قالیباف: همکاری‌ ایران و عراق علاوه بر رونق اقتصادی، امنیت منطقه را فراهم می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار نخست‌وزیر عراق و هیئت همراه گفت: همکاری‌ ایران و عراق علاوه بر رونق اقتصادی، امنیت منطقه را فراهم می‌کند.

به گزارش سادس، محمدباقر قالیباف عصر روز سه‌شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ در دیدار محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق و هیئت همراه با تبریک انتخاب ایشان به عنوان نخست وزیر عراق گفت: امیدوارم این سفر، در گسترش روابط دولت جدید عراق و جمهوری اسلامی ایران تأثیرگذار باشد.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه دولت، ملت و مجلس ایران با همه وجود آرزو دارند که از یک عراق امن و پیشرفته حمایت کنند و این جزء آرزوها و افتخارات ماست، افزود: ایران و عراق دو ملت همسایه هستند، ضمن آنکه ریشه‌های عمیق دینی، مذهبی، اقتصادی و فرهنگی داریم و این ارتباطات، ملت ایران و عراق را بسیار به هم نزدیک کرده است.

قالیباف با بیان اینکه ایران و عراق دو کشور بسیار برجسته و منحصربه فرد در سطح منطقه هستند، افزود: بدون شک این دو کشور می‌توانند بین کشورهای عربی و اسلامی، ارتباط عمیق و وسیعی برای همکاری برقرار کنند، البته رژیم صهیونیستی و آمریکا مخالف این همکاری دوجانبه میان ایران و عراق هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت تحکیم روابط پارلمانی بین دو کشور افزود: امیدوارم دولت جدید عراق با ریاست جنابعالی و پارلمان جدید کشور شما با دولت و پارلمان ایران تلاش کنند و روابط دوجانبه خود را در سطح منطقه به سرعت گسترش دهند تا بتوانند اثرگذاری بیشتری داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر چه امروز آمریکا با تحریم اقتصادی فشارهایی را بر ایران تحمیل می‌کند، اما به گفته خود آنها ما از قله این مشکلات عبور کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه باید تسهیل‌گری کنیم که ارتباطات اقتصادی بین دو کشور پیش برود، افزود: ارتباطات در حوزه حمل‌ونقل، احیای زیرساخت‌ها و همکاری‌های فنی و مهندسی باید افزایش پیدا کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات نخست وزیر عراق، مطرح کرد: اینکه اشاره کردید هرگز اجازه نخواهید داد گروه‌های تروریستی از خاک عراق به ایران تعرضی داشته باشند، مطالبه اصولی جمهوری اسلامی ایران است و جای قدردانی دارد.

وی تأکید کرد: در حوادث اخیر ایران، رژیم صهیونیستی و آمریکا و برخی کشورهای اروپایی مستقیماً دخالت می‌کنند، چرا که در رسیدن به اهداف خود در ایران ناکام مانده‌اند و امروز از راه‌های دیگری برای رسیدن به اهداف خود وارد شده‌اند، البته متوجه خواهند شد از این مسیرها نیز به جایی نخواهند رسید و ان شاءالله همکاری‌های دوجانبه دو کشور می‌تواند علاوه بر رونق اقتصادی، امنیت منطقه را فراهم کند و کشورهای مخل امنیت منطقه به شکست کامل برسند.

قالیباف در پایان صحبت های خود ضمن آرزوی موفقیت برای دولت و ملت عراق در همه امور، گفت: ان شاءالله با همکاری ملت‌ها و دولت‌ها، روزها و سال‌های خوبی را پیش رو داشته باشیم و سفر جنابعالی به ایران سرآغاز این حرکت سازنده بیش از پیش باشد.

تصویر شهادت دو فرمانده پیروزی، بهترین نماد برای بیان این برادری و همکاری است

در ادامه این دیدار محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق ضمن تشکر از  قالیباف به جهت بیان تبریک برای تشکیل دولت جدید عراق، گفت: بنده و هیئت همراه بر دیدار با شما به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی ایران تأکید داشتیم.

وی ادامه داد: ما اهتمام ویژه‌ای به پذیرش دعوت رئیس جمهور ایران داشتیم و سفر امروز به تهران ناشی از روابط ریشه‌دار و عمیق بین دو دولت است. این رابطه، دارای ریشه تاریخی و عمیق است، لذا بر ما واجب است که این ارتباطات را ادامه دهیم و افق‌های جدیدی را در روابط ایجاد کنیم.

نخست وزیر عراق با مغتنم شمردن حضور خود در مجلس شورای اسلامی افزود: از طرف دولت و ملت عراق از دولت و ملت ایران به جهت تمام حمایت‌هایی که از سال ۲۰۰۳ در مورد عراق داشته‌اند که آخرین جلوه آن رویارویی با گروه تروریستی داعش بود، تشکر و قدردانی می‌کنم.

شیاع السودانی تصریح کرد: جنگ علیه داعش جلوه‌ای از برادری و همگرایی بود که شاهد حضور مستشاران ایرانی در کنار برادران عراقی خودشان بودیم که با هم در میدان رزم علیه تروریسم حاضر بودند و می‌توان گفت؛ تصویر شهادت دو فرمانده پیروزی، بهترین نماد برای بیان این برادری و همکاری است.

وی با بیان اینکه دولت جدید عراق بر همکاری و فعالیت‌های مشترک با ایران، مبارزه با تروریسم، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و هر آنچه که ممکن است امنیت و ثبات دو کشور را تهدید کند، تأکید دارد، گفت: امروز در تمام دیدارهایی که با مقامات ایرانی داشتیم، تأکید کردم و اینجا نیز تاکید می‌کنم که دولت عراق متعهد است که هرگز اجازه ندهد از سرزمین‌های تحت حکومت خود برای تجاوز به همسایگان استفاده شود. همچنین در این دیدارها بر از سرگیری جلسات کمیته‌های مشترک اقتصادی و کمیته عالی مشترک بین دو کشور تأکید شد.

این مقام بلندپایه عراقی بیان کرد: معتقدم در فراروی ما فرصت‌هایی است که می‌توان از آنها برای تقویت و توسعه اقتصادی بین دو کشور استفاده کرد، اما با وجود اراده در دو کشور، لازم است پیگیری‌های میدانی نیز صورت گیرد تا ارتباطات مؤثری برقرار شود و فعالیت‌ها در این زمینه به موفقیت برسند.

وی با اعتقاد بر اینکه روابط دوجانبه بین نهادها و نهادهای قانونگذار در دو کشور، عاملی یاری‌رسان برای پیاده‌سازی و توسعه روابط میان دو کشور هستند، گفت: همچنین مایل هستم روابط و فعالیت‌های اجتماعی دوجانبه بین دو کشور تقویت شود، به ویژه آنکه دو کشور دوست و همسایه از مشترکات بسیار خوبی نیز برخوردارند.

شیاع السودانی اظهار کرد: ما درصدد هستیم تا یک کمیته دائم برای پیگیری زیارت‌های میلیونی و مناسبت‌های دینی تشکیل دهیم، چرا که زوار بسیاری به عتبات عالیات سفر می‌کنند و بنده مایل هستم به نیابت از ملت عراق بگویم که ما افتخار میزبانی زائران عتبات عالیات را داریم تا به آنها خدمت‌رسانی کنیم.

نخست وزیر عراق با تاکید بر اینکه امنیت و ثبات در ایران و عراق یک مجموعه به‌هم پیوسته و غیرقابل گسست است، گفت: پروژه‌های دخالت در کشورهای منطقه، پروژه‌های مشکوکی هستند که بر روی مشکلات معیشتی تمرکز کرده و می‌خواهند با شیوه قدرت نرم، آشوب را در کشورهای منطقه ایجاد کنند. این در حالی است که ما تجربه تلخ و دردناکی در اعتراضات سال ۲۰۱۹ داریم، چرا که از خواسته‌های بحق مردم سوءاستفاده شد و این خواسته‌ها به شکل یک کودتا علیه دولت درآمد.

وی ادامه داد: آگاهی ملت با همراهی مرجعیت دینی و گروه های دینی – ملی، نقش بسزایی در خاموشی این کودتا در کشور ما داشتند، بنابراین توانستیم سازوکار قانونی و قانون اساسی را با برگزاری انتخابات و تشکیل دولت جدید حفظ کنیم.

شیاع السودانی با بیان اینکه تبادل تجارب موفق بین دو کشور می تواند به ما کمک بسیاری کند، گفت: برای ملت، دولت و مجلس ایران موفقت و کامیابی خواستاریم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *