مصطفی هاشمی: مسئولیت تیم ملی بسکتبال با تصمیم‌گیرندگان است

مصطفی هاشمی: مسئولیت تیم ملی بسکتبال با تصمیم‌گیرندگان است

سرمربی سابق تیم ملی بسکتبال ایران گفت: تصمیم‌گیرنده‌ها بدانند که مسئولیت نتایج تیم ملی در جام جهانی و بازیهای آسیایی بر عهده آن‌ها است.

مصطفی هاشمی در گفت‌وگو با سادس، درباره تغییرات صورت گرفت در راس کادرفنی تیم ملی بسکتبال ایران و انتخاب «هاکان دمیر» به عنوان جایگزین سعید ارمغانی،‌ توضیح داد: حرف‌های امروز برای الان نیست و سال‌ها است که نظر خودم را داده‌ام. ۲۰ سال است که این حرف‌ها را می‌زنم. بسکتبال ما از نظر سرمربی در همه رده‌ها غنی است. تنها مشکل ما تربیت مربی‌های پایه و آموزش صحیح در رده‌های پایه است. برای عده‌ای از مربیان جوان احتیاج به آموزش خوب داریم. بسکتبال ما از نظر نیروی انسانی به قدری غنی است که با بسکتبال روز دنیا آشنا باشد.

سرمربی سابق تیم ملی درباره انتخاب هاکان دمیر به عنوان جایگزین ارمغانی در فاصله ۳ ماه مانده تا جام جهانی ۲۰۲۳ نیز گفت: اول اینکه تصمیمات را همیشه تصمیم گیرندگان می‌گیرند و یقینا موفقیت و عدم موفقیت تصمیم اتخاذ شده هم به خودشان برمی‌گردد. دفعه قبل که انگ تقویت تیم ملی روی ما گذاشتند و مسئولیت تغییر دادن من با خودشان بود. الان هم با خودشان است و بیش از این نمی‌توان چیزی گفت.

کارشناس بسکتبال ایران ادامه داد: همه ما به عنوان یک ایرانی آرزوی موفقیت بسکتبال کشور را داریم اما در هر صورت آن چیزی که کارشناسان و دیگران پیش بینی می‌کنند و پیشنهاد می‌دهند، با تصمیمی که مسئولان صاحب اختیار می‌گیرند متفاوت است. تاکید می‌کنم که مسئولیت موفقیت، عدم موفقت، تقویت شدن یا نشدن تیم ملی و … با خود تصمیم گیرنده‌ها است.

هاشمی در پاسخ به این سوال که “شما از اصلی‌ترین منتقدان سعید ارمغانی بودید و از نظر شما او شناخت کافی از بسکتبال ایران نداشت. آیا در این زمان کوتاه، «هاکان دمیر» به شناخت کافی از بسکتبال ایران می‌رسد؟” گفت: آن موقع که من با انگ تقویت کادرفنی کنار رفتم، زمان کوتاه‌تر هم بود و این اتفاق فعلی افتاد، الان هم به یک شکل دیگری تصمیماتی گرفته شد که در راستای اهداف خاص است. من فکر می‌کنم ما باید یاد بگیریم اگر اشتباهی کردیم از آن‌ها برای آینده خود درس بگیریم. اگر دچار چالش شدیم باید روی اتفاقات و نظرات شخصی خود پای بگذاریم و منافع ملی را در نظر داشته باشیم.

سرمربی سابق تیم ملی بسکتبال ایران ادامه داد: همه مربیان اروپایی بسکتبال بلد هستند. همین فردی که می‌خواهند بیاورند هم بسکتبال را بلد است، سایر نفرات هم بلد بوده‌اند، اما علمشان ۱۰ درصد تاثیرگذار است و خیلی موارد دیگری هستند که تاثیر زیادی روی روند تیم ملی دارند. اردوهای تیم ملی در زمان‌های کوتاه تشکیل می‌شود و بازیکنان عمده چیزها را در باشگاه‌های خود یاد می‌گیرند. در اردوی کوتاه مدت نمی‌شود تحول زیادی ایجاد کرد و سرمربی تیم ملی تنها باید هماهنگی ایجاد و تاکتیک مناسب فراهم کند. زبان، فرهنگ و … باید همخوانی داشته باشد.

هاشمی در پاسخ به این سوال که با وجود پیشرفت چشمگیر تیم‌های آسیایی مثل ژاپن و چین، ایران می‌تواند از جام جهانی به المپیک صعود کند؟ اظهار کرد: ما دو رویداد بسیار مهم را پیش رو داریم که با فاصله خیلی کم برگزار می‌شوند؛ جام جهانی و بازی‌های آسیایی. جام جهانی کسب سهمیه المپیک دارد که اهمیت آن را چند برابر می‌کند. البته باید این را هم در نظر داشته باشیم که جام جهانی فرصت یادگیری و دیده شدن است. فرصت آن است که بجز ساختارها و سخت افزارها که سال‌ها است در آن‌ها مشکلات داریم، ایده‌های جدید را یاد بگیریم.

او ادامه داد: در جام جهانی که چین و ژاپن با تیم اصلی می‌آیند و رقبای اصلی ما در کسب سهمیه المپیک هستند(بهترین تیم آسیایی در رنکینگ جام جهانی سهمیه المپیک می‌گیرد). ما باید در گروه خود کسب مقام کنیم تا در دور دوم مسابقات به گروه راحت‌تری بخوریم تا در رده‌بندی بالاتر از چین و ژاپن باشیم. طبق گروه‌هایی که دیده‌ام ما و چین احتمال سومی داریم ولی ژاپن را نمی‌دانم سوم می‌شود یا نه. در مجموع هر سه تیم احتمال صعود داریم.

هاشمی در پایان با اشاره به بازی‌های آسیایی گفت: در بازی‌های آسیایی اما چون ژاپن بازیکنان NBA خود را ندارد، رقیب اصلی ما چین است. اگر با بازیکنان خوبی که داریم تدارک خوبی ببینیم، بی‌شک به راحتی در فینال بازی‌های آسیایی حاضر می‌شویم. جام جهانی هم می‌تواند یک تورنمنت تدارکاتی خوب برای ما پیش از بازی‌های آسیایی باشد. اگر حامد هم نباشد ما بیشترین شانس برای رسیدن به فینال را داریم و اگر حامد هم سر حال باشد، شانس قهرمانی داریم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *