بهزیستی سامان‌سرایی برای «مردان» در معرض «خشونت خانگی» ندارد

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ضمن رد «اسکان مردان در معرض خشونت خانگی در سامان‌سراهای بهزیستی»، می‌گوید: این در حالیست که زنان خشونت دیده به «خانه امن» بهزیستی منتقل و به فرد مرتکب خشونت خانگی نیز خدمات تخصصی روانشناسی و مددکاری ارائه می‌شود.

محمد نصیری در گفت‌وگو با سادس،‌ در این باره اظهار می‌کند: طی سنوات گذشته درخصوص موضوع خشونت خانگی اگر خشونتی علیه زن از سوی همسر (مرد) رخ می‌داد، سازمان بهزیستی زن خشونت‌دیده و فرزند را از خانه جدا و به خانه‌های امن منتقل می‌کرد. از آنجایی که هدف اصلی طرح خانه‌های امن «تحکیم بنیان خانواده» بوده است، به سبب دستیابی به این هدف باید تمام اعضای خانواده مورد حمایت قرار گیرند، اما برای اینکه همه اعضا به شرایط عادی در خانواده بازگردند باید شرایط ایمن فراهم شود. در همین راستا نیاز بود برای فرد مرتکب خشونت نیز اقداماتی برای اصلاح رفتارش انجام شود.

وی می‌افزاید: از سال گذشته بهزیستی با همکاری دستگاه قضایی کشور کار جدیدی را درخصوص راه‌اندازی «مرکز مداخلات خانواده محور در راستای کنترل و کاهش خشونت خانگی» شروع کرده تا بر این اساس علاوه بر انتقال زن خشونت‌دیده، به فرد مرتکب خشونت‌ نیز خدمات تخصصی روانشناسی و مددکاری ارائه کنند.
به گفته وی، هدف از ایجاد «مرکز مداخلات خانواده محور در راستای کنترل و کاهش خشونت خانگی» اصلاح رفتار افراد مرتکب خشونت خانگی با استفاده از اقدامات تخصصی روانشناختی و مددکاری اجتماعی است.

وی ادامه می‌دهد: در صورتی که خشونت خانگی علیه زن رخ دهد خانه امن برای زنان وجود دارد و فرد مرتکب خشونت‌ نیز که اغلب مردان هستند به پایگاه‌ها جهت دریافت خدمات مشاوره، روانشناسی و مددکاری ارجاع داده می‌شوند. به عبارتی در صورتی که خشونت علیه زنان اتفاق افتاده باشد زن خشونت دیده به خانه امن ارجاع می‌شود و در عین حال برای مرد مرتکب خشونت‌ نیز اقدامات روانشناسی و مشاوره‌ای ارائه خواهد شد.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در حال حاضر در پنج استان شامل فارس، بوشهر، اردبیل، کردستان و گیلان «مرکز مداخلات خانواده محور» فعال هستند، تاکید می‌کند: امسال در حال برنامه‌ریزی برای افزایش این مراکز به ۱۰ مرکز هستیم. گزارش عملکرد این مراکز نشان می دهد ارجاع فرد مرتکب خشونت به مراکز ذکر شده و انجام اقدامات روانشناسی و مددکاری اجتماعی در راستای اصلاح رفتار موجب افزایش امنیت در خانه و تحقق هدف تحکیم بنیان خانواده می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *