تشریح اقدامات کمیته اجتماعی شورای شهر تهران

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران اقدام به تدوین سیاست‌های ناظر بر مأموریت‌های محوله شامل شناسایی فرصت‌ها، تهدیدها، نقاط ضعف‌وقوت اجتماعی شهر تهران کرد.

به گزارش سادس، شمس‌احسان درباره اقدامات کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: ارائه راهکارها و پیشنهادها در چارچوب طرح‌ها و ویرایش لایحه‌ها، پایش فعالیت‌های سازمان‌ها و مجموعه‌های مرتبط با  حوزه اجتماعی در شهرداری و ایجاد تعامل و همکاری بین بخش‌های مختلف صورت گرفته است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سیاست‌های تدوین‌شده مبنایی برای تصویب بودجه و نظارت بر فعالیت­هاست، گفت: این سیاست‌ها در هفت حوزه، تهران شهر حامی خانواده، کودک و جمعیت، سالمندی، زنان، آسیب های اجتماعی و سلامت روانی – اجتماعی تدوین شده است.

وی در خصوص تهران شهر حامی خانواده افزود: رویکرد شورای اسلامی شهر تهران، تبدیل این شهر به شهر دوستدار خانواده است که در آن مدیریت شهری متعهد می­‌شود تمامی فعالیت‌های خود اعم از مأموریت‌های عمرانی، شهرسازی، خدماتی، اجتماعی، فرهنگی و … را به‌گونه‌ای سازمان‌دهی کند که با مصالح، منافع و نیازهای روز خانواده در معنای فراگیر خود همسویی داشته باشد. شهر حامی خانواده با تکیه بر مبانی و میراث غنی اسلامی و ایرانی به‌گونه‌ای سازمان یابد که به ارتقاء کارکردها و شرایط زیست انسانی خانواده، افزایش احساس امنیت، سلامت و نشاط خانواده و تحکیم مبانی آن با رعایت اصل مشارکت‌­پذیری و بهره­مندی عادلانه از شهر کمک کند.

وی گفت: این مهم در نشست‌های کارشناسی با سایر کمیسیون‌ها بررسی‌شده و ماحصل این گفت‌وشنودها، پیش‌نویس طرحی است که تحت عنوان «شهر حامی خانواده» در حال نهایی شدن است و در سال آینده، با مطرح‌شدن در صحن شورا و اتفاق‌نظر احتمالی بر مواد آن، جهت عملیاتی‌سازی، به شهرداری تهران ابلاغ خواهد شد.

این عضو شورای شهر در خصوص سیاست کودک و جمعیت گفت: دغدغه‌ کودک همواره یکی از مسائل مطرح در شورای اسلامی شهر تهران بوده است و در دوره‌ی جدید نیز شورا و به‌ویژه کمیته‌ی اجتماعی مجدانه در تلاش است تا با انجام پیگیری‌های لازم و رفع موانع، شهر را برای حضورپذیری کودکان مهیا سازد. در سال ۱۴۰۱، سیاست‌های مورد تأکید شورای شهر در این حوزه شامل رعایت اصول مرتبط با شهر دوستدار کودک و بهره‌گیری مداوم از داده‌های مربوط به کودکان در تصمیم‌گیری‌های کلان شهری و اتصال ظرفیت و خدمات سمن‌ها و کانون‌های محلی به نفع دوستدارِ کودک کردن شهر است.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: در نشست‌های متعدد با دبیرخانه مربوطه، موضوعات مرتبط با طراحی مبلمان شهری متناسب با نیازها و ویژگی‌های کودکان، بهسازی‌های محیطی (در پارک‌ها، معابر و …) و دسترس پذیرسازی محیط‌های شهری، ایجاد راسته‌ها و پهنه‌های دوستدار کودک و توجه به موضوع گردشگری کودک مورد مطالبه قرار گرفته است. همچنین اصلاح موضوع و نحوه اداره مراکز فرآموز با توجه به نیازهای خانواده‌های دارای کودک موضوع دیگری است که پس از بحث‌های کارشناسی در سال ۱۴۰۱، به تصویب کمیسیون رسیده و به معاونت اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران ابلاغ شد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر درباره حوزه زنان نیز اظهارکرد: استفاده از توان کنشگری زنان در ابعاد مختلف اجتماعی و گسترش چتر حمایتی و مراقبتی برای آنان همواره از مهم‌ترین دغدغه‌های کمیته اجتماعی بوده است. به همین منظور در سال ۱۴۰۱ با پیگیری و تخصیص اعتبارات در کمیته اجتماعی، فعالیت تعداد ۲۱ شهربانو (بعلاوه یک مورد در دست افتتاح)، ۹ بوستان بانوان (بعلاوه یک مورد در دست افتتاح)، یک شهردخت (بعلاوه ۶ مورد در دست افتتاح) استمرار داشته و کیفیت ارائه‌ی خدمات افزایش یافته است. همچنین در طول سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۳ مرکز جدید کوثر شروع به فعالیت کرده است.

وی با اشاره به اینکه در بُعد حمایتی و مراقبتی، موضوع زنان سرپرست خانوار و توانمندسازی آنها در سال ۱۴۰۱ مورد تائید بوده است، گفت: به همین منظور پس از نشست‌های مختلف و بررسی‌های کارشناسی در خصوص حمایت از زنان سرپرست خانواده، اخیراً طرحی جامع در شورای شهر تهران مصوب شد که طی آن زنان سرپرست خانواده شناسایی شده و ارائه‌ خدمات آموزشی، توانمندسازی، اشتغال و حمایت‌های روانی – اجتماعی توسط گروه‌های داوطلب مردمی انجام می‌شود. در این طرح از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد و گروه‌های داوطلب تخصصی فعال در حوزه‌ی زنان سرپرست خانواده برای توانمندسازی، حمایت از اصلاح و بهبود فرایندهای خدمت‌رسانی بهره گرفته و کشف و ارتقای قابلیت‌های فردی، روان‌شناختی، اقتصادی، اجتماعی زنان سرپرست با تکیه بر سازوکارهای آموزشی، پشتیبانی و تسهیل و توسعه دسترسی به منابع انجام می‌شود.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران اظهارکرد: بهبود محیط کسب‌وکار و استفاده بهینه از ظرفیت زیرساخت‌های مدیریت شهری در راستای حرفه‌آموزی، اشتغال و توسعه کارآفرینی ویژه‌ی زنان سرپرست خانواده از طریق ایجاد تعامل و توسعه همکاری‌های فرابخشی شهرداری تهران با سایر دستگاه‌ها و نهادها مدنظر است؛ این طرح با پشتیبانی کامل کمیته‌ی اجتماعی، جهت عملیاتی شدن در سال ۱۴۰۲ به اداره کل امور بانوان شهرداری تهران ابلاغ شده است.

شمس‌احسان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مطالبات به‌حق شهروندان در حوزه خانواده که حمایت شورای اسلامی شهر تهران را به همراه داشته است، موضوع اتاق‌های مادر و کودک است. در این راستا و با تاکیدات و پیگیری‌های کمیته اجتماعی شورا سبب شد راه‌اندازی بیش از ۱۲۰ اتاق تا سال ۱۴۰۴ در برنامه چهارم شهرداری تهران مدنظر قرار گیرد.

به گفته وی در سطح شهر تهر ان، اصلاحات مطلوبی در خصوص نحوه‌ی مدیریت و استفاده از ظرفیت‌ همراه‌سراها به وجود آورد؛ این پیگیری‌ها در سال ۱۴۰۱ درنهایت منجر به افزایش تعداد همراهان بیماران ساکن در این مراکز شده و کیفیت ارائه‌ی خدمات را افزایش داده است. در سال ۱۴۰۱ ظرفیت این مراکز با حمایت شورا، … افزایش یافته است.

وی در خصوص حوزه سلامت روانی – اجتماعی خاطرنشان کرد: تغییر مدل برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در حوزه سلامت از برنامه‌ریزی بالا به پایین به سمت برنامه‌ریزی بر مبنای مختصات منطقه موضوع دیگری است که کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران مطرح و در دستور کار قرار داد. این موضوع زمینه ایجاد نظام مراقبت محلی سلامت را به‌عنوان سیاست ابلاغی به اداره سلامت دنبال می‌کند؛ در سال ۱۴۰۱، با انجام بحث‌های کارشناسی، مقرر شد هر منطقه سند سلامت منحصربه‌فردی با توجه به ویژگی‌های منطقه تهیه و بر اساس آن اقدام کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهارکرد: این مهم در برنامه چهارم شهرداری تهران و بودجه ۱۴۰۲ پیگیری شد؛ همچنین در سال ۱۴۰۱ همچنین حمایت از توسعه کمی و کیفی کانون‌های اجتماع‌محور سلامت و کانون‌های کودک و نوجوان با حمایت کمیته اجتماعی پیگیری شده و به‌عنوان یکی از شاخص‌های ارزیابی عملکرد شهرداری سالانه شهرداری تهران مصوب شد.

شمس‌احسان گفت: موضوع مسئولیت‌پذیری اجتماعی بنگاه‌ها و شرکت‌های اقتصادی با استفاده از ظرفیت بند ۱۰ ماده ۵۶ قانون شهرداری‌ها ازجمله دغدغه‌های مهم برای جلب مشارکت و منابع به‌ویژه در حوزه اجتماعی است که در صدر اولویت‌های کمیته اجتماعی قرار گرفت و سازمان رفاه به‌عنوان دبیرخانه آن خیز بلندی در جهت عملیاتی کردن آن برداشته است. این حمایت با حفظ و افزایش مبلغ کدردیف مربوطه در بودجه ۱۴۰۲ پیگیری شد.

بر اساس گزارش دفتر این عضو شورای شهر تهران، وی گفت: در بخش برنامه‌ریزی و بودجه نیز، کمیته اجتماعی در تدوین برنامه چهارم شهرداری تهران حضور فعالی داشت. تأکید بر موضوع سلامت روانی اجتماعی، تکمیل فرایند توانمندسازی، آینده‌پژوهی در موضوعات اجتماعی، اقتصاد فرهنگ، مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها، مراکز ویژه سالمندان و … تنها بخشی از مطالبات این کمیته بود که در سند تدوین‌شده تجلی پیدا کرده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *