کلاهبرداری ۱۰ میلیاردی مرد تاجرنما در فضای مجازی

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از دستگیری فردی که با وعده پروژه واردات و صادرات پارچه اقدام به کلاهبرداری ۱۰ میلیاردی از شهروندان کرده بود، خبر داد.

به گزارش سادس، سرهنگ داود معظمی گودرزی دراین‌باره گفت: چندی پیش فردی به پلیس فتای تهران بزرگ مراجعه و اعلام کرد قصد سرمایه گذاری در پروژه واردات و صادرات پارچه را داشته و در همین راستا نیز با فردی که خود را تاجر معرفی کرده بود، در فضای مجازی آشنا شده اما از جانب این فرد مورد کلاهبرداری قرار گرفته است.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه با اخذ اظهارات شاکی پرونده اولیه در این خصوص تشکیل شد، گفت: شاکی در مقر انتظامی به ماموران گفت که یک ماه قبل در یکی از شبکه‌های اجتماعی مشغول جستجو بوده که با فردی ناشناس آشنا شده است، این فرد که بسیار خوش صحبت بود خود را از اشخاص با نفوذ معرفی کرده و مدعی شده که با یک سرمایه‌گذاری مطمئن می‌تواند سرمایه شاکی را چند برابر کند. در همین راستا نیز مدتی پس از آشنایی این افراد بیا یکدیگر فردی که خود را تاجر معرفی کرده بود به شاکی پیشنهاد سرمایه‌گذاری در پروژه واردات و صادرات پارچه را داد و شاکی هم با توجه به اعتمادی که به او پیدا کرده بود، مبلغ یک میلیارد ریال به حساب او واریز کرده است اما به محض واریز وجه این فرد دیگر پاسخی به تماس‌های شاکی نداده و تلفن همراهش را خاموش کرده است.

وی با بیان اینکه رسیدگی به موضوع در دستورکار ماموران پلیس فتا قرار گرفت، گفت: در جریان رسیدگی به این پرونده ماموران با چند مورد شکایت مشابه دیگر نیز مواجه شدند و با توجه به اینکه شیوه و شگرد متهم مشابه بود، این احتمال تقویت شد که کلاهبرداری‌ها از سوی یک نفر انجام شده است. در همین راستا نیز تمامی اسناد و شواهد شکات مورد بررسی و جمع‌بندی قرار گرفت. 

معظمی گودرزی با بیان اینکه ماموران پلیس فتا با انجام تحقیقات پلیسی این فرد را در فضای مجازی مورد شناسایی قرار دادند، گفت:‌ بعد از کسب این اطلاعات، ماموران اقدام به هماهنگی با مقام قضایی کرده و پس از اخذ مجوزهای لازم این فرد را در یکی از مناطق جنوبی تهران دستگیر و به مقر انتظامی منتقل کردند.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با اشاره به انتقال متهم به مقر انتظامی و انجام بازجویی از وی گفت:‌ این فرد در جریان بازجویی‌های انجام شده و در حالی که در مواجهه با ادله دیجیتال چاره‌ای جز اعتراف نداشت، گفت که با هویت‌های جعلی و تحت پوشش تاجر اقدام به جستجو در فضای مجازی کرده و از این طریق سوژه‌های خود را شناسایی کرده است. او پس از صمیمی شدن با این افراد بیان صحبت‌های اقناع کننده این افراد را ترغیب به سرمایه گذاری کرده و به محض دریافت پول دیگر پاسخی به تماس‌های آنان نداده است. 

وی ارزش ریالی اموال کلاهبرداری شده از سوی این فرد را در حدود ۱۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: برای متهم پرونده‌ای تشکیل شده و این فرد برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شد. تحقیقات در خصوص پرونده این فرد و کشف دیگر جرائم احتمالی نیز همچنان در حال انجام است.

معظمی گودرزی به شهروندان هشدار که داد به هویت‌ها در فضای مجازی اعتماد نکرده و قبل از سرمایه‌گذاری از طریق فضای مجازی شناخت کافی از طرف مورد معامله را داشته باشند و تا  زمان حصول اطمینان از اطلاعات شغلی و هویتی طرف مقابل از هرگونه واریز وجه خودداری کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *