مهمترین خبرهای مجلس در هفته‌ای که گذشت

انتقاد یک نماینده از افزایش ۲۰ درصدی حقوق ها در لایحه بودجه ۱۴۰۲ و ارجاع طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت به کمیسیون اجتماعی از مهمترین خبرهای اولین هفته بهمن ماه ۱۴۰۱ مجلس بودند.

به گزارش سادس مهمترین اخبار مجلس شورای اسلامی در اولین هفته بهمن ماه ۱۴۰۱ را در این گزارش مرور می‌کنیم:

مهمترین خبر هفته گذشته به اظهار نظر احسان ارکانی عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ اختصاص داشت که گفت افزایش ۲۰ درصدی حقوق در سال آینده قابل قبول نیست و به معنای نصف کردن سفره معیشت مردم است.

احسان ارکانی در گفت و گو با سادس با اشاره به لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲، منابع بودجه کل کشور ۵ هزار همت (هزار میلیارد تومان) پیش بینی شده که از این میزان، ۶۰ درصد بودجه شرکت‌های دولتی و ۴۰ درصد بودجه وزارت خانه‌ها و سایر دستگاه‌هاست یعنی کل بحث‌ و بررسی های ما مربوط به ۴۰ درصد بودجه است، حال اینکه قرار بود امسال دولت تعدیلی در این قضیه انجام دهد اما باز هم ۶۰ درصد بودجه را به شرکت‌های دولتی آن هم بدون بحث و بررسی خاصی در این حوزه، اختصاص می‌دهیم.

همچنین در هفته گذشته با نظر رییس مجلس، طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت برای بررسی بیشتر به کمیسیون اجتماعی ارجاع شد.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی بر اساس ماده ۱۵۳ آیین نامه داخلی، طرح ساماندهی کارکنان دستگاه های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (ساماندهی استخدام کارکنان دولت) را برای بررسی بیشتر به کمیسیون اجتماعی ارجاع داد.

رییس مجلس در این رابطه توضیح داد: طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت دارای ابهاماتی است؛ از جمله آن عبارت «سایر عناوین مشابه» است مثلا شامل شورای حل اختلاف می شود یا خیر؟

در پی اقدام ضد ایرانی پارلمان اروپا هم، محمدباقر قالیباف در اولین ساعات بامداد روز شنبه (۱ بهمن) با حضور در ستاد فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای اعلام حمایت از این نهاد مردمی و انقلابی با سردار سلامی فرمانده کل سپاه دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار به شورای اروپا هشدار داد و گفت: اگر شورای اروپا بخواهد در جهت دفاع از تروریسم حرکت کند و ثلمه‌ای به سپاه بزند، مجلس با قاطعیت برخورد خواهد کرد.

محمد باقر قالیباف در جریان جلسه علنی مجلس و پس از تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، بیان کرد: از آنجا که کلیات لایحه بودجه در صحن مجلس رای آورد، لایحه به کمیسیون های تخصصی ارجاع شده تا نمایندگان پیشنهادات خود را در جزئیات طرح کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد که مجلس در بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مصمم است که به هیچ عنوان سقف پیشنهادی دولت را افزایش ندهد.

قالیباف بعد از قرائت گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد بررسی عملکرد مهمترین احکام تبصره ها و ردیف های مرتبط با واگذاری دارایی های مالی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در جمع‌بندی گفت: امروز این گزارش مورد بررسی قرار گرفت، چون مجلس شورای اسلامی قرار است بلافاصله وارد بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شود پس لازم بود که یک حضور ذهنی از وضعیت داشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در هفته گذشته، دیدار دوجانبه ای هم با همتای روسی خود ویاچسلاو والودین داشت و در این دیدار بر اجرای سریع قرارداد ۲۵ ساله ایران و روسیه تاکید کرد.

وی گفت: ما باید نگاهمان به آینده باشد و توافق راهبردی ایران و روسیه باید موردتوجه قرار گیرد. ما باید قرارداد ۲۵ ساله را در سریع‌ترین زمان ممکن اجرایی کنیم.

مسعود پزشکیان وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نماینده فعلی تبریز در مجلس هم ضمن مخالفت با استیضاح عین‌اللهی(وزیر بهداشت) در مجلس، گفت: به‌جای استیضاح وزیر بهداشت، باید تعامل کنیم.

پزشکیان، با اشاره به ضرورت تعامل نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: تصور نمی‌کنم که استیضاح وزیر بهداشت مشکلی را حل کند. ما نهایتا باید با همدیگر تعامل داشته باشیم و از وزارت بهداشت بخواهیم که در چارچوب قانون عمل کند.

پس از اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه، ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم به ارائه توضیحاتی درباره جزییات طرح اقدام متقابل در واکنش به مصوبه پارلمان اروپا علیه سپاه پرداخت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کمیسیون امنیت ملی طرحی ۳ ماده ای برای اقدام متقابل آماده کرده که احتمالا امروز در مجلس اعلام وصول می شود؛ موضوع این طرح اقدام متقابلی است که دولت جمهوری اسلامی ایران مکلف به اجرای آن است.

غلامرضا شریعتی عضو هیات رئیسه فراکسیون دیپلماسی بین‌المللی مجلس هم بعد از اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه ضمن محکومیت این اقدام گفت: اگر سپاه نبود امروز داعش در مرکز اروپا بود. منافقین پوست موز بزرگی را زیرپای پارلمان اروپا انداخته و آنها را وارد بازی کردند که یقینا به ضرر کشورهای اروپایی تمام خواهد شد. اتحادیه اروپا دشمن قسم خورده ملت ایران هستند، آنها در دوران دفاع مقدس با دادن هواپیما و سلاح شیمیایی و انواع و اقسام مهمات به عراق تلاش کردند تا هم انقلاب را سرنگون کنند و هم به آب و خاک کشور ما آسیب وارد کنند، هنوز هم سیاست های اروپا تغییر نکرده است و سیاست قدیمی آن ها برای آسیب به ملت ایران همچنان ادامه دارد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته به بررسی گزارش شور اول کمیسیون تلفیق در خصوص کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور هم پرداختند.

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی از موافقان کلیات لایحه بودجه  ۱۴۰۲ هم افزایش سن بازنشستگی را از نقاط قوت لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ دانست و گفت: در لایحه بودجه سال آتی اعتبارات دستگاه‌ها همراه با برنامه آنها در جداول مطرح شده است. توجه به معیشت مردم از دیگر نقاط قوت این لایحه است.

در هفته گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ های وزیر ارتباطات به سوال نماینده مردم اصفهان هم قانع نشدند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه‌شنبه (۴ بهمن)، در جریان رسیدگی به پرسش عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ۱۱۵ رای از مجموع رای ۲۳۸ از پاسخ‌های عیسی زارع پور قانع نشدند و این وزیر دولت سیزدهم از مجلس یازدهم کارت زرد دریافت کرد.

«علت عدم اجرای قانون درخصوص تبدیل وضعیت ایثارگران شرکت مخابرات از سوی جنابعالی و شرکت مخابرات چیست؟» پرسشی بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جهت پاسخگویی به آن در صحن مجلس حضور یافته بود.

محمد وحیدی نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی هم تاکید کرد: پول پاشی ارزی و بی برنامگی در وزارت اقتصاد و بانک مرکزی چه سیاست اقتصادی است، آیا توزیع ثروت به ثروتمندان نیست؟

وحیدی در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی روز چهارشنبه(۵بهمن) مجلس، بیان کرد: توهین کنندگان به مرجعیت قرآن کریم از ذلیل ترین‌ها و شهدا و سپاه پاسداران در عصر حاضر از عزیزترین‌ها در بین مردم هستند. پارلمان اروپا بداند با این نابخردی، دیگر ضرورتی ندارد که ایران با تقدیم شهدا هزینه سلامت دشمنان را بدهد و مانع ترانزیت مواد مخدر به اروپا شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *