چهره‌های فقید دنیای ورزش در سالی که گذشت

چهره‌های فقید دنیای ورزش در سالی که گذشت

از پله، سلطان فوتبال جهان، تا سرمربی سابق تیم ملی ایران چهره‌های فقید دنیای ورزش در این سال بودند.

به گزارش سادس، سال ۱۴۰۲ به پایان خود رسیده است. حال در شرایطی به استقبال نوروز می‌رویم که دنیای ورزش به یاد بزرگانی است که در این سال از دنیا رفتند.

به بهانه نزدیک‌شدن به شروع سال جدید، نگاهی به بزرگان دنیای ورزش می‌اندازیم که امسال آخرین سال زندگی‌شان بود.

پله

چهره‌های فقید دنیای ورزش در سالی که گذشت

پله، اسطوره دوست‌داشتنی فوتبال برزیل، در ۸۲ سالگی درگذشت. پله مدت‌ها بود که با سرطان مبارزه می‌کرد و در نهایت درگذشت. ادسون آرانتس دوناسیمنتو ملقب به پله در سال ۱۹۴۰ در یک محله فقیرنشین به نام ترزکوآکوز به دنیا آمد. پله در دوران خود به عنوان بازیکن حضور در سه جام جهانی را تجربه کرد و رکوردهای بسیاری را شکست و به اولین بازیکنی تبدیل شد که هزار گل را به ثمر رسانده است. در واقع لقب پله در دنیا، «سلطان فوتبال» است.

رکورد او در تیم برزیل برابر با ۶۷ برد، ۱۴ تساوی و ۱۱ باخت و سه قهرمانی در جام‌های جهانی (۱۹۵۸، ۱۹۶۲ و ۱۹۷۰) است که تا به حال کسی به آن دست پیدا نکرده و یک نکته جالب هم اینکه تیم برزیل در مسابقاتی که پله و گارینشا به طور همزمان در تیم برزیل بازی می‌کردند رنگ شکست را هرگز به خودش ندید.

اووه زیلر

چهره‌های فقید دنیای ورزش در سالی که گذشت

اسطوره باشگاه هامبورگ و تیم ملی آلمان و یکی از برترین مهاجمان تاریخ فوتبال در ۸۵سالگی درگذشت. این مهاجم در ۷۲ بازی برای آلمان غربی ۴۳ گل به ثمر رساند و در ۴۰ بازی کاپیتان ژرمن‌ها بود تا یکی از برترین بازیکنان تاریخ فوتبال آلمان باشد.

او در ۵۸۷ بازی ۵۰۷ گل برای هامبورگ به ثمر رساند و رکورددار گلزنی این باشگاه است. او به هامبورگ کمک کرد تا در فصل ۶۰-۱۹۵۹ قهرمان آلمان شود.

تنها پله و اووه زیلر موفق شدند در چهار دوره جام جهانی گلزنی کنند. پله در جام جهانی ۱۹۵۸ درخشید و توانست تیمش را به قهرمانی در جام جهانی برساند. او در جام‌های جهانی ۵۸ تا ۷۰ موفق شد گلزنی کند. زیلر آلمانی نیز موفق شد در همین دوره‌ها (۵۸ تا ۷۰) در چهار دوره جام جهانی گلزنی کند تا با رکورد پله برابری کند. مهم‌ترین افتخار او نایب‌قهرمانی در جام جهانی ۶۶ است.

بیل راسل

چهره‌های فقید دنیای ورزش در سالی که گذشت

بیل راسل یکی از بزرگترین اسطورهای تاریخ بسکتبال جهان و پرافتخارترین بسکتبالیست NBA، در ۸۸ سالگی درگذشت.

سنتر افسانه‌ای بوستون‌سلتیکس با این تیم یازده بار عنوان قهرمانی NBA را به دست آورد، پنج بار عنوان MVP این مسابقات، ۱۲ دوره حضور در آل‌استار، کسب بیش از ۱۴ هزار امتیاز، ثبت بیش از ۲۱ هزار ریباند و ۴۰۰۰ پاس گل را در لیگ NBA به نام خود ثبت کرده است.

راسل اولین سرمربی سیاهپوست تاریخ NBA بود که دو بار نیز در قامت سرمربی، قهرمانی این مسابقات شد. از او به عنوان بهترین مدافع تاریخ بسکتبال یاد می‌شود.

سینیشا میهایلوویچ

چهره‌های فقید دنیای ورزش در سالی که گذشت

سینیشا میهایلوویچ که چند سال درگیر بیماری سرطان خون بود در ۵۳سالگی درگذشت. میهایلوویچ که سابقه بازی در تیم‌های لاتزیو، رم، اینتر، سامپدوریا و ستاره‌ سرخ بلگراد را داشت، در تیم‌های میلان، سامپدوریا، بولونیا، فلیورنتینا، اسپورتینگ و تیم ملی صربستان هم مربیگری کرد.

دینامیت

چهره‌های فقید دنیای ورزش در سالی که گذشت

کارلوس روبرتو دی اولیویرا برزیلی معروف به «دینامیت» در ۶۸ سالگی درگذشت. این بازیکن از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۹ برای واسکودوگاما بازی کرد و از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۳ رکورددار این باشگاه در تعداد بازی‌های انجام‌شده (۱۱۱۰) و گل زده (۷۰۸) است. او به همراه این تیم سال ۱۹۷۴ قهرمان برزیل شد. این مهاجم به لطف گلی که در اولین بازی خود برای تیم برزیل در ورزشگاه ماراکانا به ثمر رساند، لقب «دینامیت» را به خود اختصاص داد.

«دینامیت» هم‌چنین در جام‌های جهانی ۱۹۷۸ و ۱۹۸۲ برای برزیل بازی کرد و در مجموع در ۳۸ بازی برای برزیل ۲۰ گل به ثمر رساند.

کریستین آتسو

چهره‌های فقید دنیای ورزش در سالی که گذشت

پیکر کریستین آتسو، مهاجم تیم «هاتای‌اسپور» که پیش از این برای چلسی بازی می‌کرد، زیر آوار در زلزله ترکیه پیدا شد. آتسو سپتامبر ۲۰۲۲ به هاتای‌اسپور ترکیه پیوسته بود. این بازیکن تیم ملی غنا در طول دوران حرفه‌ای خود موفق شد برای تیم‌های چلسی، اورتون، نیوکاسل، بورنموث، پورتو، مالاگای اسپانیا و سایر باشگاه‌ها بازی کند.

میرسلاو بلاژویچ

چهره‌های فقید دنیای ورزش در سالی که گذشت

سرمربی سال‌های گذشته تیم‌های ملی کرواسی و ایران در ۸۷ سالگی درگذشت. بلاژویچ همراه با تیم ملی کرواسی عنوان سوم جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه را به دست آورده بود. 

جان‌لوکا ویالی

چهره‌های فقید دنیای ورزش در سالی که گذشت

جان‌لوکا ویالی بعد از سال‌ها مبارزه با سرطان در ۵۸ سالگی درگذشت. او همراه مانچینی در دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ یکی از بهترین مهاجمان سری آ بود. ویالی و مانچینی که با لقب «دوقلوهای گل» شناخته می‌شوند، با سمپدوریا قهرمان لیگ ایتالیا، جام برندگان و سه جام دیگر در ایتالیا شدند. ویالی سپس با یوونتوس، قهرمان سری آ و لیگ قهرمانان اروپا شد و در سال ۱۹۹۶ به چلسی رفت.

او تا سال ۱۹۹۹ برای آبی‌ها بازی و به آنها کمک کرد تا جام حذفی را در سال ۱۹۹۷ ببرند و پس از اخراج رود گولیت در سال ۱۹۹۸ به عنوان بازیکن-مربی در این تیم لندنی منصوب شد. در سال ۲۰۰۰ دوباره قهرمان جام حذفی شد و در اوایل فصل بعد اخراج شد. ویالی همراه تیم ملی ایتالیا قهرمانی در یورو ۲۰۲۰ را نیز به دست آورد.

دیوید جانسون

چهره‌های فقید دنیای ورزش در سالی که گذشت

دیوید جانسون در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ برای لیورپول بازی می‌کرد. جانسون شش سال را در آنفیلد سپری کرد و چهار قهرمانی لیگ و سه جام اروپایی را با این تیم به دست آورد. جانسون در ۱۴۸ بازی ۵۵ گل برای لیورپول به ثمر رساند. جانسون ۷۱ ساله نبردی طولانی با سرطان حنجره داشت و در نهایت جان خود را از دست داد.

ژوست فونتن

چهره‌های فقید دنیای ورزش در سالی که گذشت

ژوست فونتن، ملی‌پوش سابق فرانسوی در ۸۹ سالگی درگذشت. این مهاجم در جام جهانی ۱۹۵۸ سوئد ۱۳ گل به ثمر رساند و یک رکورد جاودانه خلق کرد و بعد از آن هیچ بازیکنی نتوانست در یک دوره جام جهانی این تعداد گل را به ثمر برساند.

این مهاجم از سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۰ برای تیم ملی فرانسه بازی کرد و در مجموع در ۲۱ بازی برای تیم ملی ۳۰ گل به ثمر رساند. او در جام جهانی ۱۹۵۸ به تیم فرانسه کمک کرد تا به نیمه‌نهایی راه یابد و در نهایت سوم شد.

در سال ۲۰۱۳، فونتن موفق به دریافت نشان لژیون افتخار، بالاترین جایزه دولتی فرانسه شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *