قالیباف: برآورده کردن خواسته‌های یک جوان در ۴۰ سالگی‌اش برایش ارزشی ندارد

محمد باقر قالیباف با بیان اینکه باید به مطالبات اساسی و جدی مردم توجه شود تاکید کرد: باید قبول کنیم که نیازمند نوسازی حکمرانی و حکمرانی نو هستیم و البته اگر حکمرانی در زمان و جغرافیای خود اتفاق نیفتد، فایده ندارد؛ زمانی که جوانی امید نداشته باشد، نتواند ازدواج کند و حتی نتواند آرزوی خرید مسکن و خرید خودرو داشته باشد، برآورده کردن این خواسته‌ها در ۴۰ سالگی نیز برای او ارزشی ندارد بنابراین حکمرانی باید در زمان و جغرافیای خود اتفاق بیفتد.

به گزارش سادس، محمد باقر قالیباف، رییس مجلس صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۵ آذر ماه) در نشست صمیمی با دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس که به مناسبت روز دانشجو در محل این دانشگاه برگزار شد، گفت: این روز عزیز را به همه برادران و خواهران گرامی عرض تبریک و تهنیت دارم و همچنین به اساتید حاضر در جمع و همکاران خودم در مجلس شورای اسلامی خوشامد می‌گویم، برای بنده باعث خوشحالی بود که این فرصت فراهم شد تا مجدداً به دانشگاه تربیت مدرس بیایم که بخشی از عمرم و بهترین دوران زندگی‌ام را در این دانشگاه گذراندم. از اینکه امروز توفیق دارم در خدمت دانشجویان در این دانشگاه باشم، خداوند بزرگ را شاکرم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن گرامیداشت اساتید خود در این دانشگاه گفت: استاد حسین شکوری؛ استادی که با کهولت سن و بیماری همواره بیشترین وقت را برای دانشجویان می‌گذاشت. یادی کنیم از دکتر پرهیزگار که حق استادی بر گردن ما داشت، همچنین جا دارد از اساتید حاضر در جمع از جمله استاد حافظ نیا که در مقاطع لیسانس، فوق لیسانی و دکترا در محضرشان شاگردی کردم، همچنین سرکار خانم میرحیدر از اساتید این دانشگاه قدردانی می‌کنم و امیدوارم سلامت باشند.

قالیباف با اشاره به تاریخچه روز دانشجو اضافه کرد: روز دانشجو روزی بوده است که ۳ دانشجوی عزیز کشور در مقابل پای معاون رئیس جمهور آمریکا به شهادت رسیدند در حالی که ۳ – ۴ ماه بیشتر از کودتای ننگین ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ نگذشته بود. روزی که آمریکا با دخالت مستقیم و کودتای نظامی، دولت ملی ایران را ساقط کرده بود لذا فلسفه حضور ما به عنوان روز دانشجو تا به امروز این مسئله بوده است. از اینکه انقلاب اسلامی این فرصت را به ما داده تا روز دانشجو را گرامی بداریم باید درس بگیریم که از فلسفه و مناسبت این روز فاصله نگیریم. این روز نشان داده که ایران برای ما عزیز است، همچنین این روز به ما نشان داده که عزت کشور، استقلال کشور، هویت، سرزمین و خاک ما مهم است.

رئیس قوه مقننه کشورمان با اشاره به صحبت‌های یکی از دانشجویان در رابطه با اینکه کشوری قدرتمند هستیم، افزود: امروز ما کشوری قوی، مستقل و قدرتمند هستیم و انقلاب اسلامی این فرصت را برای ما فراهم کرد. امامی که جز برای خدا کلامی نگفت و جز در راه خدا گامی بر نداشت؛ آن مرد الهی با این ملت شجاع و مبتنی بر سنت‌های الهی در عصر مظلومیت و حاشیه‌نشینی دین و معنویت، این احیای مجدد به اسلام و عزت به مسلمین را رقم زد. وی تصریح کرد: ما قوی هستیم از این بابت که گفتمان، حرف و منطق برای دنیا مبتنی بر مکتب الهی و اهل بیت داریم. 

قالیباف تصریح کرد: ایران ما قدرت دارد به این معنی که علیرغم هر توطئه‌ ای که به هر شکلی از داخل و خارج با محوریت آمریکا و رژیم صهیونیستی و باقی ایادی‌شان برای براندازی و حتی تغییر رفتار در برابر فرهنگ غرب و استکبار انجام شد، ایستاده ایم.

وی با یادآوری اتفاقات دهه شصت افزود: ما زمانی را در کشور به سر بردیم که در عرض کمتر از دو ماه رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس قوه قضائیه و نمایندگان مجلس و چند هزار نفر از مردم در کف خیابان‌ها ترور شده و به شهادت رسیدند اما این کشور و مردم مقابل این توطئه ها ایستادگی کردند و عقب ننشستند.

قالیباف اضافه کرد: ما امروز در یک تحریم دائمی با تغییر شکل تحریم از ابتدای انقلاب تا امروز قرار داریم. اما امروز به زحمت یکایک شما اساتید و دانشجویان و مردم عزیزی که مطابق با صحبت‌های امام خمینی (ره) – کسانی تا انتها پای انقلاب خواهند ماند که طعم فقر را چشیده باشند – در عرصه‌های علم و دانش و در حوزه‌های نانو، بایو، هوافضا، مهندسی علیرغم همه محدودیت‌ها در کشور و دنیا افتخار کسب کردیم لذا ایران ما قوی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: امروز رفتارهای آمریکا از همان جنس دهه ۳۰ است که منتهی با روش‌ها، تکنولوژی و ابزارهای دهه سوم قرن ۲۱ که از یک مدیریت مکانیکی، داینامیکی به یک مدیریت سایبرنتیکی تغییر پیدا کرده و علیه انقلاب اسلامی و ایران عزیز ما اقدام می کنند؛ اینها هم با ایران، هم با اسلام و انقلاب اسلامی و همچنین با خوانش ما از اسلام و اندیشه ما از اسلام و اندیشه سیاسی امام مخالف هستند، همچنین این افراد با ایران و ایرانی و این سرزمین و اسلام و این فرهنگ مخالف هستند.

قالیباف با تاکید بر این که علت این عکس‌العمل دشمنان، اقدام شجاعانه و قدرتمندانه این ملت در مقابل توطئه هاست اضافه کرد: ملتی که در مظلومیت تمام در دوران دفاع مقدس جنگید و در اوج محرومیت با وجود مشکلات اقتصادی و محاصره‌های علمی را تحمل کرد. 

وی با اشاره به یک نمونه از طراحی های دشمن علیه کشورمان گفت: از دهه ۷۰ قوانینی در عدم اشاعه مسائل هسته‌ای و علم هسته‌ای به ما تحمیل کرده‌اند و البته قدرت جمهوری اسلامی سبب شده که امروز از مسیر قانونی و از مسیر آژانس هسته‌ای با افتخار خودش را در باشگاه هسته‌ای دنیا قرار داد و این امر منحصر به جمهوری اسلامی ایران است.

قالیباف اضافه کرد: می‌خواهم صادقانه با شما سخن بگویم امروز این دشمن قداره‌بند از درون کشور آمده و بر زخم‌های کهنه که ناشی از ضعف‌های مدیریتی و ندانم‌کاری‌های امثال بنده است، استفاده کرده‌اند. 

وی تاکید کرد: با داشتن جوانانمان با انگیزه باید آماده باشیم و با یک تحول، مسائل اقتصادی را حل کنیم، ما باید قادر باشیم تمامی مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و تربیتی کشور را حل کنیم. 
 
قالیباف با بیان اینکه معتقدم حوادثی که در چند ماه اخیر اتفاق افتاد در بستر مسائل اجتماعی و جنگ شناختی است، گفت: اما تردید نکنید که علت اصلی نارضایتی هایی که می بینیم ریشه در مسائل اقتصادی و ناکارآمدی ها دارد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه ما در مجلس باید به موضوعات روز بپردازیم، عنوان کرد: بعد از اتفاقات و مسائلی که درباره خانم مهسا امینی رخ داد، مجلس به موضوع این پرونده ورود کرد و گزارشی ارائه داد که در آن آمده است که باید نسبت به گشت ارشاد تجدیدنظر شود.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه باید به مطالبات اساسی و جدی مردم توجه شود، عنوان کرد: باید تحول اساسی را دنبال کنیم و باید حکمرانی نو و نوسازی حکمرانی را اجرا کنیم، به صراحت می‌گویم این حرف برای امروز و چند ماه اخیر نیست بلکه از ربع قرن و حدود ۲۵ سال است که آن را می‌گویم؛ از روزی که توفیق خدمت در نیروی هوایی سپاه و هوافضا و نیروی انتظامی را داشتم درباره آن صحبت می‌کردم و می‌گفتم اگر افتخار و عظمت ایران را می‌خواهیم باید کارآمدی دین در حکومت را به اثبات برسانیم.
 
قالیباف در ادامه با یادآوری اینکه از سال ۹۶ از نوسازی حکمرانی و نوگرایی گفته‌ام و مربوط به این چند ماه نیست، اظهار داشت: معتقدم باید قبول کنیم که نیازمند نوسازی حکمرانی و حکمرانی نو هستیم، این تحول مبتنی بر دو اصل خداباوری و مردم‌باوری و همچنین مبتنی بر مکتب امام (ره)، عدالت، معنویت و عقلانیت است.
 
رئیس قوه مجریه ادامه داد: زمانی که حرف از حکمرانی می‌زنیم ارزش کانونی نوسازی نظام حکمرانی در کارآمدی است و کارآمدی را حق‌الناس می‌دانیم و اگر نظام حکمرانی کارآمد نباشد، کارایی نیز ندارد البته در کنار آن زمان هم برای ادای دین را تکلیفی مهم و اساسی می‌دانیم و اگر حکمرانی در زمان و جغرافیای خود اتفاق نیفتد، فایده ندارد؛ زمانی که جوانی امید نداشته باشد، نتواند ازدواج کند و حتی نتواند آرزوی خرید مسکن و خرید خودرو داشته باشد، برآورده کردن این خواسته‌ها در چهل سالگی نیز برای او ارزشی ندارد بنابراین حکمرانی باید در زمان و جغرافیای خود اتفاق بیفتد. 
 
وی در ادامه تصریح کرد: حرف من این است که امروز باید در کنار هم همفکری کنیم و به همه ابعاد حکمرانی توجه داشته باشیم البته در این جمع نظرات متفاوتی وجود دارد و اختلاف نظر و اختلاف سلیقه هم داریم اما حتماً فصل مشترک و تفاهم نیز داریم چنانچه شهید بهشتی نیز گفته است اگر تنها ۲۰ درصد تفاهم در زمینه‌ای وجود داشته باشد، همین ۲۰ درصد، زمینه آغاز همکاری است تا بقیه اختلاف سلیقه‌ها نیز برطرف شود لذا نوع واکنش امروز شما نشان می‌دهد همه شما رفاه و پیشرفت کشور را می خواهید و این تفاهم از عکس‌العمل جلسه روشن است.


 
وی ادامه داد: یا ممکن است ما در حوزه مصرف کالاهای فرهنگی متفاوت باشیم و سلیقه‌های مختلفی در نوع موسیقی که می‌شنویم و فیلم‌هایی که می‌بینیم داشته باشیم اما به نظر می‌رسد همه ما در تربیت صحیح فرزندان برای مسئولیت‌پذیری اتفاق نظر داریم و کسی نمی‌خواهد تربیت فرزندانش به گونه‌ای باشد که در جامعه مسئولیت‌پذیر نباشد.

قالیباف با اشاره به نظرات افراد در حوزه سیاسی اذعان داشت: ممکن است روی میزان ورود شورای نگهبان به موضوع انتخابات اختلاف نظر داشته باشیم اما همگی اتفاق نظر داریم که باید همه گروه‌ها و همه سلیقه‌ها در انتخابات حاضر باشند؛ اینها را می‌گویم چون من فردی نیستم که صرفا در حوزه نظری اقدام کنم بلکه فردی هستم که با عمل خود نظرم را نشان می‌دهم و از خرد جمعی استفاده می‌کنم لذا هر کجا حرفم با عمل من در گذشته همخوانی نداشت، روی آن خط بکشید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت مردم باوری، نوگرایی و نگاه درست بیان داشت: زمانی که توفیق خدمت در نیروی انتظامی را داشتم، علم برایم مهم بود لذا دانشگاه پلیس را در بهترین مکان و به مدت ۲۰ ماه با بهترین امکانات و تجهیزات ساختم و از نیروهای دانشگاه در آن استفاده کردم.

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *