جزئیات افزایش تجارت خارجی کشور/ صادرات از نظر ارزش چه میزان رشد کرد

حجم تجارت خارجی کشور به لحاظ ارزشی در اول اسفند ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳.۸ درصد رشد داشت‌ و از ۹۰ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۲.۲ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ رسید.

جزئیات افزایش تجارت خارجی کشور/ صادرات از نظر ارزش چه میزان رشد کرد

به گزارش فارس، یکی از اهداف دولت سیزدهم  توسعه تجارت خارجی است و در این راستا توسعه تجارت با همسایگان و دستیابی به بازارهای جدیدی مانند بازار صادراتی کشورهای آفریقایی از اولویت‌های وزارت صمت است.

براین اساس در بخش تجارت خارجی کشور در سال جاری با افزایش حجم تجارت همراه با کاهش کسری تراز تجاری غیرنفتی و تغییر ترکیب واردات با اولویت نیازهای بخش مولد اقتصاد همراه بودیم. 

* رشد ۱۳.۸ درصد تجارت خارجی کشور در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، حجم تجارت خارجی کشور به لحاظ ارزشی در اول اسفند سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳.۸ درصد رشد داشته است و از ۹۰ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۲.۲ میلیارد دلار  1401 افزایش یافته است. 

ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی (با احتساب گاز طبیعی) در دوره منتهی به بهمن­ ماه ۱۴۰۱نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۲ درصد و برای واردات ۱۵ درصد افزایش داشته است.

* کاهش ۲۱ درصدی واردات کالاهای مصرفی در ۱۱ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل

در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش، واردات کالاهای سرمایه­‌ای ۸۵ درصد و کالاهای واسطه­‌ای حدود ۱۶ درصد رشد داشته است این در حالی است که واردات کالاهای مصرفی در ۱۱ ماهه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد کاهش داشته است.

همچنین در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش، صادرات محصولات پلیمری ۴۹ درصد، صنایع غذایی ۱۰ درصد، صنایع شیمیایی ۲۵ درصد، لوازم خانگی ۹ درصد، صنایع برق و الکترونیک ۴۵ درصد و تجهیزات پزشکی ۴۱ درصد رشد داشته است.

به گزارش فارس، توسعه تجارت بین‌الملل، جریان تولید و فروش بنگاه­‌های داخلی را تسهیل کرده و اشتغال­‌زایی و توسعه تولید را رقم می‌زند.

در توسعه تجارت رویکرد اصلی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت استفاده از ظرفیت­ کشورهای منطقه و دوست با تمرکز بر افزایش صادرات محصولات پیچیده (دانش‌بنیان) و حذف کسری تجاری بدون نفت است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *