روز مجلس و بازخوانی مقاله‌های مرتبط با آن در SID

پربازدیدترین مقاله‌های علمی نمایه‌شده در پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) با موضوع مجلس براساس میزان بازدید مخاطبان مشخص و معرفی شدند.

به گزارش سادس، مجلس به شکل امروزی در سال ۱۲۱۵ میلادی در انگلیس تشکیل شد و از اواسط قرن بیستم شکل امروزی مجلس به کشورهای دیگر رسید و گسترش یافت. شروع تشکیل مجلس در ایران، مربوط به انقلاب مشروطه است. پس از انقلاب مشروطه مجلس شورای ملی ایجاد شد. نمایندگان مردم از مناطق مختلف کشور انتخاب شدند و به مجلس آن زمان راه یافتند. به همین دلیل، از مشروطه به عنوان یکی از نقاط عطف تاریخ ایران نام برده می‌شود.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز، انتخابات مجلس شورای اسلامی هر چهارسال یک‌بار برگزار می‌شود. مجلس، یکی از ارکان مهم تصمیم‌گیری کلان در نظام‌های سیاسی کشور است. قانون‌گذاری یا وضع قانون و نظارت بر آن از وظایف مجلس است.

تاریخ ۱۰ آذرماه در ایران توسط شورای فرهنگ عمومی، به مناسبت سالروز شهادت سیدحسن مدرس در این روز، به‌ نام روز مجلس شورای اسلامی نام‌گذاری شده است. سیدحسن مدرس از سیاست‌مداران و روحانیان به‌نام شیعه بود که توسط عوامل رضاشاه به شهادت رسید. به همین منظور در این گزارش به بررسی مقاله‌های فارسی با موضوع مجلس در حوزه‌های موضوعی مختلف خواهیم پرداخت.

معرفی مقاله‌های پربازدید علمی با موضوع مجلس

براین اساس مقاله «شیوه‌های بازنگری در قوانین اساسی» پربازدیدترین مقاله با موضوع مجلس است. این مقاله به این نتیجه می‌رسد که قانون اساسی، نباید زیاد انعطاف‌ناپذیر و نباید بسیار انعطاف‌پذیر باشد. دکتر بیژن عباسی (نویسنده‌ این مقاله)، دانشیار دانشگاه تهران است که نویسنده دو مقاله اول از پنج مقاله پربازدید با موضوع مجلس است.

روز مجلس و بازخوانی مقاله‌های مرتبط با آن در SID

جدول ۱. مقاله‌های فارسی پربازدید با موضوع مجلس

معرفی جدیدترین مقاله‌های علمی با موضوع مجلس

براین اساس، مقاله «امکان‌سنجی حقوقی شفافیت آرای نمایندگان» یکی از جدیدترین مقاله‌های نمایه‌شده در پایگاه مرکز اطلاعات علمی با موضوع مجلس است. این مقاله در صدد پاسخگویی به این سؤال است که آیا در نظام حقوقی ایران امکان شفافیت آرای نمایندگان وجود دارد؟ در نهایت مقاله با بررسی قوانین به این نتیجه می‌رسد که امکان «شفافیت آرای نمایندگان» با موازین حقوقی منطبق است. لازم به ذکر است که این اصل مطلق نیست و مقید به استثنائاتی از جمله رعایت منافع عمومی و مصالح ملی است.

روز مجلس و بازخوانی مقاله‌های مرتبط با آن در SID

جدول ۲. مقاله‌های جدید فارسی با موضوع مجلس

معرفی مجله‌های علمی پربازدید با موضوع مجلس

مقاله‌های فارسی با موضوع «مجلس» بیشتر مربوط به حوزه‌های موضوعی «علوم سیاسی»، «فقه و حقوق» و «ادبیات و زبان‌ها» هستند. مجلات «دانش حقوق عمومی»، «مجلس و راهبرد» و «پژوهش‌های تاریخی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)» مجله‌هایی هستند که بیشترین تعداد مقاله‌های فارسی با موضوع مجلس را منتشر کرده‌اند.

کلمه‌های کلیدی مقاله‌های فارسی با موضوع مجلس

کلمه‌های کلیدی عصاره هر مقاله است و نویسنده، موضوع‌های مقاله خود را در کلمه‌های کلیدی نشان می‌دهد.

براین اساس «مجلس شورای اسلامی»، «مجلس شورای ملی» و «قانون اساسی» مهم‌ترین موضوع‌های بررسی‌شده در مقاله‌های فارسی مرتبط با مجلس هستند.

روز مجلس و بازخوانی مقاله‌های مرتبط با آن در SID

شکل ۱. کلمه‌های کلیدی به کار رفته در مقاله‌های فارسی با موضوع مجلس

طرح‌های پژوهشی مجلس شورای اسلامی

تقریباً ۱۳.۵۸۰ طرح پژوهشی مجلس شورای اسلامی در پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) نمایه شده است. دسترسی به این طرح‌ها به صورت رایگان بوده و عموم مردم با مراجعه به آدرس https://sid.ir/plan/fa می‌توانند طرح‌های پژوهشی مجلس شورای اسلامی را ملاحظه کنند. 

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *