موضع معاون هنری در قبال تحریم کنندگان جشنواره های فجر و علت تاخیر در برگزاری جشنواره موسیقی

معاون هنری وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه در حد بودجه ای که در اختیار دارند برخی آثار شرکت کننده در جشنواره هنرهای تجسمی فجر را خریداری خواهند کرد، از شهرداری ها و سفارتخانه ها هم خواست که برای خرید آثار پای کار بیایند. سالاری با اعلام موضع درباره تحریم کنندگان جشنواره های فجر تاکید کرد، «اگر کسی دوست داشت در جشنواره شرکت می‌کند و اگر دوست نداشت شرکت نمی‌کند اما مشکل آنجاست که عده‌ای به بقیه هنرمندان می‌گویند شرکت نکنند یا اینکه چرا شرکت می‌کنید!»

محمود سالاری که در حاشیه افتتاح نمایشگاه جشنواره هنرهای تجسمی فجر ۱۴۰۱ در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، همچنین توضیحاتی را درباره علت به تاخیر افتادن زمان برگزاری جشنواره موسیقی فجر ارائه کرد و آن را به پرهیز از تداخل با سایر جشنواره های فجر نسبت داد.

علت اعلام نشدن اسامی خوانندگان بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر هم پرسش دیگری بود که خبرنگاران در گفت وگو با معاون هنری مطرح کردند که سالاری، فضای مجازی و جلوگیری از بی‌ادبی و جسارت به هنرمندان را علت این امر عنوان کرد.

بودجه مان برای خرید همه آثار کافی نیست/ شهرداری ها و سفارتخانه ها پای کار بیایند

او در پاسخ به پرسش سادس، درباره ارزیابی آثار شرکت کننده در پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر، چنین اظهار کرد: کیفیت آثار از نگاه من به عنوان یک دانش‌آموز هنر، از انتظاری که داشتم فراتر بود. نظر اساتیدی که اینجا حضور داشتند هم به همین صورت بود. آنها نیز اعلام کردند که کیفیت آثار بیش از حد انتظارشان بود و تصور نمی‌کردند با این حجم از آثار خوب مواجه شوند و حتی در داوری دچار مشکل شوند یا در انتخاب‌ها به چالش بخورند.

همچنین سالاری در پاسخ به پرسش دیگر سادس درباره حمایت از آثار شرکت‌کننده‌ها و خرید آثار در جشنواره امسال، بیان کرد: هر سال چنین برنامه‌هایی برگزار می‌شود و ما برخی از آثار را خریداری می‌کنیم اما بودجه ما آنقدر نیست که بتوان همه آثار را خریداری کرد. لازم است شهرداری‌ها پای کار بیایند و از این آثار به عنوان نمادهای میادین شهری استفاده کنند. در حال حاضر برخی از آثار رشته حجم که در این جشنواره وجود دارد، برای سفارش‌گیری در ابعاد بزرگ‌تر مناسب است.

او ادامه داد: وزارت‌خانه‌ها و مراکز اقتصادی می‌توانند با تهیه برخی از آثار که در رشته خط، نقاشی و نگارگری وجود دارد، از هنرمندان حمایت کنند و از این آثار به عنوان میراث فرهنگی هنری کشورمان در مجموعه‌هایشان استفاده کنند. همچنین سفارت‌خانه‌ها نیز می‌توانند به عنوان نماینده و سفیر هنر و فرهنگ کشورها به این مساله ورود کنند و پشتوانه فرهنگی و هنری دیپلماسی را شکل دهند اما متاسفانه این نگاه آنقدر وجود ندارد و ما همه تلاشمان این است که به این نگاه دامن بزنیم و به آن توجه کنیم.

مشکل آنجاست که عده‌ای به بقیه هنرمندان می‌گویند در جشنواره فجر شرکت نکنند!

سالاری در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره رویکرد معاونت هنری نسبت به تحریم‌کنندگان جشنواره‌های موسیقی و تجسمی فجر، چنین اظهار نظر کرد: الحمدلله آنقدر فضای کشور ما فضای باز و مورد توجه است که اگر کسی دوست داشت در جشنواره شرکت می‌کند و اگر دوست نداشت شرکت نمی‌کند اما مشکل آنجاست که عده‌ای به بقیه هنرمندان می‌گویند شرکت نکنند یا اینکه چرا شرکت می‌کنید! و همین‌ها هستند که ادعای آزادی دارند. این مزاحمت برای دیگران ایجاد کردن و شعار آزادی دادن، کاملاً با هم در منافات است.

او تاکید کرد: آغوشمان برای انواع نگاه‌ها در هنر باز است اما هنر از دیدگاه متعالی و نه هنر منحرف فقط تکنیکال و تکنیک‌زده.

وی از زحمات همکارانش در اداره کل هنرهای تجسمی تشکر و تاکید کرد: در شرایطی که بدخواهان تلاش می‌کردند کشور را سرافکنده کنند، اینها ققنوس‌وار سر برآوردند و کاری مهم را رقم زدند که هم مایه سرافرازی مملکت و هم مایه سرافکندگی بدخواهان است.

علت تاخیر در برگزاری جشنواره موسیقی فجر و اعلام نشدن اسامی خوانندگان پاپ جشنواره

معاون هنری وزیر ارشاد درباره جشنواره موسیقی فجر هم گفت: با همین امیدی که به جشنواره های تجسمی فجر و تئاتر فجر دارم، مطمئنم در موسیقی فجر نیز چنین روی خواهد داد و هنرمندان ما موجب سربلندی ما و سرافکندگی دشمنان خواهند شد.

او درباره علت تاخیر در برگزاری جشنواره موسیقی فجر هم چنین بیان کرد: این جشنواره از تاریخ ۲۷ بهمن ماه تا سوم اسفند برگزار خواهد شد. علت تاخیر در برگزاری این است که جشنواره های تئاتر، تجسمی، سینما و موسیقی فجر با هم تداخلی نداشته باشند. همچنین فراخوان جشنواره اعلام شده و آثار بخش نهایی و بخش‌های مختلف مشخص شده است.

به گفته سالاری موسیقی مقامی و نواحی جلوه ویژه‌ای در جشنواره موسیقی فجر امسال خواهند داشت.

او تاکید کرد: موسیقی و جشنواره موسیقی در ۲۷ بهمن ماه نشان خواهند داد که چشمه جوشان هنر در این کشور زایا است.

او درباره بخش پاپ در جشنواره هم گفت: بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر هیچگاه در رقابت حضور نداشته است. امسال هم همین اتفاق خواهد افتاد.

معاون هنری درباره علت اعلام نکردن اسامی خواننده ها در بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر هم گفت: فضای مجازی یکی از این دلایل بود. یک عده در فضای مجازی اخلاق را رعایت نمی‌کنند و به هنرمندان بی‌ادبی و جسارت می‌کنند و ما ترجیح دادیم برای حفظ حرمت هنرمندان، اسامی اعلام نشود؛ اما در جشنواره شاهد حضور هنرمندان در انواع موسیقی خواهیم بود.
 

حضور دانشگاهیان در جشنواره تجسمی فجر آینده بیشتر می شود

سالاری درباره ضرورت بازنگری در ارتباط بین جشنواره و دانشگاه، از مذاکره با چند دانشگاه و تعامل با آنها در سال جاری خبر داد و گفت: شورایعالی هنر نیز مدتی است با حضور اساتید برجسته دانشگاه‌های هنری تشکیل شده است. من مطمئنم حضور دانشگاهیان در جشنواره تجسمی فجر آینده بیش از امسال خواهد بود؛ اما همین امسال نیز مدیرکل هنرهای تجسمی و دبیر پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر با دانشگاه‌های مهم هنری ارتباط گرفتند و از حضور آنها بهره بردیم.

تکمیل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *