منتظری: مجلس برای رسیدن به مقاصد عالی خویش نیازمند دو بال قانون و نظارت است

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس یازدهم در راستای حوزه فرهنگ و هنر از تمام ظرفیت‌ها استفاده کرد تا مشکلات مردم را در موضوعات فرهنگی و هنری به حداقل برساند.

متن کامل یادداشت غلامرضا منتظری عضو کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی به مناسبت فرا رسیدن هفته مجلس که در اختیار سادس قرار گرفته به شرح زیر است:

«کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی محسوب می‌شود؛ این کمیسیون بر اساس ماده ۵۶ آیین‌نامه داخلی مجلس به منظور انجام وظایف و امور محوله در محدوده فرهنگ و هنر، ارشاد و تبلیغات، صدا و سیما و ارتباطات جمعی، تربیت بدنی، جوانان، زنان و خانواده مطابق ضوابط آیین‌نامه مذکور شکل گرفت.

با گذشت بیش از دو سال از فعالیت مجلس یازدهم، از مهمترین طرح‌ها و مصوبات کمیسیون فرهنگی، می‌توان به قانون طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، لایحه اهداف و وظایف، اختیارات وزارت ورزش، بررسی موضوع نظارت به VODها و چاپخانه‌ها، حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی، بررسی طرح اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی، بررسی طرح تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور، بررسی طرح حمایت از ورزش و ورزشکاران و لایحه نظام جامع باشگاه داری در جمهوری اسلامی ایران، اقتصاد فرهنگ و حمایت از صنایع خلاق فرهنگی اشاره کرد که از میان این طرح‌ها، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به قانون تبدیل شده و طی یکسال اخیر به مرحله عملیاتی شدن رسید، اجرایی شدن این قانون گام بلندی برای جوانی جمعیت ایران است.
مجلس برای رسیدن به مقاصد عالی خویش نیازمند دو بال قانون و نظارت است، کمیسیون فرهنگی مجلس به بخش نظارت توجه ویژه‌ای داشته است و در این راستا سلسله نشست‌هایی با مؤسسات فرهنگی، قرآنی، ادبی و…. برگزار کرد، نشست‌هایی که به نوبه خوب بی‌سابقه بوده بطور مثال برگزاری جلسات با خانه تئاتر، مجموعه‌ای از شاعران، نویسندگان و هنرمندان نمونه‌ای از آنهاست.

کمیسیون فرهنگی طی دو سال اخیر اقدامات نظارتی متعددی از استان‌های مختلف کشور از جمله خراسان رضوی، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، گلستان، اصفهان و سایر شهرها و استان‌های کشور داشتند و مشکلات فرهنگی و هنری از گردشگری گرفته تا مسائل ورزشی را در دستور کار قرار داد، خروجی اکثر این برنامه‌های نظارتی به پیوست فرهنگی منتهی شد و نیازمند همکاری و همراهی تمام سازمان‌ها و نهادها بوده است.

طی دو سال گذشته مجلس انقلابی در حوزه فرهنگی ضمن برگزاری جلسات متعدد با وزرا و روسای سازمان‌های مختلف فرهنگی و هنری مشکلات و مسائل مربوط به فرهنگ و هنر را مورد پیگیری قرار داد، این کمیسیون تلاش کرد با این حرکت انقلابی رابط بین دولت و ملت باشد به‌طور مثال نشست‌های متعددی با وزارتخانه‌های مختلف همچون وزارت ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان صدا و سیما، سازمان سینمایی و…. برگزار کرد.

از اقدامات انقلابی مجلس در حوزه فرهنگ و هنر می‌توان به تحقیق و تفحص از شرکت سیاحتی غار علی‌صدر و نحوه مدیریت این غار با هدف اینکه درآمدهای آن در کجا و چگونه هزینه شده مورد توجه قرار گرفت و همچنین بررسی درخواست تحقیق و تفحص در مورد عملکرد فدراسیون سوارکاری از دیگر اقدامات کمیسیون فرهنگی بود. محورهای این تحقیق و تفحص، در مورد ایجاد ابهام در ساختار مدیریتی با تمرکز بر هزینه‌های دریافتی، ابهام در ارسال نمونه‌های دوپینگ اسب‌های ورزشی به خارج از کشور و ابهام در نصب میکروچیپ‌های از رده خارج و بدون مجوز با قیمت بسیار بالا و توزیع به صورت کاملا انحصاری از مباحثی بود که در این تحقیق و تفحص مورد بررسی قرار گرفت. مجلس یازدهم در راستای حوزه فرهنگ و هنر از تمام ظرفیت‌ها استفاده کرد تا مشکلات مردم را در موضوعات فرهنگی و هنری به حداقل برساند امیدواریم در اجلاسیه سوم و چهارم نیز بتوانیم سایر مشکلات را کاهش دهیم.»

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *