صدور شناسه و کارت موقت برای بدون شناسنامه‌ها/ تشکیل بیش از۸۰۰۰ پرونده

سازمان ثبت احوال اعلام کرد که با تشکیل بیش از ۸۰۰۰ پرونده برای ایرانیان فاقد شناسنامه موضوع تخصیص شناسه و صدورکارت موقت برای فاقدین شناسنامه پیگیری خواهد شد.

به گزارش سادس، با توجه به رویکردهای دولت سیزدهم و وزیر کشور مبنی بر تعیین تکلیف افراد فاقد شناسنامه، سازمان ثبت احوال کشور، تخصیص شناسه واحد برای ایرانیان فاقد شناسنامه با مهیا کردن زیرساخت‌های لازم را در دستور کار قرار داد.

این امر به منظور شناسایی و تعیین تکلیف افراد فاقد شناسنامه و در نهایت صدور کارت موقت برای این افراد با هدف استفاده از خدمات اجتماعی و در راستای دستورالعمل مقابله با فقر مطلق صورت گرفته و با تلاش انجام شده در این سازمان و فراهم کردن امکانات در هفته دولت با حضور وزیر کشور به بهره برداری رسید. با این کار امکان شناسایی کلیه اشخاص حقیقی ایرانی و یا مدعی تابعیت ایران براساس اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور فراهم می‌شود.

از جمله اقداماتی که تاکنون در این خصوص صورت گرفته است می‌توان به ثبت اطلاعات کلیه فاقدین شناسنامه دارای پرونده شامل بیش از ۸ هزار پرونده، ایجاد سامانه اخذ درخواست کارت ویژه فاقدین، شامل ثبت اخذ اطلاعات نشانی تصویر چهره و بیومتریک و ایجاد فرایند چاپ کارت شناسایی اشاره کرد.

از اثرات این طرح نیز می‌توان به شناسایی و تعیین تکلیف افراد فاقد شناسنامه، کمک به ایجاد سازوکارهای قانونی برای ارائه خدمت به افراد مشمول، کاهش هزینه‌های حاکمیتی، ایجاد سرویس استعلام تصدیق اصالت به عنوان پشتوانه پیشگیری از جعل کارت فاقدین شناسنامه اشاره کرد.

پایگاه اطلاعات خانوار

از دیگر اقدامات این سازمان ایجاد پایگاه اطلاعات خانوار است که براساس احکام آیین نامه اجرایی نحوه شناسایی خانوارهای ایرانی و اتباع خارجی، سازمان ثبت احوال کشور مسئول ایجاد این پایگاه می باشد.تکمیل ارتقاء پایگاه اطلاعات جمعیت کشور به منظور پوشش روابط سببی و نسبی  به عنوان یکی از وظیفه ذاتی سازمان ثبت احوال کشور و ضرورتی اجتناب ناپذیر برای ارائه خدمات کارا ، شفاف و استناد پذیر  می باشد که هم اکنون در حال انجام است.

طراحی پایگاه، دریافت اطلاعات از سازمان هدفمندی یارانه ها و تطبیق با اطلاعات موجود، ارائه سرویس به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند و مشارکت فعال در کارگروه مسئول اجرای آیین نامه شناسایی خانوار از مهم ترین اقداماتی است که تاکنون در این خصوص صورت پذیرفته است.

ایجاد پایگاه خانواده (روابط سببی و نسبی)

در راستای انجام یکی از تکالیف مصرح در ۲۳ پروژه اولویت دار دولت الکترونیک، سازمان ثبت احوال کشور نسبت به ایجاد پایگاه خانواده یعنی روابط سببی و نسبی بر اساس توان داخلی و استفاده از ظرفیت های موجود آغاز کرده و مبتنی بر داده‌های استخراج شده نسبت به ایجاد و ارائه سرویس پایه اطلاعات خانواده اقدام کرده است.

در حال حاضر این سرویس علاوه بر سامانه سهیم، در اختیار چند دستگاه اجرایی از جمله بانک مرکزی، درگاه یکپارچه خدمات دولت هوشمند( ثبت نام یارانه) و فراجا قرار گرفته است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *