قلعه‌نویی: قهرمانی در آسیا؟ پتانسیل خوبی داریم/ بازیکن‌سالاری داریم، بازیکن‌محوری نه

قلعه‌نویی: قهرمانی در آسیا؟ پتانسیل خوبی داریم/ بازیکن‌سالاری داریم، بازیکن‌محوری نه

سرمربی جدید تیم‌ ملی فوتبال ایران گفت به عنوان سرباز در این تیم حضور دارد.

به گزارش سادس، نخستین تمرین تیم‌ ملی فوتبال با هدایت امیر قلعه‌نویی امروز (یکشنبه) از ساعت ۱۶:۱۵ در مرکز ملی فوتبال برگزار شد.

امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم‌ملی فوتبال در ابتدای این تمرین اظهار کرد: از جامعه فوتبال و مردم باشگاه‌ها تشکر می‌کنم. بعد از وظیفه‌ای که به عنوان یک سرباز به ما داه شد، از موافقان و مخالفان تشکر می‌کنم. باید از کی‌روش و اسکوچیچ یک تشکر ویژه داشته باشیم. زحمات ویژه‌ای کشیدند.

او افزود: چندین سال آقای کی‌روش و در یک مقطع حساس آقای اسکوچیچ حضور داشتند که باید از آنها تشکر کرد. باید از مربیانی که باعث شدند بازیکنان خوب چه آنها که در اروپا و چه آنها که در لیگ بازی می‌کنند، تشکر کرد. این بازیکنان ماحصل مربیانی است که دیده نمی‌شوند که بیشتر در پایه‌ها و بعدا در باشگاه‌ها هستند.

سرمربی جدید تیم‌ملی فوتبال ادامه داد: در برنامه ماست که نوعی فوتبال بازی کنیم که مردم لذت ببرند. ما می‌توانیم این مهم را انجام دهیم. لذت فوتبال نوع بازی، نوع گل‌ها و اخلاق و رفتار بازیکنان در زمین است. من الان با بازیکنان صحبت کردl که حتما مسائلی که من می‌گویم را انجام دهند. من فوتبال هجومی دوست دارم همانطور که در گل‌گهر هم با ۳۵ گل، دومین خط حمله لیگ را در اختیار داشتیم. مردم فوتبال هجومی اما با برنامه در ساختار دفاعی و هجومی می‌خواهند ولی چیزی که می‌خواهند فوتبال هجومی، هجومی و هجومی است.

قلعه‌نویی بیان کرد: هنوز کادر ما تکمیل نشده است. قبل از بازی با نفت مسجدسلیمان با من صحبت شد و ما درگیر دو بازی بودیم که برایمان مهم بود. بعد از آن لیستی را آماده کردیم و شما می‌دانید که هر انتخابی، حرف‌هایی دارد. کسانی بودند که شایستگی حضور در لیست تیم‌ملی را داشتند اما ولی در پست‌هایی که ما انتخاب کردیم، این‌ها انتخاب‌هایمان بود و به این معنا نیست که بازیکنانی که نیستند توانایی نداشتند. تاکید ما، باز هم می‌گویم، انجام فوتبال خوب هجومی است.

او خطاب به رسانه‌ها گفت: ما باید قدردان شما باشیم؛ چرا که شما باید بازو و کمک ما باشید. حتی انتقادات شما هم به خاطر مملکت و مردم باشد. از شما تشکر می‌کنم. حب و بغض‌ها به کنار اما انتقاد یک بحث دیگری است که ما با کمال میل می‌پذیریم.

سرمربی تیم‌ملی فوتبال درباره دیدارهای دوستانه با روسیه و کنیا توضیح داد: در این شرایط که شرایط سختی بود، زمان از دست رفت. همین که این دو بازی جور شد، خیلی مهم است. این دو بازی می‌تواند محک خوبی برای من و بازیکنانی که قرار است با افکار جدیدی بازی کنند، باشد. باید از مسئولان تشکر کنم.

او در ادامه صحبت‌هایش درباره برنامه‌هایش برای متحدکردن تیم‌ملی تصریح کرد: یک کلمه‌ای بعضا به کار می‌رود که باید با بازیکن‌سالاری مقابله شود. من قبول ندارم چون که کلمه سالار معنی دیگری دارد. ما باید بازیکن‌سالاری داشته باشیم. بازیکن باید سالار باشد که روی نیمکت بنشیند اما بازیکن‌محوری نباید داشته باشید. شما هر چقدر کاربلد باشید تا لب خط به دردتان می‌خورد. مثلا یک روز مهدوی‌کیا اولین پنالتی‌اش را خراب می‌کند، اگر آن گل می‌شد شرایط فرق می‌کرد. خوشبختانه من در هر تیمی بودم با صداقت و رفتارم، چارچوب‌ها را مشخص کرده‌ام. ما حتما و حتما باید به یک تیم تبدیل شویم و آن هم به خاطر مردم و ایران عزیز است. من روی اصولم هستم.

قلعه‌نویی درباره مدت قراردادش با فدراسیون فوتبال بیان کرد: عرف مربی‌گری از یک جام جهانی به جام جهانی بعدی است. ما تا دی‌ماه هشت، نه ماه وقت داریم و سه، چهار فیفادی در انتظار ماست. تغییرات رفتاری، نگرشی، نوع بازی و پشتوانه‌سازی نیاز به زمان دارد. ان‌شاءالله درباره این‌ها در فرصتی که پیش می‌آید با آقای تاج و هیات‌رئیسه صحبت می‌کنیم.

او در ادامه درباره میزان توجهش به لیگ برتر برای انتخاب ملی‌پوشان گفت: ما تیمی به عنوان ایران داریم و لژیونر و بازیکن داخلی در این تیم هستند. هر کس که بهتر باشد و به افکار تاکتیکی ما بخورد حقش را به او می‌دهیم. لژیونرها بازیکن‌های بزرگی هستند و تجارب خوبی دارند ولی باید لیگ را هم ببینیم. لژیونرها هم از همین لیگ آمده‌اند. علاوه بر اینکه لیگ را می‌بینیم، لژیونرها را هم تحت نظر داریم. مثلا آقای سامان قدوس در این اردو اعلام کرد که می‌خواهد بیشتر در کنار باشگاهش باشد و ما هم مخالفتی نکردیم. سردار آزمون هم همینطور. او اعلام کرد که برای خانمش زمان خاصی است و نمی‌تواند به ایران بیاید. البته او با من صحبتی نکرد اما از طریق ارتباطاتی که داشت این موضوع را خبر داد. ما آنقدر بازیکنان خوبی داریم که همزمان می‌توانیم دو تیم‌ملی خوب با پنج‌درصد اختلاف قدرت داشته باشیم. هر کسی که با تمام وجود در خدمت ایران باشد، شرایطش را درک می‌کنیم. سامان قدوس شرایط خاصی داشت که ما به او کمک کردیم. سردار هم همینطور اما نمی‌خواهم شرایط او را زیاد باز کنم. مطمئنا کسان دیگری هستند که می‌توانند با تلاش بیشتر در تیم‌ملی باشند.

سرمربی تیم‌ملی فوتبال در واکنش به حواشی‌ دعوت‌نشدن مهدی قایدی توضیح داد: من ابتدا هم گفتم که هر لیستی صحبت‌های خاص خودش را دارد. آقای قایدی در شش، هفت بازی آخر عملکرد خوبی داشت. در اردوهای بعدی اگر تلاش بیشتری کند، دعوت می‌شود. من گفتم که خیلی از بازیکنان شایستگی حضور در تیم‌ملی را داشتند اما این لیست با افکار تاکتیکی ما نزدیک‌تر است. شاید در اردوی بعدی تغییراتی ایجاد شود و بازیکنان دیگری دعوت شوند. به هر حال کسان دیگری بودند که به تیم‌ملی دعوت شوند. شما ۴۰۰ فوتبالیست در داخل و خارج از کشور در اختیار دارید که باید ۲۰ نفر از آنها را دعوت کنید که بر اساس اولویت‌های تاکتیکی است.

قلعه‌نویی در پاسخ به پرسش خبرنگار سادس که آیا باید از تیم‌ملی انتظار قهرمانی در جام ملت‌ها را داشت، اظهار کرد: تیم‌ملی پتانسیل خوبی دارد و نسل طلایی در بین بازیکنان داخلی و خارجی است. فوتبال شرایط خودش را دارد. چه کسی فکر می‌کرد برزیل هفت گل از آلمان دریافت کند. یا همین هفته گذشته، منچستریونایتد هفت گل از لیورپول دریافت کند و لیورپول هفته بعدش ببازد. تیم ما پتانسیل خوبی دارد. اتفاقات فوتبال است و به یک دفعه تیمت ۱۰نفره می‌شود. ما پتانسیل خوبی در بین بازیکنان داخلی و خارجی داریم ولی فوتبال اتفاقات خودش را دارد. بر اساس برنامه‌ای که ما تدوین کردیم، قول می‌دهیم فوتبال بسیار خوب و هجومی انجام دهیم که مردم لذت ببرند.

او درباره بازه زمانی که از هدایت تیم‌ملی انصراف داد و در ادامه قبول کرد، گفت: ناراحتی‌ای نبود. دلیل خاصی نداشت. در آن زمان احساس کردم که این کار را بکنم. عزیزانی که نامشان آورده شد، مربیان خوبی بودند. من دو مطلب را بگویم. من یک زمانی در کمیته فنی فدراسیون فوتبال بودم. یک بازی با روسیه بود، آقای کفاشیان به من گفت که همزمان با سرمربی‌گری سپاهان، در بازی با روسیه هم روی نیمکت تیم‌ملی بشین اما من قبول نکردم که آقای منصوریان رفت. در یک بازی زمانی دیگر،‌ آقای بهاروند و کشوری‌فرد صحبت‌هایی کردند که باز هم حضور من در تیم‌ملی اتفاق نیفتاد. در کل ما باید سرباز مردم و مملکت باشیم. مردم ولی‌نعمت ما هستند. ما تا جایی که می‌توانیم باید در اختیار مردم باشیم. ما هیچ ادعایی نداریم و ان‌شاءالله کمک کنید که نسل طلایی فوتبال ایران نتیجه بسیار خوب، توام با بازی زیبا بگیرد.

سرمربی تیم‌ملی فوتبال در ادامه در پاسخ به این سوال که پس از گذشت ۱۶ سال و بازگشت به تیم‌ملی،‌ چه چیزی از حضور در این تیم‌ می‌خواهد، بیان کرد: شعری است که می‌گوید موی سپید را فلکم رایگان نداد، این رشته را به نقد جوانی خریده‌ام. بالاخره تجارب ما بیشتر شده است. انسان‌ها اشتباهاتی در گذشته می‌کنند و تغییراتی انجام شده است. من هم تغییر کرده‌ و پخته‌تر شده‌ام.

قلعه‌نویی در پایان درباره نقل قولی که از او وجود دارد و می‌گوید کارش در تیم‌ملی ناتمام باقی مانده است، توضیح داد: من نگفتم ناتمام مانده است. من یک کلی‌گویی بکنم. تیم‌ملی با آن شرایط در جام جهانی ۲۰۰۶ و پس از آن رفتن آقای دادگان، به من داده شد که من هم ابتدا قبول نمی‌کردم. ما با یک برنامه‌ریزی خوب، ۲.۱۱ امتیاز در هر بازی گرفتیم، ۱۷ مسابقه دادیم و ۱۰ برد، شش مساوی و یک باخت داشتیم. آن زمان به ما ظلم شد. بعدها همین اتفاقات افتاد اما کسی را دادگاهی نکردند. اگر اجازه می‌دادند برنامه‌هایم جلو برود، برنامه‌های خوبی برای تیم‌ملی داشتم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *