اختلاف نظر نمایندگان مجلس و ضرغامی بر سر چیست؟

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: سؤالات نمایندگان مجلس به صفر رسیده و دیگری نیازی به مطرح شدن سوالات در صحن مجلس نیست.

به گزارش سادس به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سیدعزت‌الله ضرغامی پس از جلسه با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: امروز برای پاسخ‌گویی به سوالات تخصصی نمایندگان محترم مهمان کمیسیون فرهنگی بودیم. تمام نمایندگانی که طرح سوال کرده بودند، یا تقریبا قانع شدند یا زمان دیگری برای پاسخگویی تفصیلی مشخص شد و تقریبا سؤالات نمایندگان به صفر رسید و نیازی به مطرح شدن سوالات در صحن نیست و البته این موضوع وظیفه من را سنگین‌تر می‌کند.

او با بیان این‌که ما در سال‌های گذشته در حوزه میراث فرهنگی گرفتار غفلت بودیم، افزود: کارهای زیادی که در این یک سال در حوزه زیرساخت‌ها انجام داده‌ایم، نیاز به زمان دارد تا اثرات خود را نشان دهد.

ضرغامی ادامه داد: امروز گزارش عملکرد یک‌ساله وزارتخانه را ارائه دادم و سعی کردم اقداماتم در راستای وعده‌هایی که در زمان رأی اعتماد داده بودم، توضیح دهم. یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در حوزه میراث فرهنگی، مسأله بافت‌ها و بناهای تاریخی است. ضمن این‌که ارزش بناهای تاریخی بسیار بالاست و ما وظیفه داریم میراث فرهنگی را حفظ کنیم، اما متقابلا در حوزه تملک، باید پول ابنیه تاریخی که ثبت وزارت می‌شود را به صاحبانش پرداخت کنیم و این اعتبار در سال‌های گذشته در نظر گرفته نشده است؛ لذا همین الان صاحبان بناهای زیادی منتظر دریافت پولشان هستند. البته به دنبال راهکار مشترکی با کمیسیون فرهنگی هستیم تا خدا نکرده ظلمی در حق کسی صورت نگیرد.

او در ادامه با اشاره به بحث حریم‌های در نظر گرفته شده برای بناهای تاریخی، اظهار کرد: این حریم‌ها برای مردم در شهرهای مختلف مشکلاتی ایجاد کرده است. آقای رئیس‌جمهور هم در سفرهای استانی با این مشکلات مواجهند. بعضی از نمایندگان مجلس که به‌عنوان سوال‌کننده آمده بودند به طور جدی در مورد این حریم‌ها معترض بودند و من توضیح دادم که ما حریم‌های مختلفی داریم.

ضرغامی بیان کرد: یکی از وظایف ما این است که حریم‌ها را درست روشن کنیم؛ چراکه بعضی حریم‌ها در سال‌های گذشته به‌صورت کارشناسی تنظیم نشده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه گفت: در یکسری حوزه‌هایی که مشکل بافت داریم با همین نگاهی که به تعیین حریم‌ها داریم، مسأله نمایندگان حل شد، اما در مورد بافت‌های تاریخی که اصولا نمی‌شود دستکاری کرد تلاش داریم تا برای هر استان با توجه به ویژگی‌های خاص آنجا نسخه مخصوصی بپیچیم.

او افزود: مثلا در جایی مثل یزد یا میبد، آن بافت باید حفظ شود و خود مردم هم این را می‌خواهند و ما باید با اعطای وام و تسهیلات به مردم کمک کنیم تا خودشان در حفظ بنا مشارکت کنند و در عین حال مشکلاتشان نیز حل شود.

ضرغامی با بیان این‌که در بسیاری جاها مشکل جدی نداریم و با استفاده از ظرفیت محلی می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، گفت: قوانین میراث فرهنگی به نوعی شاغول ما هستند و معتقدم ضمن این‌که این شاغول همیشه باید برقرار باشد، مشکلات مردم را نیز باید رفع کنیم.

به گزارش سادس، پیش‌تر اعلام شده بود ضرغامی برای پاسخگویی به سوالات تعدادی از نمایندگان مجلس درباره عملکرد یک‌ساله او در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به کمیسیون فرهنگی مجلس دعوت شده است. حدود ۱۸ نماینده از ضرغامی طرح سوال کرده بودند که پیرو آن، احتمال استیضاح او در مجلس نیز مطرح شده بود. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گردهمایی مدیران پایگاه‌های میراث ملی و جهانی یکشنبه ۲۲ مردادماه در گردهمایی مدیران پایگاه‌های میراث ملی و جهانی به موضوع اختلاف نظر نمایندگان مجلس و استیضاح او اشاره کرده و گفته بود: برخی نمایندگان مجلس که می‌خواهند استیضاح کنند، می‌گویند مردم می‌خواهند در کنار میراث فرهنگی ساخت‌وساز کنند، چرا ما به فکر آن‌ها نیستیم. قطعا که حریم‌ها باید منطقی تعیین شود، اما وقتی می‌گوییم بافت تاریخی با هویت شهری تعارض ندارد، خیلی‌ها متوجه نیستند و فکر می‌کنند بافت تاریخی بافت فرسوده است و با یک بولدوزر می‌توانند، تخریب کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *