بررسی پشت پرده آخرین جزئیات حمله تروریستی شیراز از زبان جلال‌زاده

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه حادثه شیراز، اشتباه راهبردی آمریکا بود، گفت: آمریکایی‌ها دنبال برهم زدن اتحاد ملی ملت ایران هستند، بنابراین انتقام اصلی باید در اجتماع اتفاق بیفتد.

به گزارش سادس، وحید جلال زاده در یک برنامه تلویزیونی خبری با عنوان «بررسی پشت پرده آخرین جزئیات حمله تروریستی به مردم شیراز» شهادت جمعی از هم وطنان در شاهچراغ (ع) را به همه ملت ایران، رهبر معظم انقلاب و خانواده این شهدا تسلیت گفت و اظهار کرد: در این روزها تحلیل‌های مختلفی در خصوص حوادث اخیر در رسانه ملی و نشست‌ها انجام گرفته است اما پرداختن به خیابان و چهار راه برای تحلیل کفایت نمی‌کند. ما باید از بازی بزرگ در دنیا شروع کنیم، رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت همین امسال به نظم نوین جهانی اشاره کردند و آن را بسیار جدی شمردند و از مسئولین و نخبگان کشور  خواستند که آن را تحلیل کنند و جایگاه جمهوری اسلامی ایران را در این نظم نوین بیابند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به  افزود: با بررسی و ارزیابی حوادث و پیامدهای انقلاب اسلامی متوجه می‌شویم که اتفاقات جدید و عظیمی در مناسبات و روابط بین المللی رخ داده است. همچنین با بررسی ۸ سال جنگ تحمیلی و جنگ احزاب علیه نظام جمهوری اسلامی، پیامدهای دفاع مقدس و همه اتفاقاتی که در ابعاد اجتماعی، سیاسی و امنیتی شاهد بودیم، می‌بینیم که رخداد عظیمی برای ملت ایران، منطقه و نظم نوین جهانی اتفاق افتاده است.

جلال زاده ادامه داد: مقاومت ملت ایران در برابر فشارهای بین‌المللی که تحریم یکی از آنها است، مورد توجه آمریکایی‌ها بوده و آنها در سال‌های اخیر دیدند که چه اتفاقاتی رخ داده و چه بزنگاه هایی را ملت بزرگ ایران رد کرده است. در سال های اخیر آمریکا به دنبال تغییر نظم منطقه در غرب آسیا بوده و حوادث سوریه، یمن، عراق و افغانستان هم در همین راستا اتفاق افتاده است، خروج آمریکا از افغانستان به مراتب فاجعه بار تر از خروج امریکا از ویتنام بوده است و مسئولین آمریکایی به این موضوع اذعان کردند. همه می‌دانیم که آمریکا چه طرح و برنامه‌هایی برای  یمن، افغانستان و عراق داشته است اما راهبردهای آمریکا در منطقه غالبا شکست خورده و از منظر آنها مقصر اصلی این شکست‌ها جمهوری اسلامی ایران و مقاومت ملت بوده است.

شکست کلان روندهای آمریکا و غربی‌ها در منطقه توسط جمهوری اسلامی ایران

نماینده مردم ارومیه در مجلس یازدهم با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران کلان روندهای آمریکا و غربی‌ها را در منطقه شکست داده است، گفت: ایران به عنوان یک کنش‌گر فعال روابط بین الملل شناخته می‌شود. این در حالی است که اروپا در بحران اوکراین نتوانست به بازیگر اصلی تبدیل شود و به یک سپر و سرباز بی‌جیره و مواجب امریکا و ناتو تبدیل شد که خسارت و جریمه آن را هم پرداخت کند. اروپایی‌ها که خود بحران انرژی، بیکاری و بازنشستگی را هم دارند و باید این خسارات را پرداخت کنند.

وی معتقد است: تبدیل شدن به بازیگر اصلی در عرصه روابط بین الملل ساده نیست و ایالات متحده آمریکا تاثیرگذاری ایران را دیده است. آنها در یک جایی باید زهر خود را بریزند و برنامه‌هایی را طراحی کنند که تنها در حوادث اخیر اینگونه عمل نکردند. آنها در سال‌های ۹۶ و ۹۸ مانورهای بسیاری علیه ملت ایران انجام دادند تا خسارت وارد کنند. بنابراین ما پروژه اخیر آمریکا در خیابان و تجمعات را نباید به تنهایی ارزیابی کنیم و فریب تله پروژه خیابان که از سوی آمریکایی‌ها طراحی شده را هم نباید بخوریم.

تکرار استانداردهای دو گانه آمریکا و اروپا

جلال زاده در ادامه   اظهار کرد: اگر شیراز و شهدای شیراز  و خانواده‌هایی که در این حادثه داغدار شدند را فقط به عنوان یک حادثه ببینیم، می‌توانیم یک تحلیلی در باب محکومیت و استانداردهای دوگانه آنها داشته باشیم. استانداردهای دوگانه آمریکا و اروپا که برای اولین بار هم اتفاق نیفتاده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در طول ۴۳ سال گذشته نه تنها ایران بلکه در بسیاری از کشورهای منطقه جنگ و دشمنی به راه انداختند اما جنگ فقط در اوکراین را خلاف معاهدات بین المللی اعلام کردند. اگر یک داعشی در خیابان فرانسه چند نفر اروپایی و چشم زاغ را با چاقو مورد تهاجم قرار دهد، همه دنیا باید آن را محکوم کند اما معلولیت ۳۵ هزار کودک در افغانستان به واسطه حضور آمریکا، معمولی است. پایگاه خبری‌های اروپایی هم در گزارش‌های خود می‌گویند جنگ در افغانستان و عراق نیست این بار شاهد جنگ در قلب اروپا هستیم.

وی با اشاره به حوادثی که در سال های کذشته ایران اسلامی رخ داده است، گفت: این حوادث در نوع خود در دنیا بی نظیر است؛ حمله صدام به سردشت را ببینید، برای اولین بار حمله شیمیایی توسط یک دولت به یک شهر با جمعیت قابل توجه رخ داد. هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی مورد حمله موشک ناو آمریکایی قرار می‌گیرد و نه تنها به اشتباه خود اعتراف نمی‌کنند بلکه به فرمانده ناو آمریکایی پاداش هم دادند. ما این موضوعات را نباید در قالب یک حادثه ببینیم، ما در داخل یک کلان روند بین‌المللی هستیم که حادثه شیراز و حوادث شهرهای ایران طی ۴۰ روز اخیر و همه اتفاقاتی که علیه جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی شده و اتفاق می‌افتد، از این کلان روند پیروی می‌کنند.

جلال زاده با اشاره به بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در خصوص اغتشاشات، اظهار کرد: بندهای این بیانیه دقیقا به همان روندهای جهانی و منطقه‌ای آمریکا اشاره می‌کند که در قالب این ۴۰، ۵۰ روز نیست و در قالب دشمنی چندین ساله غربی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران است.

آمریکا دنبال اسقاط نظام جمهوری اسلامی ایران است

وی خاطرنشان کرد: ما در یک سال گذشته بسیاری از تهدیدات منطقه را به فرصت تبدیل کردیم، آمریکایی‌ها از این موضوعات غافل نیستند، ما با ترکمنستان و تاجیکستان در حال قطع ارتباط بودیم و با سیاست همسایگی دولت جدید آنها به بهترین دوستان ما تبدیل شدند و سطح روابط اقتصادی ما با ترکمنستان و تاجیکستان قابل تامل است. منازعه قره باغ در دولت سابق یک شکافی در منطقه ایجاد کرد اما الهام علی اُف رئیس جمهور آذربایجان در حاشیه اجلاس شانگ‌هایی به دیدار آقای رئیسی آمد.

وی ادامه داد: بایدن دست کمی از ترامپ در تحمیل تحریم‌های شکننده علیه ایران نداشته و آنها دنبال اسقاط نظام با تحریم یا با جنگ خارجی که الان امکانش برایشان وجود ندارد یا با اغتشاشات هستند و همه در قالب روند کلی آمریکایی انجام می‌گیرد.

آمریکایی‌ها از طریق ضدانقلاب نتوانستند به نتیجه دلخواه خود برسند

جلال زاده در خصوص حادثه تروریستی شاه چراغ شیراز، گفت: حادثه شیراز یک اشتباه راهبردی آمریکایی ها بود. با وارد کردن داعش و طراحی اخیر دو نکته را می‌توان دریافت کرد؛ نخست اینکه دیگر پروژه خیابان پاسخگوی نیاز و اهداف آمریکایی‌ها نیست و آنها شکست خوردند و دومین نکته اینکه آمریکایی‌ها با وارد کردن ضد انقلاب سنتی شمالغرب کشور یعنی گروهک‌های منحله دمکرات و کومله تا عمق کشور نتوانستند ضرباتی به جمهوری اسلامی بزنند و نتیجه لازم را بگیرند، آنها حتی در شهرهای شمالغرب پیاده نظام این گروهک‌ها را برای کشته‌سازی وارد کردند اما به اهداف خود نرسیدند.

وی در ادامه افزود: بر اساس آخرین اخبار روزهای اخیر مهاباد هم متوجه شدم طرف مقابل که به نام اغتشاش وارد شده بود با تیر جنگی نیروهای انتظامی ما را مورد هدف قرار داد و یک شهروند زن کردی را سر سفره شام از پنجره ها به رگبار بست و به شهادت رساند. آمریکایی ها از طریق ضدانقلاب نتوانستند به نتیجه دلخواه خود برسند، لذا با وارد کردن داعش به منازعه خیابانی خواستند با امنیتی کردن فضا به هدفی که برای خود طراحی کرده بودند، برسند.

جلال زاده در ادامه گفت: رئیس جمهور آمریکا برای به پا کردن داعش و طرحی‌ که برای منطقه داشتند، ۷ تریلیون دلار هزینه کردند. در جهان لیبرال عقل ابزاری حاکم است و عقل ابزاری را می‌توان به چرتکه تشبیه کرد، یعنی چرتکه می‌اندازند ببینند در عراق، افغانستان یا سوریه چند دلار باقی می ماند. ما ۷ تریلیون دلار آنها را به باد فنا دادیم. داعش هم اکنون به گروهک تبدیل شده، در حالی که دنبال سرزمین، حاکمیت و مقابله با روایت های صحیحی از اسلام ناب بود که در حال حاضر شکست خورده است.

حادثه شیراز یک سوءاستفاده کثیف از حوادث خیابانی در ایران بود

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه حادثه شیراز یک سوءاستفاده کثیف از حوادث خیابانی در ایران بود، گفت: این حادثه به معنای به بن بست رسیدن پروژه خیابانی بود که ما از آنها انتقام خواهیم گرفت. ما یک انتقام سخت افزاری داریم که موشک باران از قرارگاه حمزه و پایگاه نیروی زمینی سپاه در شمال غرب کشور به مقرهای ضدانقلاب در دفاع از منافع ملی، نمونه آن بود و ما برای انتقام سخت افزاری لحظه دریغ نخواهیم کرد.  نیروهای نظامی هم قطعا  در زمان و جای خود انتقام سخت افزاری را خواهند گرفت و جواب لازم را به این گروهک دربه در داعشی خواهد داد، اما انتقام اصلی از طراح اصلی است که آمریکایی‌ها خواهند بود.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها به دنبال برهم زدن اتحاد ملی ملت ایران هستند، بنابراین انتقام اصلی باید در اجتماع اتفاق بیفتد، لذا ما باید فرمایش مقام معظم رهبری را که ساخت درونی قدرت است را مورد نظر قرار دهیم و جامعه را قوی کنیم.

جلال زاده با اشاره به راهپیمایی روز گذشته مردم پس از برگزاری نماز جمعه گفت: مردمی که در نماز جمعه شرکت کردند، در این راهپیمایی حضور یافتند، ما دعوت عام نکردیم، لذا همه مردم به صحنه نیامدند. در ۱۳ آبان ماه خواهید دید که مردم چگونه با اتحاد و همدلی پاسخ لازم را به طراحان اصلی این حادثه خواهند داد.

طرف حساب ما معترضین، اغتشاشگران و حتی ضدانقلاب ها و داعشی‌ها نیستند

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: ما نباید از این نکته غافل شویم که طرف حساب ما معترضین، اغتشاشگران و حتی ضدانقلاب ها و داعش نیستند، اگر آمریکایی‌ها خیال می‌کنند که می‌توانند جمهوری اسلامی ایران را از پشت پرده اصلی و روندهای منطقه‌ای و جهانی غافل کرده و حواس آنها را به خیابان ها پرت کنند، کور خوانده اند. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود در دانشگاه افسری فراجا فرمودند که «نظام باید کار خود را در حوزه اقتصاد و امنیتی انجام دهد»، لذا دشمنان بدانند که انتقام اصلی ملت ایران و جمهوری اسلامی خنثی کردن روندهای جهانی و منطقه ای آمریکایی هاست که اتفاق خواهد افتاد.

امنیت در جمهوری اسلامی مردم پایه است

جلال زاده در توضیح پشت پرده ها گفت: دشمنی‌ها بعد از انقلاب اسلامی شروع شده و تمام شدنی هم نیست، ایستادگی و مقابله مردم ایران با این اتفاقات و دشمنی ها نیز تمام ناشدنی است، علت این است که امنیت در جمهوری اسلامی مردم پایه است، در اوایل پیروزی انقلاب، فرقه منافقین ۱۷ هزار شهید از ما گرفتند، اما مردم به صحنه آمدند. در دوران دفاع مقدس، فتنه سال ۸۸ و حوادث اخیر نیز این مسئله روشن است، مردم پای نظام و حکومت ایستاده اند، حکومت ما به مردم نیاز دارد و مردم هم تاکنون دریغ نکرده اند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: البته اینکه لیاقت و شایستگی مردم بیش از این است و همه کارگزاران باید بیش از این برای مردم کار کنند، غیرقابل انکار است و در جای خود باید درباره آن صحبت کنیم، اما درخصوص پشت پرده حوادث اخیر ما باید همه حوادث چهل و چند سال اخیر را در نظر داشته باشیم.

اندیشکده‌های آمریکایی، لابی صهیونیست و محور عربی- عبری پشت پرده حوادث اخیر ایران

جلال زاده باا شاره به سفر رئیس جمهور به نیویورک و چهار سفر دیگری که به مقر سازمان ملل داشته است، گفت: از جمله پشت پرده ها اندیشکده های آمریکایی است که خوراک طراحی و برنامه ریزی کارگزاران آمریکا را فراهم می کنند.

وی افزود: از دیگر پشت پرده ها لابی صهیونیست است که رسانه های غربی و آمریکایی را تغذیه می کند تا بتواند برنامه ها و طراحی های خود علیه جمهوری اسلامی را عملیاتی کند. پشت پرده دیگر کارگزاران علنی آمریکا مثل سناتورها، نمایندگان و کنگره هستند که بارها جمهوری اسلامی را تحریم کرده‌اند و برای مقابله با جمهوری اسلامی، روسای دولت آمریکا را تحریک می‌کنند. پشت پرده دیگر محور عربی-عبری و غربی است که سال‌هاست علیه جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته، رژیم صهیونیستی می داند تنها تهدیدی که حاکمیت و تمامیت این رژیم را تهدید می‌کند، جمهوری اسلامی بوده و همانطور که رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند ما از هر گروهی که علیه رژیم صهیونیستی اقدامی انجام دهد، حمایت می کنیم.

آمریکایی‌ها دنبال کُند یا متوقف کردن روند کنش گری فعال ایران در منطقه و جهان

جلال زاده در ادامه اظهار کرد: با توجه به این پشت پرده‌ها در پروژه اخیر به دنبال این بودند که روند کنش گری فعال ایران را در عرصه منطقه و بین الملل، کُند یا متوقف کنند، ما نباید اجازه دهیم که روند کنش گری ما در منطقه یا جهان کُند یا متوقف شود. همه شلوغ بازی‌ها نیز به خاطر همین است که حواس ما را پرت کنند، اما به لطف الهی جمهوری اسلامی ایران در جنگ اراده ها پیروز خواهد بود.

دهه هشتادی‌ها، پیشران توسعه جمهوری اسلامی ایران

وی در ادامه تصریح کرد: به دهه هشتادی‌ها ظلم شده است، در تحلیل‌ها عموماً دهه هشتادی ها را با یک چوب راندیم، در حالی که اینطور نیست. در همه نسل‌ها؛ عده‌ای پای انقلاب ایستادند و عده‌ای مخالف بودند، لذا اینطور نیست که بگوییم دهه هشتادی‌ها از دست رفتند، این یک ظلم است. در همین مراسم راهپیمایی روز گذشته بسیاری از دهه هشتادی‌ها، المپیادی،ها و پیشگامان حوزه دانش آموزی و دانشگاهی حضور داشتند. دهه هشتادی ها پیشران توسعه جمهوری اسلامی ایران هستند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس یازدهم گفت: نمی‌توانیم بگوییم که جمهوری اسلامی ایران فاقد ایراد است، زیرا جمله اشتباهی است، حتماً نظام جمهوری اسلامی دارای ایرادات و اشکالاتی است، اما نکته مهم این است که ایرادات وارد به جمهوری اسلامی، ایراداتی نیست که رسانه‌های غربی و هژمونی سلطه قدرت دنیا به ما تحمیل می‌کند. ما در ابرمسئله‌ها و ابرچالش‌هایی که پژوهشکده‌های ما، دانشکده ها، اندیشکده ها و مجلس و دولت بررسی کرده، در حوزه تنش آبی، آموزش و پرورش و حوزه های مختلف دیگر ایراد و اشکال داریم که برای ارتقای کارآمدی باید به آنها توجه کنیم.

مردم، اصلی‌ترین مولفه و مظهر اقتدار نظام جمهوری اسلامی

جلال زاده با اشاره به حضور مردم در راهپیمایی روز گذشته ادامه داد: مردم اصلی ترین مولفه و مظهر اقتدار نظام جمهوری اسلامی هستند، ما بدون مردم هیچ هستیم، امروز که مردم در میدان حضور پیدا کرده اند، حضور آنها معنادار است و ما باید به این معنا پی ببریم. حضور مردم دو پیام داشت؛ نخست پیام به دشمن بود که حواسش باشد و بداند که تجمعات ۲۰۰ یا ۳۰۰ نفری را به اسم مردم تمام نکند، دومین پیام اینکه دستگاه های امنیتی و انتظامی باید بدانند که امنیت کسبه، بازاریان، کارآفرینان، معلمان، اساتید، دانشجویان و… را تامین کنند. همه این گروه ها از ناامنی رنج می برند و دستگاه های امنیتی باید تکلیف ناامنی های خیابانی را روشن کند. یکی از مهمترین وظایف دولت ها و حکومت ها ایجاد امنیت است.

اتخاذ مولفه‌های صبر ملی، بصیرت دینی و خط رهبری لازمه عبور از وضعیت فعلی است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: به نظر می‌رسد برای گذار از این وضعیت فعلی باید سه مولفه را در نظر داشته باشیم؛ نخست صبر ملی، دوم بصیرت دینی و سوم خط رهبری است. ما باید چشممان به فرامین رهبر معظم انقلاب باشد که در این سی و چند سال رهبری خود، ما را از بزنگاه های سختی عبور دادند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *