مسدود شدن گردنه اسدآباد در پی بارش برف

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی از مسدود شدن محور بین المللی همدان- کرمانشاه- ایلام (گردنه اسدآباد) در پی بارش برف روز گذشته خبر داد و گفت: تصویب مجوز ماده ۲۳ پروژه تونل اسدآباد ضروری بوده و نیازمند تخصیص بودجه ۵۰۰۰ میلیارد تومانی است.

کیومرث سرمدی در گفت و گو با سادس در رابطه با آخرین وضعیت راه های مواصلاتی استان همدان و به ویژه گردنه اسدآباد در پی برف و باران روز گذشته، بیان کرد: شهرستان اسدآباد و به ویژه گردنه اسدآباد در جایی قرار گرفته که تقریبا محل ارتباط شرق به غرب کشور است و از همه مهم‌تر در مسیر آزادراه کربلا قرار داد و به صورت مرتب و در طول سال از جمله ایام اربعین و مناسبت های مختلف مسافران بسیاری در این مسیر رفت و آمد می کنند.

گردنه اسدآباد جزو ۱۰ نقطه خطرخیز کشور بود

وی در ادامه تصریح کرد:‌ گردنه اسدآباد جزو ۱۰ نقطه خطرخیز کشور بود که یک سری اقدامات اولیه مانند تعریض، روشنایی و نصب نیوجرسی در این مسیر انجام گرفت و منجر به این شد تا تصادفات منجر به فوت به صفر برسد، اما با توجه به شرایط جوی، ارتفاع گردنه و کوهستانی بودن منطقه به محض بارندگی و برف مسافران در این مسیر گرفتار می شوند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در شب گذشته (سه شنبه ۱۱بهمن) با توجه به بارش برف و سرما، ده ها خودرو از سمت کرمانشاه در اسدآباد ماندند و نتوانستند به سمت بالا بیایند، همچنین تعدادی از خودروها نیز که از سمت همدان به کرمانشاه در تردد بودند پشت گردنه گیر کردند و تعدادی از خودروها نیز در وسط گردنه و دامنه ها ماندند که اسکان این مسافران در شهر، پایگاه هلال احمر انجام شد که مصائب و گرفتاری های فراوانی در این رابطه نیز وجود دارد.

سرمدی ضمن اشاره به اینکه در راستای حل این مساله از دو سال قبل بحث تونل گردنه اسدآباد را پیشنهاد کردیم، عنوان کرد: در این رابطه مطالعات آن توسط وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته و تمامی اقدامات به لحاظ فنی و امکان سنجی انجام شده است. همچنین گزارشی در قالب بسته فنی و تخصصی از وزارت راه و شهرسازی به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است و در حال حاضر مباحث فنی آن در کمیسیون ماده ۲۳ سازمان برنامه و بودجه در حال بررسی است.

سازمان برنامه باید مجوز ماده کمیسیون ۲۳ را صادر کند

وی در ادامه تصریح کرد: همانطور که می دانیم برای اجرای هر پروژه ای طبیعتا سازمان برنامه و بودجه باید مجوز ماده کمیسیون ۲۳ را صادر کند. آنچه که الان وجود دارد این است که احداث تونل و مطالعه آن در قالب آزادراه کربلا دیده شده، به نوعی که پروژه از کنارگذر همدان شروع می شود و در گردنه و به سمت محل احداث تونل اسدآباد ادامه یافته و به کنارگذر شرقی اسدآباد منتهی می شود.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود:‌ با توجه به اهمیت موضوع و اضطراری که در مواقع حساس پیش می آید امیدوارم مسئولین کمک کنند تا بتوانیم مجوز این طرح را بگیریم و به دنبال تامین منابع آن باشیم و طی بازه زمانی ساخت این تونل عملی شود.

سرمدی در رابطه با میزان بودجه ای که برای اجرایی شدن این طرح نیاز است، گفت: آنچه که کارشناسان مطالعه کردند و شرکت های متخصص این امر برآورد کرده اند مجموع هزینه احداث این آزادراه که از همدان شروع شده و از گردنه و تونل کنارگذر اسدآباد می گذرد، حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که بعد از اخذ ماده ۲۳ می توان از توانمندی های برخی از شرکت ها مانند قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) استفاده کرد و پای مشارکت آورد تا این پروژه به اتمام برسد.

کاهش مصرف سوخت و استهلاک خودروها از مزایای احداث تونل اسدآباد است

عضو مجمع نمایندگان استان همدان در مجلس خاطرنشان کرد:‌ طی مطالعات انجام شده کاهش هزینه استهلاک وسایل نقلیه ای که از گردنه اسدآباد عبور می کنند، کاهش میزان تصادفات و خسارات مالی، صرفه جویی در مصرف بنزین و گازوئیل و کاهش مسافت از جمله مزیت هایی است که با احداث تونل اسدآباد به وجود می آید و مجموعا انجام این پروژه به لحاظ اقتصادی نیز به صرفه است و طبیعتا به نفع مردم و کشور خواهد بود.

سرمدی نماینده اسدآباد روز گذشته (سه شنبه ۱۱ بهمن ماه) با توجه به بارش برف و گرفتار شدن تعدادی از خودرو ها در مسیر گردنه اسدآباد در مطلبی در صفحه شخصی توئیترش نوشت: «محور بین المللی همدان کرمانشاه ایلام (گردنه – اسدآباد) در پی بارش برف مسدود شده است.

تصویب مجوز ماده ۲۳ پروژه تونل اسدآباد ضروری است.»

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *