پایش جنگل های گیلان در قالب ۳۲۲ بلوک حفاظتی/ بهره برداری از دومین پایگاه اطفاء

سادس/گیلان فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان، از بلوک بندی اراضی منابع طبیعی گیلان برای حفاظت در بخش های حریق و قاچاق و تصرف و چرای دام مازاد و… خبر داد و اضافه کرد: نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در قالب ۳۲۲ بلوک حفاظتی اقدام به پایش عرصه های جنگلی و مرتعی استان می کنند.

سرهنگ محمد قربانی لرد در گفت وگو با سادس، با بیان اینکه سال گذشته ۱۳۱ فقره حریق در سطح ۳۸۰ هکتار در سطح اراضی جنگلی استان گیلان به وقوع پیوست، اظهار کرد: شاهد کاهش پنج درصدی در تعداد حریق نسبت به سال ۱۴۰۱ هستیم.

وی همچنین از وقوع ۶ فقره حریق به مساحت حدود چهار هکتار طی دو ماهه امسال در سطح اراضی ملی استان خبر داد و تصریح کرد: با توجه به افزایش دمای هوا و کاهش رطوبت کف جنگل، احتمال وقوع آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مرتعی استان وجود دارد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، با اشاره به پیش بینی چهار پایگاه اطفای حریق جنگل ها در استان، گفت: در حال حاضر پایگاه مرکزی استان(رشت) با ۱۰ تیم اطفاء، عملیاتی بوده و پایگاه غرب استان(تالش) پیشرفت ۹۰ درصدی دارد و طی ماه های آینده به بهره برداری می رسد.

قربانی لرد با بیان اینکه عملیات اجرایی دو پایگاه شرق(لاهیجان) و جنوب(رودبار) استان هنوز آغاز نشده است، خاطرنشان کرد: بیشتر از فضای فیزیکی، به تجهیزات اطفای حریق و نیروی انسانی نیازمند هستیم.

وی با اشاره به کمبود ۳۰۰ نفری نیروهای حفاظتی در سطح استان، بیان کرد: طبق استانداردهای جهانی هر ۱۰۰۰ هکتار از اراضی منابع طبیعی نیازمند یک نیروی حفاظتی است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان، پایگاه اطفاء حریق جنگلی مرکز استان را مجهز به کامیون ها و تانکرها و خودروهای اطفا و تجهیزات انفرادی شامل دمنده و آتش کوب و کوله آب پاش و… دانست و متذکر شد: از ظرفیت همه نیروهای مردمی و بسیجی و امدادی و همیاران طبیعت و دهیاران و… استفاده کردیم و سال گذشته ۵۰۰۰ نفر/ساعت آموزش های اطفاء حریق جنگلی را دریافت کردند.

وی از بلوک بندی اراضی منابع طبیعی گیلان برای حفاظت در بخش های حریق و قاچاق و تصرف و چرای دام مازاد و… خبر داد و اضافه کرد: نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در قالب ۳۲۲ بلوک حفاظتی اقدام به پایش عرصه های جنگلی و مرتعی استان می کنند.

قربانی لرد از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه حریق و تخریب جنگل و تصرف اراضی ملی و… با شماره های شبانه روزی ۱۳۹ و ۱۵۰۴ تماس بگیرند و یادآور شد: نیروهای یگان حفاظت لحظه به لحظه آماده پیشگیری و مقابله با حریق در جنگل ها هستند و در این راستا از کمک نیروهای مردمی و همیاران طبیعت و دستگاه های امدادی و خدماتی و… استفاده می کنیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *