مشکل جدید در تیراندازی؛ توقف مسابقات به خاطر کاغذ دستگاه‌های الکترونیک!

مشکل جدید در تیراندازی؛ توقف مسابقات به خاطر کاغذ دستگاه‌های الکترونیک!

مسئول کمیته مسابقات فدراسیون تیراندازی گفت: توقف در جریان مسابقات آزاد تفنگ و تپانچه مردان به دلیل کاغذهای دستگاه الکترونیک بود.

به گزارش سادس، جمعه ۲۹ اردیبهشت اولین دوره مسابقات آزاد تیراندازی در بخش تپانچه و تفنگ مردان برگزار شد و نفرات برتر مشخص شدند. البته اتفاق حاشیه‌ای که در این‌ مسابقات وقفه بوجود آورد، مشکلات موجود در دستگاه‌های الکترونیکی بود که موجب شد تا برخی از شرکت‌کننده‌ها ساعت‌ها منتظر باشند و خط شلیک خود را چند بار تغییر دهند. این مشکل در حدی بود که مسابقه قلق که ۱۵ دقیقه زمان می‌خواهد بیشتر از یک ساعت طول کشید.

علت این توقف‌ها به گفته شرکت‌کنندگان استاندارد نبودن رول‌های کاغذی استفاده شده در دستگاه‌های الکترونیک است. آنها مدعی هستند که کاغذهای استاندارد این دستگاه‌ها با مبلغ ۱۲۰ هزارتومان در بازار ایران موجود است و هر رول آن در مسابقه برای ۴ تیرانداز کافی است اما فدراسیون با وجود دریافت ورودی ۲۲۰ هزار تومانی، این کاغذها را تهیه نکرده‌ است. 

یکی دیگر از اعتراض‌های شرکت‌کنندگان مشکل ثبت امتیاز است که مدعی هستند این دستگاه‌ها به خاطر خرابی رکوردهای واقعی را نشان نمی‌دهد. گویا این دستگاه‌ها خارجی است و باید مدت‌ها قبل به روزرسانی می‌شدند اما با استفاده از کاغذهای غیر استاندارد روز به روز بیشتر آسیب دیده‌ و مستهلک شده‌اند و حالا باید تعمیر و به روز شوند.

این اولین مسابقه‌ای هم نیست که تیراندازان در آن دچار چالش می‌شوند و آنها در مسابقات المپیاد هم که در سال گذشته برگزار شد با این مشکلات روبه رو بودند.

البته رییس کمیته مسابقات فدراسیون این اعتراض‌ها را رد می‌کند و می‌گوید که این کاغذها وارداتی هستند و به دلیل تحریم‌ها فدراسیون نمی‌تواند آن‌ها را تامین کند. علی گداری می‌گوید که حدود ۶ ماهی است که این کمبود وجود دارد و حتی ملی‌پوشان نیز نسبت به آن معترض هستند.

علی گداری رییس کمیته مسابقات فدراسیون تیراندازی در مورد مشکلات پیش آمده و توقف در حین مسابقات مسابقات آزاد تیراندازی به سادس گفت: این توقف‌ها به خاطر کاغذ دستگاه‌ها بود. این کاغذهای ۱۸۰ گرمی وارداتی است و اکنون مشکل واردات داریم. سر این داستان به مشکل خورده‌ایم ولی حالا یک نوع ایرانی آن پیدا شده است و امروز کارهای آن را انجام دادیم و به کارخانه برده‌ایم تا ببینم می‌شود جایگزین کرد. 

وی گفت: من علاوه بر مسئول مسابقات، سرپرست سالن‌ها و مسئول نگهداری آن‌ها هستم. اکنون ۶ ماه است که این مشکل را در تیم‌ ملی هم داریم و پیگیر آن هستیم. در سفر آخر (جام جهانی باکو) هم که تیم ملی با رییس فدراسیون جلسه داشتند از این وضعیت گله کردند. امیدوارم این کاغذها جواب دهد و تیراندازان بتوانند از آن استفاده کنند. 

گداری در ادامه در پاسخ به این سوال که برخی از شرکت‌کننده‌ها در مسابقات از نتایج بدست آمده توسط دستگاه‌های الکترونیک هم گلایه دارند گفت: من این را قبول ندارم و این موضوع را تایید نمی‌کنم. اگر اینطور بود باید در این مجموعه را می‌بستیم. در حال حاضر فدراسیون جانبازان یا فدراسیون ناشنوایان با وجودی که سالن مجهز دارند از سالن ما استفاده می‌کنند. اگر این مشکل باشد چرا باید از ما اجاره کنند.

مسئول کمیته مسابقات فدراسیون تیراندازی گفت: این ذهنیت تیراندازان است که مسابقه را با چند صدم درصد واگذار می‌کنند و می‌گویند دستگاه‌ها غلط ثبت می‌کنند. با این دستگاه‌ها بارها تیر زده‌اند و آنها تست شده هستند. ضمن اینکه ژوری هم هست و اگر کسی معترض باشد ژوری موظف است دانه به دانه امتیاز تیرها را روی کاغذ شطرنجی محاسبه کند. تا حالا نداشتیم کسی نسبت به نمره‌اش معترض باشد.

او در پاسخ به این سوال که چند دستگاه از سالن ۸۰ خط خراب است، گفت: همه دستگاه‌های ما در این سالن الکترونیکی هستند و در حال حاضر ۲۰ خط از ۸۰ خط خراب است. ۶۰ دستگاه‌ هم که سالم هستند نیاز به کاغذ دارند.

گداری در مورد افزایش هزینه ورودی مسابقات از ۶۰ تومان به ۲۲۰ تومان گفت: قبلا هم مبلغ ۱۶۰ تومان بود که ۵ نفر در کمیته مسابقات نشستیم و همه چیز را مو به مو حساب کردیم که برای هر نفر چقدر برق، رول کاغذ و حق الزحمه داوران هزینه می‌شود. همه  را حساب کردیم و ۲۴۰ هزار تومان شد. ۲۰ هزار تومان سهم فدراسیون و مابقی را از خود ورزشکاران گرفتیم. مسابقات آزاد است و ۱۸ سکو جایزه داریم. جوایز باید از جایی تامین شود. مبلغ برای نفرات اول، دوم و سوم جوایز ۲ میلیون، یک میلیون ۸۰۰ هزار تومان و یک میلیون و پانصد هزار تومان است.  

او در پاسخ به این سوال که آیا در مسابقات نفراتی بوده‌اند که مسابقه ندهند و نتوانند در خط بایستند، گفت: مگر اینکه کسی ثبت نام نکرده باشد. در غیر اینصورت نداشتیم کسی که در خط قرار نگرفته باشد.

گداری همچنین در مورد تغییر خط تیراندازان در جریان مسابقه گفت: به خاطر مشکل کاغذ خط‌ها جا به جا شد. در تیراندازی اگر دستگاه خراب شود طبق قانون داور اجازه دارد خط او را عوض کند و مجدد به او فرصت مسابقه بدهد. این یک چیز طبیعی است. اما اینکه به کسی خط نداده باشیم مسابقه بدهد اینطور نبوده است. 

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *