ارتباط باران با آلرژی فصلی چیست؟

 آلرژی فصلی یا رینیت آلرژیک که معمولا به‌عنوان تب یونجه شناخته می‌شود، نتیجه یک پاسخ ایمنی پس از تنفس ذرات آلرژی‌زا موجود در هوا مانند کنه‌های گرد و غبار یا گرده است.

به نقل از هلث، افراد مبتلا به آلرژی فصلی اغلب علائمی مانند احتقان، عطسه، خارش چشم و بینی، سردرد، خستگی، خراشیدگی و گلو درد همچنین مشکلات تنفسی مانند سرفه، خس‌خس سینه و مشکل در تنفس را گزارش می‌کنند.

در حالی که می‌توان از دارو برای کنترل علائم آلرژی فصلی استفاده کرد، تسکین آن با باران بهاری شسته خواهد شد.

درست همانطور که وقتی هوا خوب است احساس می‌کنیم کمی سبکتر می‌شویم، گرده نیز همینطور است؛ وقتی هوا خشک است، ذرات گرده هیچ مشکلی در حرکت با نسیم ندارند با این حال وقتی باران شروع به باریدن می‌کند، هوا به قدری متراکم از بخار آب و قطرات باران می‌شود که گرده‌ها به معنای واقعی کلمه از هوا شسته می‌شوند زیرا با رطوبت غرق می‌شوند.

حداقل برای مدت کوتاهی، این مورد می‌تواند باعث کاهش تعداد گرده و بهبود علائم رینیت آلرژیک در افراد مبتلا به آلرژی گرده شود. از سوی دیگر، از آنجا که باران حاوی نیترات است و به‌عنوان غذا برای گیاهان گلدار عمل می‌کند و یک دوش خوب بهاری اغلب می‌تواند گرده‌های بیشتری در آینده تولید کند.

علاوه بر این، باران و سطوح بالای رطوبت نیز می‌تواند کاتالیزوری برای رشد کپک باشد؛ به همین دلیل، افراد مبتلا به آلرژی ناشی از کپک ممکن است متوجه شوند که آلرژی آنان چند روز پس از باران شدید بدتر می‌شود، زمانی که کپک فرصت رشد پیدا می‌کند.

ارتباط باران با آلرژی فصلی چیست؟

باران همراه با رعد و برق، اغلب طوفان مناسبی برای آسم در افراد مبتلا به آلرژی فصلی ایجاد می‌کند که معمولا به‌عنوان آسم ناشی از رعد و برق یا طوفان شناخته می‌شود، این پدیده زمانی رخ می‌دهد که جریان رو به پایین هوای سرد که قبل از رعد و برق اتفاق افتاده است، باعث شود ذرات آلرژی‌زا مانند گرده و کپک در هوا متمرکز شوند.

ابرها ذرات را جمع می‌کنند و باد، رطوبت و رعد و برق آنها را به ذرات حتی کوچکتر تجزیه می‌کنند که به راحتی قابل استنشاق هستند. وقتی بادهایی که ابرهای متمرکزی از این ذرات آلرژی‌زا را حمل می‌کنند، شروع به وزیدن کردند، نتیجه می‌تواند برای افراد مبتلا به آلرژی بسیار خطرناک باشد.

نتایج تحقیق سال ۲۰۲۲ منتشر شده در مجله آلرژی و ایمونولوژی بالینی نشان داد که ۶۵ درصد از افراد مبتلا به رینیت آلرژیک، آسم ناشی از طوفانی را تجربه کرده‌اند. تقریبا برای نیمی از شرکت‌کنندگانی که حمله آسم ناشی از رعد و برق را تجربه کردند، علائم آنقدر شدید بود که به دنبال مراقبت‌های پزشکی اورژانسی بودند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *