بررسی مشکلات اجرای طرح دارویاری و کمبود دارو در کمیسیون اصل نود

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از بررسی مشکلات اجرای طرح دارویاری و کمبود دارو در جلسه این کمیسیون خبر داد.

به گزارش سادس، علی خضریان در توضیح جلسه کمیسیون اصل نود مجلس درباره مشکلات اجرای طرح دارویاری، گفت: کمیسیون اصل نود جلسه ای با حضور معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، معاون سازمان برنامه و بودجه، معاون بانک مرکزی، معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، معاون سازمان تامین اجتماعی، رئیس سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر و تعدادی از مسئولان شرکت‌های تولید دارو درخصوص مشکلات اجرایی طرح دارویاری تشکیل داد. در این جلسه مشکلات اجرای طرح دارویار و کمبود دارو بررسی شد.

وی یادآور شد: کمیسیون اصل نود کمبود دارو را از قبل پیش‌بینی می‌کرد و هشدارهای لازم را به وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو داده بود. عمده مسائل نشان دهنده ناهماهنگی جدی در اجرای این طرح است که منجر به فضای نامناسب در کشور شده و با کاهش عرضه و تولید برخی از اقلام دارویی در کشور مواجه شده‌ایم؛ کمیسیون ضمن بررسی ناهماهنگی‌ها جهت اصلاح امور تلاش دارد تا بتواند به اجرای طرح سرعت داده و در آینده مردم کمتر با مشکل مواجه شده و بتوانند نیاز دارویی خود را تامین کنند.

خضریان با اشاره به مشکلات ترخیص مواد اولیه تولید دارو در گمرک، گفت: موانع و مشکلات در کمیسیون شناسایی شد. در این جلسه یک بحث مربوط به مشکلاتی بود که تا امروز وجود داشته و بخش دوم مربوط به اقداماتی بود که برای اجرای طرح دارویاری باید انجام گیرد.

وی اضافه کرد: در نهایت مقرر شد بانک مرکزی تمام ارزهایی که جهت اجرای این طرح اختصاص داده را با ذکر تاریخ و میزان اعلام کند و سازمان غذا و دارو این گزارش بانک مرکزی را بررسی و تایید کند. همچنین قرار شد سازمان غذا و دارو پیش بینی‌هایی که در خصوص کمبود دارو کرده و اقدامات خود را در این زمینه به کمیسیون اعلام کرده و نامه نگاری‌هایی هم که با دستگاه‌های مختلف داشته را ارایه کند.

خضریان در پایان گفت: مقرر شد بیمه‌های خدمات درمانی گزارشی در خصوص نسخه الکترونیک و اشکالاتی این طرح به کمیسیون بدهد. سازمان برنامه و بودجه هم باید مجموعه پرداختی که در طرح دارویاری اعم از حوزه بستری و سراپایی کرده را به کمیسیون اعلام کند. همچنین وزارت بهداشت مکلف شد برنامه زمان‌بندی بازگشت مابه التفاوت افزایش قیمت آن دسته از داروهایی که مواد اولیه آن با ارز ترجیحی تهیه شده و با نرخ‌های جدید به فروش رسیده را تا پایان سال جاری به کمیسیون اعلام کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *