پلیس بر اساس موازین شرعی و قانونی کار خود را انجام می دهد

فرمانده نیروی انتظامی با حضور در گفتگوی ویژه خبری امشب به تشریح افق آینده نیروی انتظامی در آستانه سال جدید پرداخت.

موضوع افق آینده نیروی انتظامی در آستانه سال جدید با حضور سردار “حسین  اشتری” فرمانده نیروی انتظامی در گفتگوی ویژه خبری امشب چهارشنبه ۲۶ اسفندماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.انفجار امروز بازار تهران احتمالاً مربوط به مواد شیمایی بوده است

وی در ابتدای گفتگو در تشریح آخرین جزئیات حادثه امروز بازار تهران گفت: بعد از ظهر امروز انفجاری در بازار تهران اتفاق افتاد و همکاران ما سریعاً در محل حادثه حاضر شدند و تیم چک و خنثی سازی و کارشناسان مربوطه نیز از محل بازدید کردند که طبق آخرین اطلاعات به دست آمده انفجار مربوط به مواد شیمیایی بوده که احتمالاً برای تهیه مواد محترقه چهارشنبه آخر سال تدارک دیده شده بود.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان این که علت حادثه همچنان در حال بررسی است بیان داشت: در رابطه با این حادثه همکاران ما به یک نفر مشکوک شدند که این فرد با هماهنگی دستگاه قضایی بازداشت شده و امیدواریم که ابعاد مختلف این حادثه روشن تر شود.

سردار اشتری یادآور شد: در این حادثه حدود ۳۹ نفر مجروح شدند و حال دو نفر آن ها خوب نیست و مابقی یا سرپایی مداوا شدند و یا وضعیت عمومی بدی ندارند که امیدواریم آن ها نیز زودتر مرخص شوند

وی در خصوص میزان حوادث ۴ شنبه آخر سال جاری نیز اظهار داشت: امسال نسبت به سال گذشته حوادث و تلفات کمتر بوده است البته متاسفانه ۳ نفر از هم وطنان ما فوت شدند و تعدادی نیز قطع عضو شدند.

کاهش ۴۰ درصدی حوادث چهارشنبه آخر سال در سال جاری

فرمانده نیروی انتظامی با بیان این که آمار بیمارستان ها در چهارشنبه آخر سال نشان می دهد که ما کاهشی را نسبت به سال گذشته در رابطه با حوادث چهارشنبه آخر سال داشتیم اظهار داشت: حوادث چهارشنبه آخر سال امسال نسبت به سنوات گذشته بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته است.

سردار اشتری در بخش دیگری از اظهارات خود در رابطه با امنیت داخل شهرها بابیان این که تا رسیدن به وضعیت ایده آل هنوز فاصله وجود دارد گفت: علی رغم این موضوع وضعیت مرزها و شهرهای ما بسیار خوب است.

وی تاکید کرد: بر اساس آمار و اطلاعاتی که روزانه به دست ما می رسد الحمدالله وضعیت امنیتی در مرزها و شهرها خوب و قابل قبول است.

فرمانده نیروی انتظامی در رابطه با معتادین متجاهر نیز بیان داشت: در رابطه با بحث معتادین متجاهر نیز ما اعلام کردیم که اگر از سال جدید طرح های مد نظر برای نگه داری معتادین آماده شود نیروی انتظامی این آمادگی را دارد که کمتر از ده روز این معتادین را جمع آوری و تحویل کمپ های مد نظر دهد که البته در برخی از شهرها که این محل ها آماده شده بودند ما این معتادین را پس از ۴۸ ساعت به اندازه ظرفیت مکان های مورد نظر جمع آوری کردیم.

سردار اشتری با بیان این که مشکل ما در بحث معتادین متجاهر نگه داری این افراد است گفت: امیدواریم که با همت مسئولین در سال آینده محل های مد نظر برای نگه داری معتادین متجاهر فراهم شود البته باید عنوان کنم که بیش از ۵ هزار نفر از معتادین را با همت شهردار تهران با مسئولین مربوطه جمع آوری کردیم و آن ها را تحویل کمپ های مورد نظر دادیم.

وی خاطر نشان ساخت: با همتی که پلیس انجام داده و کمک دستگاه های مربوطه مکان هایی که معتادین در آن جا تجمع کرده بودند پاک سازی شده و مردم می توانند از محل های تفریحی و پارک ها استفاده کنند.

فرمانده نیروی انتظامی در رابطه با بحث سرقت نیز عنوان داشت: بیش از ۵۰ درصد سرقت ها، سرقت های خرد است که این سرقت ها نیز عمدتاً توسط معتادین رها شده در داخل شهرها صورت می گیرد که پس از شناسایی این افراد آن ها را تحویل مقامات قضایی می دهیم البته با توجه به محدودیت هایی که دستگاه قضایی برای نگه داری این افراد دارد این افراد پس از مدتی که در بازداشت به سر می برند مجدداً در جامعه رها می شوند که رها سازی آن ها در جامعه مشکلاتی را به همراه دارد.

سردار اشتری همچنین در توصیه خود به مردم در رابطه با امنیت شهرها و منازل در ایام نوروز بیان داشت: روز گذشته ما رزمایش ترافیکی نوروزیمان را شروع کردیم و امروز نیز قرارگاه نوروزی امام علی را راه اندازی کردیم و از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین آماده خدمات رسانی به مردم هستیم.

فرهنگ ترافیکی در کشور ارتقا پیدا کرده است

وی با بیان این که در بحث ترافیکی نیز ما امسال با برنامه ریزی بهتری با همکاران خود در پلیس راهنمایی و رانندگی در جاده ها و شهرها خدمات لازم را به مردم ارائه خواهیم داد گفت: توقع ما از مردم و رانندگان این است که به توصیه های پلیس توجه کنند البته خوشبختانه فرهنگ ترافیکی در کشور ارتقا پیدا کرده و هر سال بهتر از سال گذشته شده است و خانواده ها مقید به رعایت فرهنگ ترافیکی در کشور هستند.

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که رعایت احترام مردم چرا در برخی جاها می لنگد گفت: رفتار سازمانی همکارانم ارتقاء یافته است لذا باید اذعان داشت که در برخی جاها فشار کاری زیاد است.

سردار اشتری با اشاره به این که گروهی اقدام به ارزیابی و نظارت در این راستا می کنند افزود: مردم می توانند شکایات و پیشنهادات خود را از طریق سامانه ۱۹۷ مطرح کنند.

وی با اشاره به این که سال ۹۴ بیش از ۴۵۰ هزار تماس با سامانه ۱۹۷ در سراسر کشور صورت گرفت گفت: این تماس ها مربوط به انتقادات، پیشنهادات و قدردانی بود به طوری که ۶ درصد از عملکرد پلیس قدردانی و بیش از ۶ درصد دیگر نیز انتقاد صورت گرفت والبته یک سری هم شکایات داشتند.

فرمانده نیروی انتظامی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون نیروهای پلیس گفت: باید نیروهای پلیس را افزایش دهیم و متناسب با آن نیز امکانات افزایش یابد.

سردار اشتری با بیان این که  طبق استاندارد جهانی برای هزار نفر باید ۵-۷ پلیس داشته باشیم خاطر نشان ساخت: این در حالی است که در ایران برای هزار نفر حدوداً ۳، ۴ نفر پلیس داریم.

ضرورت افزایش دو برابری نیروهای پلیس در کشور

وی با تاکید بر این که باید تعداد نیروهای پلیس را در کشور حداقل دو برابر کنیم بیان کرد: این امر نیازمند افزایش تجهیزاتمان در کشور است.
فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به این که دوربین هایی در برخی از نقاط وجود دارد که کار مامورانی که به صورت فیزیکی حضور ندارند را انجام می دهد.

سردار اشتری با بیان این که پلیس کار خود را به خوبی ایفا می کند افزود: جرایم در فضای مجازی نسبت به سال گذشته ده درصد افزایش یافته است.

بیش از ۸۵ درصد جرایم در  پلیس فتا کشف شده است

وی با اشاره به این که خوشبختانه بیش از ۸۵ درصد جرایم صورت گرفته کشف شده است ادامه داد: پرونده ها مورد رسیدگی و کشف قرار می گیرد.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان این که پلیس فتا بیشتر به مسائل مالی می پردازد خاطر نشان کرد: همکارانم اقدام به آگاه سازی مردم کرده اند و این امر نیز موثر واقع شده است.

سردار اشتری با اشاره به این که در برخی از مواقع موبایلی داخل زندان رفته و این امر سبب ارتباط با بیرون از زندان شده است لذا سازمان زندان ها در ماه های گذشته اقدامات خوبی را در این راستا انجام داده است تا از ورود موبایل به داخل زندان ها جلوگیری به عمل آید.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون مقابله با ناامنی روانی گفت: احساس امنیت از خود امنیت ارزش بیشتری دارد لذا باید اذعان داشت که وضعیت امنیتی کشور خوب است ولی بعضی از مواقع احساس امنیت خوب نیست.

امنیت روانی در حوزه های مخلتف باید ایجاد شود

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به این که مردم باید آسایش، امنیت و نظم خود را حفظ کنند تا امورات خود را بگذرانند گفت: امنیت روانی در حوزه های مخلتف باید ایجاد شود.

پلیس بر اساس موازین شرعی و قانونی کار خود را انجام می دهد

سردار اشتری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا پلیس موظف به اجرای اسلام نیست گفت: پلیس بر اساس موازین شرعی و قانونی کار خود را انجام می دهد لذا هر چیزی که خلاف شرع باشد خلاف قانون محسوب می شود.
وی با بیان این که نیروی انتظامی، حافظ ارزش ها است و حفاظت از دستاوردهای انقلاب را بر عهده دارد گفت: در خودروهایی که کشف حجاب صورت گرفته برخوردهای لازم انجام شده است.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به این که حتماً باید سرنشینان خود رعایت موازین شرعی را کنند افزود: با آلودگی صوتی، آزار و اذیت و کشف حجاب برخوردهای لازم را انجام داده ایم.

سردار اشتری با بیان این که در بحث آلودگی صوتی همکارانم به صورت جدی برخوردهای لازم را انجام داده اند گفت: با کسانی که باعث ناراحتی، نگرانی و آزار و اذیت مردم شده اند برخوردهای خوبی صورت گرفته است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا با نرخ جدید جریمه ها موافقید گفت: این امر بر اساس قانون صورت گرفته است و لذا مقرر شده بود هر ساله بر اساس نرخ تورم افزایش ها صورت گیرد.

کاهش ۳ درصد تلفات نسبت به سال ۹۳

فرمانده نیروی انتظامی با بیان این که دلیل این امر بازدارندگی مردم است افزود: در سال ۹۴ ، ۳ درصد نسبت به سال ۹۳ کاهش تلفات داشتیم.

سردار اشتری ادامه داد: حدود ۴۵۰ نفر کشته نسبت به سال گذشته کمتر در تصادفات داشتیم و در نوروز ۹۴ ده درصد نسبت به سال ۹۳ کاهش تلفات را شاهدیم.

وی با اشاره به این که باید جلوی تصادفات را بگیریم خاطر نشان کرد: هدف ما این است که راننده و سرنشینانش به سلامت به مقصد برسند اظهار داشت: بیش از ۹۵ درصد رانندگانمان رعایت مسائل ایمنی و رانندگی را می کنند.
فرمانده نیروی انتظامی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون افزایش حقوق کارکنان نیروی انتظامی گفت:  باید بتوانیم بخشی از کسری حقوق را جبران کنیم لذا امیدواریم در سال آینده این کار را بتوانیم انجام بدهیم البته در دو ، سه ماه گذشته به صورت مختصر افزایش در حقوق کارکنانمان داشتیم.

سردار اشتری با اشاره به این که میانگین حقوق کارکنانمان ۱ میلیون و ۴۰۰ الی ۱میلیون ۵۰۰ تومان است گفت: خیلی از کارکنانمان حقوق زیر ۳ میلیون تومان دارند.

وی با اشاره به این که کارگروهی برای افزایش حقوق کارکنان نیروی انتظامی تشکیل شده است گفت: بر حذف اعدام قاچاقچیان مواد مخدر  نیز بحث و گفتگوهای لازم صورت گرفته است لذا کارگروهی در این رابطه مشخص شده تا به بررسی موضوع بپردازد.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به این که از طریق پلیس بین الملل و اینترپل نیروی انتظامی مسئله خاوری را دنبال می کند ادامه داد: کشور مربوطه باید همکاری لازم را از نظر قضایی انجام دهد لذا مشکلی برای استرداد ایشان نداریم.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *