لزوم توسعه طرح های آبخیزداری به کمک نیروهای جهادی/خسارات ناشی از سیل جبران می شود

سادس/مرکزی رییس سازمان مدیریت بحران کشور بر لزوم توسعه طرح های آبخیزداری به کمک نیروهای جهادی تاکید کرد.

محمد حسن نامی ۱۵ مردادماه ۱۴۰۱  جلسه پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی با اشاره به اینکه دوره تکرار پدیده مونسون حدود ۴۵ تا ۵۰ سال است و یکی از خصوصیات این پدیده ریزش آب به شکل نقطه ای است، اظهار کرد: باید GIS امنیتی در اختیار داشت، چراکه در وقوع حوادث مسئله پیشگیری بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به اهمیت آبخیزداری و احداث سدهای آبی و خاکی، گفت: با وقوع سیل، خاک را از دست می دهیم، برای تامین یک تن خاک، زمانی معادل ۸۰۰ سال نیاز است. در جریان سیل، حرکت آب خاک را با خود به داخل سدها می برد و این چنین است که حجم سد را از دست می دهیم.

نامی بیان کرد: کشور ۱۴۶ هزار کیلومتر رودخانه دارد که ۴۶۰۰ کیلومتر آن از مراکز شهرها و روستاها و اماکن سکونتی عبور می کنند که باید ساحل سازی درخصوص آنها صورت گیرد و اگر سیلی به مانند سیل سال ۹۸ مجددا تکرار شود خسارتی به مراتب سنگین تر را متحمل می شویم.

وی با تاکید بر اینکه باید در حوزه پیشگیری خوب عمل کنیم، افزود: در حال حاضر ۹۳ میلیون هکتار زمین در اختیار است که می توان در آن اقدامات آبخیزداری انجام داد، مسلما استفاده از روش های قدیمی هزینه بر است و باید از ظرفیت نیروهای جهادی استفاده کرد که هزینه را نیز کاهش می دهد.

نامی با اشاره به اینکه حفظ محیط زیست و منابع طبیعی کشور در اولویت قرار دارد، گفت: قلمروهای ژئوپلتیک براساس داشتن فضای سبز و پوشش گیاهی شکل می گیرد و باید در کنار آبخیزداری، توسعه پوشش گیاهی را دید.

وی با بیان اینکه از ۴۱ پدیده طبیعی، حدود ۱۶ پدیده از جمله سیل، زلزله، آتش نشانی و .. در ایران رقم می خورد، افزود: اگر در روند ساخت و ساز، مصالحی استفاده کنیم که تا ۸ ریشتر مقاومت کنند دیگر این حوادث طبیعی، بَلا نخواهند بود بلکه به یک پدیده طبیعی بدل می شوند. اگر در سیل اخیر مدیریت لازم اعمال نمی شد قطعا تلفات و خسارات بیشتری را شاهد بودیم.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه متاسفانه جمهوری اسلامی از بیرون بسیار لطمه می بیند، روزانه یک میلیون توئیت زده می شود که بخش عمده ای از آن فاقد مبناست، گفت: حدود یک هفته پیش در غرب اروپا نیز سیل آمد، آمارها حاکی از ۱۸۴ نفر فوتی و ۱۵۰۰ نفر مفقودی بود، بی بی سی این موضوع را فقط یکبار اعلام کرد، اما در بحث متروپل ۱۰۸ بار و در بحث سیل بیش از ۳۰۰ بار حادثه مرور شد، البته رسانه های کشور و صدا و سیما اخبار را با دقت مخابره کردند چراکه آمار و ارقام مهم نیست، بلکه اطلاع رسانی اخبار و حوادث پیش رو و بیان خواسته های مردم به مسئولان مهم است.

نامی با بیان اینکه مهمترین کار، اقدام جهت بازگشایی کانال های کشاورزی است، اما نباید صرفا منتظر اعتبار بود چراکه محصولات، خشک می شوند، گفت: در حال حاضر باید به کمک امکانات موجود و نیروی خدماتی در اختیار، کار سرعت گیرد و از ظرفیت نیروهای مردمی و بسیج استفاده شود. خوشبختانه استان با قطعی آب و برق و گاز روبرو نیست و شرایط در قیاس با برخی از استان ها بهتر است، اما باید مشکل قنوات را ظرف سه روز حل کنیم.

وی اضافه کرد: به کمک بنیاد مستضعفان می توان مصالح ساختمانی و به کمک ستاد اجرایی فرمان امام لوازم خانه را که ستاد متقبل شده است تامین کرد و باید از این ظرفیت ها برای رفع نیاز مردم استفاده کرد.

نامی خواستار تسریع در ارزیابی خسارات وارده به منازل مسکونی از سوی بنیاد مسکن شد و گفت: در روستاها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ساخت و ساز بسیاری صورت گرفته است و اگر این سازندگی نبود قطعا در حوادثی مانند زلزله تلفات بیشتری را محتمل می شدیم. همچنان باید در راستای ساخت و سازهای مقاوم و نوسازی ها اقدام کرد، البته در ساخت و سازهای فعلی باید حتما مصالح تست شوند و مهندسین طراح و ناظر نیز مسئولیت دارند تا ساختمانی کیفی و مقاوم بسازند.

وی تصریح کرد: اگر ساختمانی تخریب شود و مردم در این تخریب ها آسیب ببینند قوه قضاییه با قدرت برخورد می کند، شهرداران، تیمی ایجاد کنند تا ایمنی همه ساختمان ها و حتی پل ها را ارزیابی کند، مسئولان هیچ گاه نباید احساس راحتی داشته باشند بلکه باید نسبت به اختیارات و وظایف خود دقت و کنترل بیشتری داشته باشند.

نامی تاکید کرد: حتما خسارات وارده به مردم یا به کمک مبالغ بلاعوض یا به کمک تسهیلات پرداخت می شود، البته اگر کل بودجه امسال به مسئله سرمازدگی اختصاص می یافت باز هم کفاف نمی داد، به همین دلیل باید به سراغ صندوق های بیمه ای حرکت کرد، اما متاسفانه سطح پوشش صندوق بیمه کشاورزان در کشور حدود ۶ درصد است و باید این صندوق ها پوشش بیشتری پیدا کنند تا فشار بر دولت کمتر شود و در دولت الکترونیک حتما توسعه یابند.

دکتر فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی نیز در این جلسه، با اشاره به اینکه دستگاه هایی که در امر مدیریت بحران در استان مرکزی همراهی داشتند بالغ بر ۲۵ مجموعه می شود، اظهار کرد: مردم در این روزها به شدت با نیروهای امدادی و خدماتی و هشدارهای ستاد بحران استان همراه بودند و این رویکرد قابل قدردانی است و همین امر باعث شد که استان مرکزی کمترین میزان تلفات و خسارت را متحمل شود.

وی با اشاره به اینکه روستای آهنگران کانون سیل در استان مرکزی بود، افزود: در بسیاری از ساعات، تعداد گروه های خدماتی، جهادی، امدادی بیش از جمعیت اهالی روستا بود که این همراهی جای قدردانی دارد.

مخلص الائمه با بیان اینکه شب اول واقعه، شکستگی لوله گاز روستا را داشتیم که می توانست خطرآفرین باشد، گفت: در حوزه ماشین آلات راهسازی و سنگین که در مواقع بحران می تواند خدمت رسان باشند نیازمند تعمیرات ماشین آلات هستیم که دستگاه ها نیز منابع کافی در اختیار ندارند و لازم است که سازمان مدیریت بحران در این راستا اقدام کند و با توجه به حضور شرکت هپکو می توان این خدمات تعمیراتی را به کشور ارائه کرد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: امروز عملیات اجرایی ساخت منازل تخریب شده و مقاوم سازی منازل دیگر را آغاز کردیم و قطعا باید حمایت از خانواده های تحت پوشش نهادهای حمایتی به سرعت در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *