تورم در خرداد تک رقمی می‌شود

 معاون اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد: تورم در خردادماه سا ل جاری تک‌رقمی می‌شود.
 به گزارش سادس به نقل ازرویکرد پیمان قربانی در میزگرد سیاستی «ارزیابی اثربخشی الگوهای تأمین مالی در اقتصاد ایران» بر اهمیت بازار بدهی و نقش آن در کاهش فشار بر شبکه بانکی تأکید کرد و افزود: بازار بدهی می‌تواند نقش مهمی در نظام مالی کشور داشته باشد و به بخش عمده‌ای از نیازهای تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی پاسخ دهد.
وی اظهار داشت: توسعه بازار بدهی باعث می‌شود دولت بتواند بدون فشار بر منابع پرقدرت بانک مرکزی و یا منابع محدود شبکه بانکی، به تأمین مالی نیازهای خود بپردازد به این ترتیب منابع شبکه بانکی برای حمایت از نیازهای تولیدی بخش خصوصی آزاد خواهد شد.
قربانی افزود: یکی از عوامل مهم در ایجاد انجماد دارایی‌ها در شبکه بانکی، عدم پرداخت به موقع بدهی‌های دولت است در این راستا، با توجه به اینکه نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی در ایران زیر ۲۵درصد بوده و در مقایسه با سایر کشورها بسیار کمتر است؛ لذا امکان استفاده از ظرفیت بازار بدهی برای دولت به میزان مناسبی فراهم است.
وی تصریح کرد:تشکیل این بازار منافع گوناگونی برای دولت و همچنین کل اقتصاد به همراه خواهد داشت به‌عنوان مثال، در صورت تشکیل بازار بدهی، بانک مرکزی می‌تواند در این بازار وارد شده و با خریدوفروش اوراق بهادار، به اعمال سیاست‌های پولی مورد نظر خود بپردازد این امر به بانک مرکزی کمک می‌کند تا مانند سایر کشورها از ابزارهای مستقیم فعلی جهت سیاست پولی، به سمت ابزارهای غیرمستقیم حرکت کند.
وی با اشاره به ‌اهمیت توجه همزمان به سیاست مالی و تجاری در کنار سیاست پولی ، گفت: نباید تمام تمرکز صرفاً بر سیاست‌های پولی بانک مرکزی باشد زیرا، بر اساس تحقیقات علمی و تجارب موجود، بانک مرکزی نمی‌تواند از طریق سیاست پولی، دستیابی به رشد اقتصادی بلندمدت را تأمین کند. به عبارت دیگر، سیاست پولی تنها در کوتاه‌مدت بر رشد اقتصادی اثرگذار بوده و صرفاً نوسانات اقتصادی را تعدیل می‌کند بر این اساس، رشد اقتصادی بلندمدت را باید در سیاست‌های اقتصادی دیگری غیر از سیاست پولی پیگیری نمود.
معاون اقتصادی بانک مرکزی در پایان ضرورت پادچرخه‌ای بودن سیاست مالی را مورد تأکید قرار داد و خاطر نشان کرد: در کشور ما متأسفانه در دوره‌هایی که درآمد نفتی بالا است، مخارج دولت افزایش پیدا می‌کند و برعکس این نیز صادق است و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته، سیاست مالی ماهیت پادچرخه‌ای دارد و می‌تواند شرایط مناسب برای رشد اقتصادی را فراهم آورد.
دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *