هر نوع هزینه‌ای برای محیط‌زیست سرمایه‌گذاری است

سادس/خراسان رضوی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: هزینه برای محیط زیست سرمایه‌گذاری است و موجب جلب رضایت مردم، حفظ سلامتی و محیط زندگی مردم می‌شود.

سمیه رفیعی امروز ۱۶ خرداد ماه، در مراسم افتتاح پروژه‌های معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد که در بوستان وکیل‌آباد برگزار شد، اظهار کرد: در خصوص خدماتی که انقلاب اسلامی در حوزه محیط زیست داشته صحبت خاصی صورت نگرفته است. در دنیا نظیر نداشته انقلابیون در حین درگیری‌هایی که در زمان انقلاب داشتند، نگاه ویژه‌ای به حوزه محیط زیست داشته باشند و این صرفا در انقلاب اسلامی ایران رقم خورده است.

وی افزود: ما اصل ۵۰ قانون اساسی که به حفاظت از محیط زیست و ممنوعیت تخریب محیط زیست می‌پردازد را مدیون نگاه بلند انقلابیونی هستیم که همزمان با همه چالش‌ها به محیط زیست نیز اشاره داشتند. این نگاه و این اصل قانون اساسی در دنیا کم‌نظیر نه، بلکه بی‌نظیر بود و تبیین خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.

رفیعی با بیان اینکه هر نوع هزینه‌ای برای محیط‌زیست سرمایه‌گذاری است، عنوان کرد: ما این موضوع را به خوبی در شهر مشهد مشاهده می‌کنیم که سهم قابل توجهی از بودجه‌های شهرداری برای محیط زیست هزینه می‌شود. شهرداری مشهد به این رسیده است که هزینه برای محیط زیست سرمایه‌گذاری است و موجب جلب رضایت مردم، حفظ سلامتی مردم و حفظ سلامت محیط زندگی مردم می‌شود. همه این موارد چرخه‌ای است که کمک می‌کند تا انسان رضایت داشته باشد و از شاخص‌های زیستی بالایی برخوردار باشد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: ما در محیط زیست مشهد اتفاقات رو به جلویی را شاهد هستیم. از جمله اتفاقاتی که در مشهد رقم خورده ایجاد شهرک صنعتی بازیافت، مدیریت شیرابه و بازمهندسی یا مهندسی معکوس دستگاه‌ و ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا بوده است. یکی از مسائل محیط زیست در اجرای هوای پاک عدم برخورداری و تعمیر و نگهداری ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا است. در مشهد این موضوع برطرف شده و مهندسی معکوس انجام دادند.

وی ادامه داد: محدودهLEZ (محدوده کم‌آلاینده) را بر اساس پارامترهای آلوده‌کننده هوا به دست می‌آورند. بسیاری از پارامترها و محدوده‌ها برای قانون هوای پاک مبنای متقن کارشناسی ندارد اما در مشهد این محدوده را براساس یک معیار کارشناسی مشخص می‌کنند که قدم رو به جلویی است. دستگاه‌های پرتابل برای اندازه‌گیری آلاینده‌ها و حتی آلاینده‌های صوتی در مشهد قدم بزرگی بوده و در حوزه پسماند نیز اقدامات رو به جلویی رخ داده است. امیدوارم سایر شهرها این اقدامات را الگو قرار دهند.

رفیعی با اشاره به اینکه به برکت ساخت سایت پرنده‌نگری امیدوارم تا سال آینده اطلس پرندگان شهر مشهد نیز چاپ و ارائه شود، تصریح کرد: در محیط زیست شهری معمولا حیات وحش شهری را فراموش می‌کنیم و برایمان کمرنگ شده است. برای بازنگری قانون پسماند در کشور ۱۴۰۰ ساعت کار مطالعاتی صورت گرفته که اگر مورد بازنگری قرار گیرد یکی از مهمترین مسائل حل خواهد شد. ایجاد چرخه اقتصادی مدیریت پسماند می‌تواند بسیاری از مسائل این حوزه را حل کند. شهرداری با محیط زیست تفاهم کند تا شناسایی صنایع آلاینده با شهرداری و اعمال ضوابط و قوانین با محیط زیست باشد. عوارض پرداخت استفاده از سوخت‌های آلاینده موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. 

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *