گسل "پیشانی‌کوهستان" مسبب احتمالی زلزله‌های دوقلو امروز گهواره/ثبت ۴۲۰۰ زلزله در مدت ۱۵ سال

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی با اشاره به رخداد دو زلزله ۴.۷ و ۴ در گهواره استان کرمانشاه گفت: احتمالا فعالیت بخش‌هایی از گسل پیشانی کوهستان موجب این زلزله‌ها شده است.

به گزارش سادس، هر رخداد لرزه‌ای در استان کرمانشاه یادآور زلزله ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال ۱۳۹۶ ازگله است؛ زلزله‌ای که علاوه بر تلفات انسانی، خسارات زیادی به سازه‌ها وارد کرد.

امروز (یکشنبه ۱۴ خردادماه ۱۴۰۲) نیز شهر گهواره استان کرمانشاه شاهد رخداد دو زلزله به بزرگای ۴.۷ در عمق ۸ کیلومتری و ۴ در عمق ۵ کیلومتری بوده است. 

دکتر علی بیت‌اللهی در گفت‌وگو با سادس در باره این زلزله دوقلو که به فاصله ۳ دقیقه از یکدیگر رخ داد، گفت: به گزارش مرکز لرزه‌نگاری ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زلزله‌ای به بزرگای ۴.۷ در ساعت ۸ و ۲۱ دقیقه امروز در سمت غرب کرمانشاه بین مسیر کرمانشاه و سرپل ذهاب در جنوب شهر گهواره استان کرمانشاه رخ داده است.

وی ادامه داد: متعاقب این زمینلرزه، پسلرزه‌ نسبتا بزرگی به بزرگای ۴ رخ داد که با توجه به نزدیکی رومرکز این زلزله‌ها در شهر گهواره (۵ کیلومتر گهواره) احتمال خسارت جزیی و خفیف داده می‌شود.

بیت‌اللهی خاطر نشان کرد: در راستای گسل‌هایی که در این منطقه قرار دارد، به نظر می‌رسد فعالیت گسل “پیشانی‌کوهستانی”، موجب رخداد این زمینلرزه شده است.

به گفته وی در سال ۹۶ بخش‌هایی از این گسل منجر به زلزله ازگله کرمانشاه با بزرگای ۷.۳ شده است و احتمال می‌رود که فعال شدن بخش‌هایی از سامانه گسل “پیشانی‌کوهستان” موجب زلزله این منطقه شده است.

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه فعالیت بخش‌هایی از این گسل موجب رخداد زلزله سال ۹۶ شده است، اظهار کرد: این منطقه دارای گسل‌های متعددی است و از لرزه‌خیزی بالایی برخوردار است، به گونه‌ای که در اطراف رومرکز زلزله امروز، تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری حدود ۴ هزار و ۲۰۰ زلزله در مدت ۱۵ سال اخیر رخ داده است.

بیت اللهی خاطر نشان کرد: از تعداد ۴ ‌هزار و ۲۰۰ زلزله، ۲۸ زمینلرزه با بزرگای بالای ۵ بوده است و این امر نشان‌دهنده لرزه‌خیزی بالای این منطقه است.

این محقق زلزله شناسی اضافه کرد: هر چند که رو مرکزی زلزله دوقلو امروز کرمانشاه در مجاورت شهر گهواره است، ولی خوشبختانه دارای تراکم جمعیتی پایینی است و یکی از دلایل تلفات جانی کم این منطقه در سال ۹۶ همین امر باشد ولی در بازدیدهایی که قبل از سال ۹۶ این منطقه داشتیم، شاهد سازه‌های بی‌کیفیت به ویژه در مناطق روستایی بودیم.

بیت‌اللهی یادآور شد: پس از رخداد زلزله سال ۹۶، بسیاری از سازه‌های آسیب دیده، نوسازی شدند و با مقاوم سازی آنها باعث می‌شود که خسارات ناشی از زلزله کاهش یابد.

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با اشاره به ثبت زلزله‌هایی در شمال شرقی کشور در محدوده خراسان شمالی و رضوی، گفت: در این بخش‌ها نیز زلزله‌هایی با بزرگای ۴ و بالاتر رخ داده است؛ ضمن آنکه در چند روز گذشته در غرب کشور نیز زلزله‌های موثری رخ داده است، هر چند که مخرب نبوده‌اند.

وی افزود: این رخدادهای لرزه‌ای پیام واضحی را به ما می‌دهد که محدوده سرزمینی ما که از نظر زمین شناسی، محدوده بسیار بزرگی محسوب نمی‌شود، تحت تنش تکتونیکی موثری قرار دارد و این تنش همچنان نیز ادامه دارد.

بیت‌اللهی اظهار کرد: نمونه ادامه‌دار بودن این تنش، زلزله خوی است که بعد از زلزله‌ خوی در شمال غربی کشور که متاسفانه با تلفاتی همراه بوده است، (تنش تکتونیکی) همچنان ادامه دارد.

وی یادآور شد: با توجه به گستردگی گسل‌های لرزه‌زا در نقاط مختلف کشور، پیش بینی اینکه در کدام مناطق زلزله مخرب و بزرگی دهد، غیر ممکن است ولی لرزه‌زایی کشور نشان‌دهنده آن است که موضوع خطر زلزله باید بسیار جدی تلقی شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *