تلاش برای استفاده از مداخلات روانی اجتماعی به جای مداخلات قضایی

مدیر اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران توجه به مسائل مددکاران را ضروری دانست و گفت: ‌در حال حاضر اورژانس اجتماعی تلاش دارد مداخلات روانی اجتماعی را جایگزین مداخلات قضایی کند و به آسیب‌های اجتماعی اعم از کودک‌آزاری، همسرآزاری و… حمایت اجتماعی ارائه دهد. مداخلات روانی اجتماعی در اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی توسط کارشناسان روان‌شناسی انجام می‌شود و مشاوران و کارشناسان در خط ۱۲۳ پاسخگوی تماس شهروندان هستند.

به گزارش سادس، مهدیه اخگری در مورد نقش و اهمیت مددکاران در جامعه با بیان اینکه مددکاران در مهار و کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نقش مؤثری دارند، افزود: مددکاری اجتماعی حرفه کاملاً تخصصی مبتنی بر دانش، اصول و ارزش‌هایی است که فرد به‌واسطه توانمندی‌های شخصی می‌تواند در جهت رفع مشکلات افراد و گروه‌ها تأثیرگذار باشد.

اخگری افزود: مددکاران در سازمان‌هایی که به‌نوعی در زمینه آسیب‌های اجتماعی مسئولیت دارند مانند بهزیستی، بهداشت و درمان و زندان‌ها، کانون‌های اصلاح و تربیت و…  به فعالیت می‌پردازند و در اصلاح جامعه نقش حساسی دارند.

مدیر اورژانس اجتماعی و کارشناس مسئول سازمان بهزیستی استان تهران خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر وظایف مددکاران اجتماعی بیشتر شناخته شده و سیستم قضایی به این موضوع اشراف دارد و حمایت‌هایی از مددکاران انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اهمیت و ضرورت فرهنگ‌سازی و نهادینه‌کردن نقش مهم مددکاران در جامعه و آشنایی سازمان‌ها با مددکاران تصریح کرد: بزرگ‌ترین مهارت مددکار اجتماعی شناخت منابع برون‌سازمانی جهت ارجاع است. در این راستا شبکه ارتباطی ما ضعیف بوده و نیاز است که شبکه ارتباطی در این مورد شناسایی و ارتباط تنگاتنگ شود.

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت تقویت رویکرد رشد و تربیت مددکاران در دانشگاه‌ها، گفت: در سال‌های اخیر مددکاری اجتماعی به‌صورت تخصصی و رسمی در دانشگاه‌ها در مقاطع مختلف از کارشناسی تا دکتری تدریس می‌شود.

مدیر اورژانس اجتماعی و کارشناس مسئول سازمان بهزیستی استان تهران تصریح کرد: انجمن علمی مددکاران نیز برای ارتقای دانش و مهارت مددکاران دوره‌های متنوعی را برگزار می‌کند.

اخگری در ادامه با اشاره به تشکیل اورژانس اجتماعی افزود: ‌در حال حاضر اورژانس اجتماعی تلاش دارد مداخلات روانی اجتماعی جایگزین مداخلات قضایی کند و به آسیب‌های اجتماعی اعم کودک‌آزاری، همسرآزاری، دختران فرار و… حمایت اجتماعی ارائه دهد. مداخلات روانی اجتماعی در اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی توسط کارشناسان روان‌شناسی انجام می‌شود و مشاوران و کارشناسان در خط ۱۲۳ پاسخگوی تماس شهروندان هستند.

وی تصریح کرد: تمرکز در اورژانس اجتماعی به ارائه خدمات حمایتی، اجتماعی، روان‌شناختی برای زنان و دختران در معرض آسیب است.

مدیر اورژانس اجتماعی و کارشناس مسئول سازمان بهزیستی استان تهران که در برنامه‌ای تلویزیونی سخن می‌گفت، توجه به مسائل مددکاران را ضروری دانست و بیان کرد: اگر مددکار اجتماعی دغدغه معاش نداشته باشد می‌تواند خدمت مؤثرتری به جامعه ارائه دهد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *