصین و کارشناسان خبره در زمینه مقابله با ریزگردها، تجربه طولانی مدتی در زمینه بیابان‌زدایی در کشور داریم؛ ولی اجرایی‌شدن این طرح‌ها نیازمند تعهد ملی و پشتوانه مالی است و نباید بین طرح و عمل شکاف عمیق بوجود آید.

وی در عین حال تاکید کرد: متاسفانه برنامه‌های جاری برای حفاظت از محیط زیست کافی و پاسخگوی رفع چالش‌ها نیستند.

در این همایش همچنین ماریا دوتسنکو، رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد نیز ایران را جزء اولین کشورهایی توصیف کرد که با دعوت از اداره اطلاعات همگانی ملل متحد، دفتر اطلاعات سازمان ملل متحد را راه‌اندازی کرده است و افزود: تغییرات اقلیم تهدیدی بسیار جدی و آثار مخرب و بعضا جبران ناپذیری بر محیط زیست دارد و از سوی دیگر معضلاتی چون ریزگردها، کمبود منابع آبی و گسترش کویرها از جمله چالش‌هایی است که ایران با آن روبرو است.

وی با اشاره به آرمان‌های توسعه پایدار که در سال 2015 در نشست نیویورک به تصویب رسید، ادامه داد: این سند شامل 17 آرمان و 169 هدف نظیر پایان دادن به فقر، پایان دادن به گرسنگی، زندگی سالم وارتقای رفاه، آموزش با کیفیت، دردسترس بودن آب سالم و فاضلاب، دسترسی به انرژی پاک و مقرون به صرفه، شهرها و جوامع پایدار، الگوی تولید و مصرف پایدار و اقدامات جهت مبارزه با تغییرات اقلیم است.

دوتسنکو با بیان اینکه تمامی 17 آرمان توسعه پایدار مرتبط با محیط زیست و حفاظت از آن است، افزود: یکی از این آرمان‌ها، تولید و مصرف مسؤولانه را در بر دارد، اگر بدنبال رشد اقتصادی پایدار هستیم، نیاز به تفکر و برنامه‌ریزی صحیح در تولید و مصرف داریم. سرعت شهرنشینی منجر به بروز مسائل و مشکلات زیست محیطی نظیر آلودگی هوا، دفع پسماندها، مصرف انرژی بالا، افزایش گازهای گلخانه‌ای و مانند آن شده است که همه اینها ناشی از تولید و مصرف نادرست است. البته جای خوشحالی دارد که ایران با فعالیت‌هایی نظیر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و اقتصاد کم کربن و مانند آن گام‌های مثبتی برداشته است.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *