کیفیت هوای تهران در شرایط "قابل قبول" است

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم اکنون کیفیت هوای تهران در شرایط “قابل قبول” قرار دارد.

به گزارش سادس، بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، امروز (یکشنبه ۱۴ خرداد) با توجه به وزش باد مؤثر و کاهش تردد خودروها در روز تعطیل از میزان غلظت ذرات معلق کاسته خواهد شد و کیفیت هوا در محدوده قابل‌قبول قرار خواهد گرفت.

کاهش تندی باد در طول روز پراکندگی آلاینده‌ها را محدود خواهد کرد، همچنین افزایش دما در ساعات بعدازظهر و تولید و افزایش غلظت آلاینده ازن سبب کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق خواهد شد. افزایش نسبی تندی باد تا ساعات پایانی یکشنبه، کاهش غلظت ذرات معلق و بهبود کیفیت هوا در بیشتر مناطق را به دنبال خواهد داشت.

عدم وزش باد مؤثر تا صبح فردا (دوشنبه ۱۵ خرداد) از پراکندگی آلاینده‌ها جلوگیری خواهد کرد، اگرچه با توجه به کاهش ترافیک صبحگاهی در روز تعطیل کیفیت هوا در بیشتر مناطق در محدوده قابل‌قبول قرار خواهد گرفت. شکل‌گیری ناپایداری جوی و افزایش تدریجی تندی باد در طول روز پراکندگی آلاینده‌ها را تسهیل خواهد کرد، بااین حال در ساعات بعدازظهر احتمال گسیل گردوخاک ناشی از وزش باد نسبتاً شدید در مناطق مستعد وجود خواهد داشت.

شایان ذکر است با وزش باد مؤثر تا اواخر وقت دوشنبه (۱۵ خرداد) از میزان غلظت آلاینده‌ها کاسته خواهد شد و برقراری وضعیت قابل‌قبول در بیشتر مناطق مورد انتظار است.

به گزارش سادس، آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ازن» با میانگین ۱۰۱ بود و کیفیت هوای پایتخت ناسالم برای گروه‌های حساس بود. آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۷۸و کیفیت هوا در وضعیت قابل قبول است.

گفتنی است که شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا “پاک”، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا “قابل قبول(سالم) یا متوسط”، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا “ناسالم برای گروه‌های حساس”، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا “ناسالم برای همه گروه‌ها”، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا “بسیار ناسالم” و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا “خطرناک” است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *