نقش ماماها در اجرای قانونی جوانی جمعیت

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی گفت: ماماها در اجرای قانونی جوانی جمعیت و سلامت خانواده نقش بی‌بدیلی دارند.

به گزارش سادس، دکتر شهلا خسروی با بیان این مطلب در همایش کشوری “تبیین نقش ماما در دستیابی به اهداف قانونی جوانی جمعیت” گفت: با توجه به این نقش اساسی تببین این قانون و برخی از مواد آن برای جامعه مامایی کشور ضروری است.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، وی افزود: جمعیت یک چالش جدی کشور و از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است. با نرخ کم باروری و ادامه روند کنونی تمام تلاش‌های جامعه مامایی هم برای افزایش جمعیت بی‌اثر می‌ماند. بنابراین باید دست به دست هم دهیم تا مشکل جمعیت کشور مرتفع شود.

وی با اشاره به این‌که برخی چالش‌های جامعه مامایی در این حوزه به وزارت بهداشت و برخی چالش‌ها نیز به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بازمی‌گردد، ادامه داد: از مجلس و نمایندگان محترم که پیگیر اجرای قانون جوانی جمعیت هستند، انتظار داریم که در اجرای قانون تمام دستگاه‌های مسئول را ارزشیابی کنند. زیرا اگر وزارت بهداشت به تنهایی تلاش کند، دستورالعمل و بخشنامه و پروتکل بنویسد ولی سایر دستگاه‌ها نقش آفرینی لازم را نداشته باشند، تلاش‌ها بی‌ثمر می‌ماند.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی گفت: در برخی دانشگاه‌ها و استان‌ها با کمبود بیمارستان‌های سطح دو مواجه هستیم و مادران باردار خدمات مادران پرخطر و سطح ۳ دریافت می‌کنند که منجر به افزایش سزارین می‌شود. برای تاسیس مراکز سطح ۲ در این استان‌ها نیاز به بودجه داریم که امیدواریم با پیگیری مجلس و همیاری استانداری‌ها این معضل حل شود.

خسروی بیان کرد: مامایی یک تخصص است که هیات علمی‌های دانشگاه علوم پزشکی برای تربیت آن زحمت بسیاری را متقبل می‌شوند. از هر جایی به مهارت مامایی آسیبی برسد به نظام سلامت آسیب رسیده است.

وی در پایان تاکید کرد: جامعه مامایی همواره در جهت اجرای قوانین تلاش کرده است. قانون جوانی جمعیت اگر درست اجرا شود کشور را از چالش جمعیت نجات می‌دهد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *