انتقاد علی توفیق از فدراسیون بسکتبال: به مربیان ایرانی توهین نکنید

انتقاد علی توفیق از فدراسیون بسکتبال: به مربیان ایرانی توهین نکنید

دبیر سابق فدراسیون بسکتبال ایران گفت: از نظر من برکناری ارمغانی جنبه فنی نداشت و نباید به مربیان ایرانی توهین شود.

علی توفیق در گفت‌وگو با سادس، درباره برکناری سعید ارمغانی و انتخاب «هاکان دمیر» به عنوان سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران در جام جهانی ۲۰۲۳، اظهار کرد: ابتدا باید ببینیم فدراسیون چه نقشه، برنامه و هدفی از این انتخاب و تغییرات داشته است. بسکتبال ترکیه مطمئنا از تیم‌های خوب اروپا است و جزو تیم‌های مطرح جهان و اروپا به شمار می‌رود، قطعا کسانی هم که عهده دار این تیم‌ها بوده‌اند مربیان با قدرت هدایت تیم ملی و باشگاه‌های مختلف هستند. با این حال اما باید دید هدف چه بوده است؟

او ادامه داد: به عنوان مثال باید از فدراسیون سوال کرد که چه برنامه‌ای داشته که مربی و تمرین دهنده را از ترکیه انتخاب کرده‌اند. بنده هیچ اطلاعات دقیقی ندارم چون درگیر مسابقات لیگ بودم، اما به نظر من هدف فدراسیون از این نوع تغییر هر چیزی هست بجز مسائل فنی بوده که باید از زبان رئیس فدراسیون بشنوید که هدف از این تغییر چیست. چون رئیس فدراسیون خودشان را از نسل طلایی می‌دانند و بسکتبال را می‌شناسند، بهتر است دقیقا به این مسائل پاسخ دهند.

زحمات مربیان ایرانی نادیده گرفته شد. نباید فراموش کنیم که با تمام فراز و نشیب‌ها، این تیم با هدایت ارمغانی جزو ۳۲ تیم حاضر در جام جهانی است.

توفیق با گله کردن از نادیده گرفتن زحمات مربیان ایرانی، تصریح کرد: آقایان سعید ارمغانی، مصطفی هاشمی، مهران شاهین‌طبع و مهران حاتمی، مربیانی بودند که شانس هدایت تیم ملی را داشته‌اند و قبل از این عزیزان هم مربیان ایرانی دیگری بودند که این افتخار را داشتند. من فکر می‌کنم مقدار زیادی زحمات مربیان ایرانی نادیده گرفته شد. نباید فراموش کنیم که با تمام فراز و نشیب‌ها، این تیم با هدایت ارمغانی جزو ۳۲ تیم حاضر در جام جهانی است.

او ادامه داد: شاید خیلی‌ها بگویند نیامدن استرالیا باعث شد ایران به جام جهانی برسد، اما نباید فراموش کنیم که در دوره قبل جام جهانی هم آمدن تیم بسیار ضعیف استرالیا به تهران و پیروزی ما مقابل آن تیم بسیار ضعیف باعث صعود شد. آن تیم با کادر تمام ایرانی موفق شد به المپیک هم صعود کند. شخصا به توان، هوش و مدیریت مربیان عزیز ایرانی اعتقاد راسخ دارم. به نظرم این تغییرات جنبه‌های دیگری داشت و فنی نبود.

کارشناس بسکتبال ایران، در پاسخ به این سوال که اگر این تغییرت را فنی در نظر بگیریم، در آن صورت «هاکان دمیر» را گزینه مناسبی می‌داند یا خیر؟ اظهار کرد: اگر درباره مسائل فنی صحبت کنند توهین به مربیان ایرانی است چون کم و کاستی نسبت به مربیان دیگر کشورها ندارند.

توفیق افزود: مربیان ایرانی به دلیل نبود سخت افزار مناسب، نرم افزار لازم و محدودیت‌های بسیار زیاد که همه ما آن‌ها را می‌دانیم، خودشان سعی و تلاش کرده‌اند که بتوانند از پس مشکلات برآیند.

از نظر من اگر بحثی مبنی بر سطح فنی پایین مربیان ایرانی پیش بیاید، توهین به مربیان ایرانی آست.

او ادامه داد: یک مربی در باشگاه ایرانی امکانات مربیان در باشگاه‌های ترکیه و دیگر کشورهای اروپا را ندارد. از سالن تمرین بگیرید تا مسائل مالی بازیکنان، حقوق و … که مربیان ما با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. مربیان ایرانی پس از سال‌های درگیری با این مسائل اکنون توانسته‌اند راه‌حل‌هایی برای کنترل این ضعف‌ها پیدا کنند که قطعا مربیان خارجی نمی‌توانند آن‌ها را حتی متصور شوند. از نظر من اگر بحثی مبنی بر سطح فنی پایین مربیان ایرانی پیش بیاید، توهین به مربیان ایرانی آست.

دبیر سابق فدراسیون بسکتبال، درباره سطح فنی «هاکان دمیر» نیز گفت: من شناخت زیادی از ایشان ندارم و درباره سطح فنی او صحبت نمی‌کنم، او همکار من است. با این حال بسکتبال ترکیه از زمان نایب قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۰ که میزبان بودند، تا الان روند نزولی داشته، تا اینکه اکنون به جام جهانی نرسید. ضمن اینکه در رقابت‌های باشگاهی اروپایی هم بنده سهمی از باشگاه‌های قدرتمند ترکیه‌ای نمی‌بینم.

او ادامه داد: ایشان هم کمک مربی یکی از سرمربیان تیم ملی ترکیه بوده و این تیم نتوانست به جام جهانی صعود کند. در حال حاضر ما بستری که مربیان ایرانی فراهم کرده‌اند تا بتوانیم به جمع ۳۲ تیم برتر جهان صعود کنیم را به یک مربی بیگانه می‌دهیم که بیاید و با تیم ایران به جام جهانی برود. از نظر فنی نمی‌شود «دمیر» را قضاوت کرد اما دانش مربیان ما اصلا کم نیست.

توفیق در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: اگر بحث فنی را مطرح کنند یک توهین است و من برای فدراسیون یک پیشنهاد دارم؛ دو تیم ملی تشکیل دهیم. یکی را مربیان ایرانی تمرین دهند و دیگری را همین مربیان خارجی، نتیجه هر آنچه بود آن را بپذیریم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *