اولویت های دولت در ۱۴۰۲ چیست؟

تعیین شعار سال ‌با محوریت تولید و دوبار تاکید مقام‌معظم رهبری بر ضرورت توجه به بخش‌خصوصی در تصمیم‌گیری‌‌‌‌‌ها، فضا را برای مطرح‌کردن مباحثی در این زمینه مهیا کرده‌است.

اولویت های دولت در ۱۴۰۲ چیست؟

به گزارش راه صنعت، تعیین شعار سال ‌با محوریت تولید و دوبار تاکید مقام‌معظم رهبری بر ضرورت توجه به بخش‌خصوصی در تصمیم‌گیری‌‌‌‌‌ها، فضا را برای مطرح‌کردن مباحثی در این زمینه مهیا کرده‌است و مقام‌‌‌‌‌های رسمی کشور نیز از اظهارنظر در این زمینه برکنار نمانده‌‌‌‌‌اند؛ از جمله رئیس دولت که در نخستین روزهای کاری سال‌جدید جلسه‌ای را به دیدار با کارآفرینان تخصیص داد و در نشستی به نسبت طولانی به شنیدن سخنان و مشکلات آنها پرداخت. در این جلسه سید‌ابراهیم رئیسی سخنانی مشابه با سخنان رهبر انقلاب درحمایت از تولید، کارآفرینی و بخش‌خصوصی ایراد کرد و درنظر گرفتن نظرات بخش‌خصوصی در همه تصمیماتی که گرفته می‌شود را اکیدا توصیه کرد.

در این دیدار که برخی مقامات رسمی از جمله وزیر اقتصاد و رئیس بانک‌مرکزی نیز حضور داشتند رئیس‌‌‌‌‌جمور ۳ محور اساسی برای کمک به بخش تولید عنوان کرد: حمایت مالی و تامین‌اعتبارات، حمایت حقوقی و رفع موانع اداری و سامان‌دادن به بخشنامه‌‌‌‌‌های متعدد و متکثر؛ مسائلی که مدت‌ها است تقاضای فعالان اقتصادی کشور است و بر زبان سیاستمداران دولتی نیز جاری می‌شود اما حکایتی که عموما تا امروز از سوی تولیدکنندگان و کارآفرینان شنیده می‌شود بی‌‌‌‌‌توجهی نهادهای رسمی به بهبود این شاخص‌‌‌‌‌ها و رفع این موانع بوده‌است. رئیسی علاوه‌بر این از اختصاص‌دادن یک روز کاری در هفته برای «مباشرت» و گفت‌وگو با کارآفرینان خبر داد؛ وعده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای به نسبت چشمگیر با توجه به اوقات پرمشغله رئیس دولت که در صورت تحقق شاید فرمانده قوای مجریه را به‌نحوی جامع‌‌‌‌‌تر در جریان ریز مشکلات تولید و کارآفرینی در کشور قرار دهد.

فعالان اقتصادی چه گفتند؟
در این نشست، یکی از تولیدکنندگان با تاکید بر نبود دوگانه بخش خصوصی-دولت، توضیح داد که دولت نباید بخش‌خصوصی را رقیب خود، بلکه همکار خود بداند. این فعال بخش‌خصوصی گفت: «بخش خصوصی باید آزاد باشد.»

یکی از زنان تولیدکننده هم گلایه کرد: «استانداردسازی برای ما بیش از هشت ماه طول می‌کشد و موجب به تعویق افتادن برنامه‌های‌‌‌‌‌مان خواهد شد.» یکی دیگر از اعضای بخش‌خصوصی با انتقاد از یارانه‌‌‌‌‌دهی سیاستگذار اظهار کرد: ما هر سال، بیش از ۴۰۰‌میلیارد یورو، یارانه پنهان پرداخت می‌کنیم. پرداخت یارانه آن‌هم به این شکل، موجب کاهش بهره‌برداری و حتی اسراف شده‌است.» فعال اقتصادی دیگری، نسبت به وضعیت ارز شکایاتی داشت. این فعال اقتصادی به رئیس‌جمهوری گفت: در هیچ‌جای دنیا شاهد این نیستیم که مردم مجبور باشند ارز خریداری کنند تا سرمایه خود را حفظ کند. این فرآیند که مردم برای سرمایه‌گذاری ارز خریده و مدام مجبور به چک‌کردن قیمت آن باشند، اصلا منطقی نیست. البته ما شنیده‌‌‌‌‌ایم که دولت اقداماتی برای توقف این روند انجام داده‌است. این اقدامات بسیار قابل‌تقدیر است. یکی از حاضران نیز بیان کرد: «راهی جز درنظر گرفتن و رفع گلوگاه‌‌‌‌‌های فناوری در کشور و همچنین قطع وابستگی به دلار نداریم.»

یکی دیگر از موارد شکایت فعالان بخش‌خصوصی به دولت، بخشنامه‌‌‌‌‌های متعدد و گاهی متناقض بود. فردی در این جلسه توضیح داد: «بخشنامه‌‌‌‌‌های متعددی که هرچند وقت یک‌بار صادر می‌شوند، متضاد با هم هستند و ما فعالان اقتصادی را بسیار سردرگم می‌کنند.»

فعال اقتصادی دیگری هم در اثنای صحبت‌‌‌‌‌ها بیان کرد: «ما انتظار داریم بیشترین حمایت ممکن نسبت به شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شود.» همچنین‌‌ یک تولیدکننده اظهار تاسف کرد: «ما تولیدکنندگان سالی چهار ماه برق و گاز نداریم؛ با این وجود، مجبوریم بیمه پرداخت کنیم و کارکنان ما نیز حقوق می‌‌‌‌‌خواهند، یعنی عملا تولیدی نیست اما هزینه‌‌‌‌‌ها همچنان وجود دارند. شما بگویید، گناه ما چیست؟»

توجه دولت به بخش غیردولتی
جمعی از تولیدکنندگان و کارآفرینان برتر کشور در نشستی ۴ساعته با رئیس‌جمهور به بحث و گفت‌وگو درباره سیاست‌های اقتصادی دولت و تشریح مشکلات و نقطه‌‌‌‌‌نظرات خود در زمینه راهکارهای رفع موانع و رونق تولید پرداختند.

به گزارش «ایسنا» در این نشست که شامگاه دوشنبه و همراه با ضیافت افطار برگزار شد و وزرای امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت، رئیس‌کل بانک‌مرکزی و معاون اجرایی و رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز حضور داشتند، ۱۸ نفر از مدعوین به نمایندگی از تولیدکنندگان و کارآفرینان کشور در بخش‌های مختلف صنعتی، دانش‌‌‌‌‌بنیان و کشاورزی به بیان مشکلات، نقطه‌نظرات و پیشنهادات خود در راستای تحقق شعار سال‌ پرداختند و رئیس‌جمهور قریب به ۴‌ساعت شنونده سخنان و دیدگاه‌های آنها بود. در ادامه رئیس‌جمهور در سخنانی ضمن تاکید بر تسریع بررسی و رفع موانع و رونق تولید، اعلام آمادگی کرد، یک روز در هفته را برای مباشرت با تولیدکنندگان و کارآفرینان با هدف بررسی، احصا و رفع مشکلات آنها اختصاص دهد.

رئیسی همچنین مقرر کرد به‌منظور اطمینان از اجرایی‌شدن خواسته‌‌‌‌‌های تولیدکنندگان و کارآفرینان تا پایان سال‌این نشست تکرار و حداقل به‌صورت فصلی برگزار شود. رئیس‌جمهور حمایت مالی و تامین‌اعتبارات، حمایت حقوقی و رفع موانع اداری و سامان‌دادن به بخشنامه‌‌‌‌‌های متعدد و متکثر را سه اولویت اصلی دولت برای حمایت از تولیدکنندگان و کمک به رشد تولید در کشور عنوان کرد و گفت: دولت همچنین در راستای وظایف خود نظارت بر زنجیره تولید تا مصرف را در دستور کار دارد، اما معتقد به نظارت سطح‌‌‌‌‌بندی شده و اثربخش است، نه نظارت موازی که خود از موانع پیش‌روی تولیدکننده و کارآفرین محسوب می‌شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه هنوز بسیاری از ظرفیت‌های کشور در مسیر تولید به‌کار گرفته نشده‌است، بر توجه جدی دولت به بخش‌خصوصی و تعاونی‌‌‌‌‌ها تاکید کرد و گفت: معتقدیم میدان اقتصاد باید در اختیار بخش خصوصی، تولیدکنندگان و کارآفرینان باشد و دولت صرفا نقش هدایت، حمایت و نظارت و تنظیم‌‌‌‌‌گری را به عهده داشته باشد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به درخواست برخی از تولیدکنندگان بخش صنعت مبنی‌بر جلوگیری از قطعی برق و گاز و در نتیجه توقف تولید این صنایع اظهار کرد: خوشبختانه کار احداث نیروگاه‌های مختص بخش صنعت با هدف استمرار تولید در این بخش در تمامی فصل‌‌‌‌‌ها، در این دولت آغاز شده و ان‌‌‌‌‌شاءالله به‌زودی تعداد قابل‌توجهی از آنها به سرانجام خواهد رسید. «تلاش برای رفع دغدغه تولیدکنندگان در مساله قیمت‌گذاری با نگاه حمایت توامان از تولیدکننده و مصرف‌کننده»، «ایجاد تعامل و تعادل بیشتر بین بخش‌خصوصی و دولت»، «پیگیری و رفع سریع مشکلات تولیدکنندگان با تلاش کارگروه تعیین ماهیت»، «بررسی و تجدیدنظر وزارت صمت در فروش مواد اولیه تولیدکنندگان در بورس‌کالا»، «خروج مدیریت دولتی از شرکت‌هایی که سهام آنها به بخش‌خصوصی واگذار شده»، «تاکید بر ممنوعیت واردات کالاهایی که امکان تولید آن در کشور وجود دارد» و «حمایت عملی از شرکت‌های دانش‌‌‌‌‌بنیان با محوریت معاونت علمی ریاست‌جمهوری» از دیگر محورهای سخنان رئیس‌جمهور، ناظر به درخواست‌های تولیدکنندگان و کارآفرینان برتر کشور در این نشست بود که دستگاه‌های اجرایی مربوطه از سوی رئیسی مکلف به پیگیری و اجرای آنها شدند.

رئیسی در ادامه با تاکید بر ضرورت سهیم‌کردن بخش‌خصوصی در تصمیم‌‌‌‌‌سازی‌‌‌‌‌های اقتصادی تصریح کرد: هیچ تصمیمی در بخش اقتصادی نباید بدون نظر فعالان اقتصادی در بخش‌خصوصی و تولیدکنندگان و کارآفرینان گرفته شود.

رئیس‌جمهور پیدا‌کردن راهکارهای قانونی برای تسریع در امر تولید را از جمله وظایف مهم دستگاه‌های اجرایی برشمرد و بر ضرورت جسارت و شجاعت لازم در تصمیم‌گیری در بدنه کارشناسی دستگاه‌های اجرایی به‌عنوان یکی از مسائل مهم و محوری در مسیر رفع موانع تولید تاکید کرد.

رئیسی همچنین بخشی از زمان سخنرانی خود را به تعداد دیگری از تولیدکنندگان و کارآفرینان حاضر در این نشست برای طرح مشکلات ارزی‌‌‌‌‌شان با رئیس بانک‌مرکزی اختصاص داد و دکتر فرزین، رئیس‌کل بانک‌مرکزی پس از شنیدن مسائل و مشکلات آنها در سخنانی به تشریح اقدامات صورت‌گرفته از سوی بانک‌مرکزی برای تامین ارز تولیدکنندگان، تثبیت نرخ ارز و مدیریت منابع ارزی کشور پرداخت.

همچنین سید‌احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نیز در این نشست در سخنان کوتاهی با تاکید بر عزم وزارت اقتصاد برای کاهش ریسک‌های اقتصادی تولید، از جلوگیری از تغییر بخشنامه‌‌‌‌‌های تسهیل‌‌‌‌‌کننده فعالیت تولیدکنندگان به‌ویژه در حوزه گمرکات کشور از اولین روز کاری سال‌جدید خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *