مشخص شدن نتیجه تفحص مجلس از بورس/برجام باید در مجلس مطرح شود

سادس/فارس عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با وارد دانستن بسیاری از نقدها به بازار بورس و ساماندهی به بازارهای مالی کشور، اعلام کرد که به زودی نتایج تحقیق و تفحص مجلس از بورس اعلام خواهد شد.

محسن علیزاده پنجشنبه ۲۷ مرداد در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه مردم به توصیه دولت و مسئولان مختلف سرمایه‌های خود را به بازار بورس وارد کردند اما به دلایل مختلف امکان متناسب سازی عرضه و تقاضا فراهم نشدن و سرمایه مردم به تاراج رفت، گفت: سال ۱۳۸۴ و متناسب با شرایط زمان، ظرفی برای بازار بورس ایجاد شد که پاسخگوی معاملات چندصد میلیونی امروز نیست.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، با بیان اینکه اکنون تناسبی بین هسته بازار و میزان معاملات وجود ندارد، گفت: البته این پیش بینی نشده بود که با دعوت مسئولان از مردم، آن استقبال گسترده اتفاق بیفتد.

علیزاده با یادآوری اینکه به عنوان عضو ناظر شورای عالی بورس، حق رای در تصمیم گیری و برنامه‌ریزی‌های این شورا ندارد، خاطرنشان کرد: براساس وظیفه قانونی که نظارت بر انطباق تصمیمات این شورا با قوانین بوده و همچنین وظیفه ذاتی نمایندگی که دفاع از حقوق مردم است، به مسائل ورود کرده و تلاش خود را انجام خواهم داد.

سودهای کلان اشخاص حقوقی از ریزش بورس

او گفت: در مقطعی که ریزش بورس آغاز شد، بعضی شرکت‌ها و افراد و سهامداران حقوقی، با استفاده از رانت اطلاعاتی، خریدهایی را انجام دادند و سودهای کلانی کسب کردند؛ در بررسی‌ها مشخص شده شخصی که سال ۹۴ یا ۹۴ با ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه وارد بورس شده، ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ پرتفویی با ارزش ۲۴ میلیارد تومان داشته و امروز این پرتفو ۷۰ میلیارد تومان ارزش دارد؛ این یعنی همان رانت اطلاعاتی.

رئیس کمیته بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس از ظرفیت قانونی خود استفاده و هیئت تحقیق و تفحص از بورس را ایجاد کرد، گفت: به زودی نتایج کار هیئت تحقیق و تفحص از بورس در صحن مجلس قرائت و علل نابسامانی بورس مطرح خواهد شد.

انتخاب رئیس سازمان بورس براساس قانون نبود

علیزاده با بیان اینکه، انتخاب رئیس سازمان بورس دارای اشکال قانونی بوده و شخصا در این خصوص اعتراض داشته است، گفت: متاسفانه برخلاف قانون فردی را که رابطه استخدامی مشخص و مستقیم با دولت دارد در راس این سازمان گذاشتند و چون به تاکیدات و اعتراض‌ها توجه نشد، در این خصوص به دستگاه قضایی شکایت کرده‌ام.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد که براساس قانون تمام تصمیماتی که هیئت مدیره آن سازمان در زمان حضور رئیسی که خارج از چارچوب قانون انتخاب و انتصاب شده، فسخ و باطل خواهد بود.

عرضه‌های اولیه دارای اشکال در بورس

علیزاده همچنین با اشاره به اینکه طی ۵ سال گذشته عرضه‌های اولیه به درستی انجام نشده است، گفت: اخیرا جلوی آغاز ۲ عرضه اولیه را به دلیل غیرواقعی بودن قیمت کارشناسی شده آن گرفته شد؛ زیرا قیمت کارشناسی بالغ بر هزار میلیارد بالاتر از ارزش آنها بود؛ این یعنی قصد گرانفروشی داشتند.

او با اشاره به الزامی بودن اصلاح قانون بازار سرمایه، گفت: کمیته بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی بعد از جلسات متعدد، پیشنویس را اصلاح قانون بازار سرمایه را آماده کرد و کلیات آن این هفته تصویب شد و جزئیات نیز هفته آینده بررسی و تصویب می‌شود.

نداشتن دانش مالی کافی عمده دلیل زیان در بازار سرمایه

این نماینده مجلس در عین حال، نبود دانش کافی مالی در جامعه را عمده دلیل زیان‌های وارده به مردم در فراز و نشیب‌های بازار سرمایه دانست و گفت: باید برای ارتقاء دانش مردم در خصوص بازارهای مالی و فعالیت‌های مرتبط، برنامه ریزی داشت و از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد.

علیزاده خاطرنشان کرد: به نظر میرسد که همزمان با دعوت مردم برای حضور در بازار سرمایه، پیرامون لزوم برخورداری از دانش کافی تاکید می‌شد و فرهنگسازی را همراه با تبلیغ مشارکت در این بازار، دنبال می‌کردند.

هر قانون بین‌المللی نیاز به مصوبه مجلس دارد

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که هر قانون بین‌المللی نیازمند بررسی و تصویب در مجلس است.

علیزاده ادامه داد: برجام نیز مانند هر قانون بین‌المللی نیازمند طرح در مجلس و تصویب آن است. مجلس همانگونه که قانون راهبردی اقدام متقابل را برای فرصت‌سازی توسط دولت در مذاکرات تصویب کرد، حال باید در جریان برجام هم قرار داشته باشد.

او با اشاره به برگزاری جلسه غیرعلنی با حضور مسئولانی ارشد کشور در زمینه مذاکرات برجام و طرح مباحث مختلف پیرامون این توافق، تاکید کرد که تمام جزئیات برجام باید به نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسانده شود.

همراهی کامل نمایندگان با دولت در سطح ملی و استانی

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در پاسخ به سئوالی تاکید کرد که، دکتر ایمانیه، استاندار فارس از مدیران توانمند و با سابقه ملی محسوب می‌شود که تا لحظات آخر رای گیری اعضای هیئت دولت به عنوان گزینه وزارت بهداشت مد نظر و مطرح بود.

علیزاده با تصریح اینکه نگاه مجلس و به تبع آن مجمع نمایندگان فارس، نسبت به دولت حمایتی است، تعامل بین قوای مجریه و مقننه در سطح فارس را مناسب خواند و بر حمایت این مجمع از استاندار تاکید کرد.

استفاده مطلوب از ظرفیت گردشگری فارس به ویژه سپیدان

علیزاده همچنین به ظرفیت‌های قابل توجه گردشگری استان فارس اشاره و ضمن یادآوری اینکه ایجاد مناطق ویژه اقتصادی گردشگری می‌تواند در توسعه فعالیت این صنعت و رونق آن کارگشا باشد، توجه به شهرستان سپیدان به عنوان یکی از قطبهای گردشگری طبیعی کشور را خواستار شد.

نماینده مردم سپیدان و بیضاء در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به وجود تنها پیست اسکی استاندارد زمستانه و تابستانه در شهرستان سپیدان و ظرفیت‌های بومگردی و طبیعی موجود درا ین شهرستان، گفت: در روزهای پایان هفته معمولا چند برابر جمعیت شهرستان سپیدان گردشگر به این منطقه سفر می‌کند.

علیزاده با بیان اینکه در ایام خاص، شاهد حضور بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر گردشگر در شهرستان سپیدان بوده‌ایم، استفاده مطلوب از این ظرفیت را عاملی برای توسعه فارس و رونق گردشگری برشمرد.

به آئین‌نامه واردات خودرو نقد دارم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه آئین نامه واردات خودرو تصویب شده است اما به آن نقدهایی وارد است، گفت: به نظر من واردات باید بدون محدودیت و بدون عوارض گمرکی انجام شود تا شاهد ارتقاء کیفیت خودروسازی داخلی باشیم.

علیزاده در عین حال به برخی مشکلات و مصائب خودروسازان داخلی هم اشاره و خاطرنشان کرد: مثلا کارخانه‌های فولاد، ورق فولادی مورد نیاز خودروسازان داخلی را به قیمت و تعرفه صادراتی عرضه می‌کنند؛ چنین مسائلی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر بالا رفتن قیمت نهایی تولید است.

این نماینده مجلس در ادامه، قیمت گذاری دستوری را مورد نقد قرار داد و این امر را عاملی آسیب زا و آفت جدی در حوزه تولید و ایجاد امکان ارتقا کیفیت تولید و بالا بودن قیمت کالاهای تولید داخل برشمرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *