هشدار پلیس فتا نسبت به کلاهبرداری آنلاین به بهانه عیدقربان

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا نسبت به کلاهبرداری از شهروندان به بهانه دریافت نذورات عید قربان هشدارداد.

سرهنگ علی‌محمد رجبی در گفت‌وگو با سادس با اشاره به وجود خطراتی از سوی کلاهبرداران اینترنتی در ایام عید قربان گفت: مجرمین سایبری برای کلاهبرداری از کاربران همواره از هر موقعیت و مناسبتی برای رسیدن به اهداف خود سوء‌استفاده می‌کنند. در این روزها نیز در آستانه فرارسیدن عیدقربان قرارداریم و از این رو ممکن است، برخی از افراد سودجو بخواهند با سواستفاده از احساسات و عواطف مردم و در پوشش مواردی نظیر دریافت نذورات، کمک‌های مردمی و … از آنان کلاهبرداری کنند.  

وی با بیان اینکه در همین راستا نیز لازم است که کاربران برای پیشگیری از این نوع کلاهبرداری‌ها، کمک‌های خیرخواهانه و نذورات خود را از طریق مراکز معتبر انجام دهند، گفت:‌ در این روش‌ها ممکن است افراد سودجو تحت پوشش پرداخت آنلاین نذورات کاربران را به سایت‌ها و درگاه‌های جعلی پرداخت هدایت کرده و از این طریق اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب بانکی آنان کرده و حسابشان را خالی کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ادامه داد:‌ همچنین ممکن است افراد سودجو به بهانه‌های مختلف نذورات شهروندان را از آنان دریافت کرده، اما آن را در راستای نیت قید شده خرج نکنند. از طرف دیگر ممکن است برخی از مجرمان سایبری اقدام به فروش برخی از محصولات خود در پوشش تخفیف عیدقربان، جشنواره قربان تا غدیر و … کنند که در این صورت هم لازم است کاربران دقت کافی را داشته باشند و به هیچ عنوان وارد سایت‌ها و صفحات جعلی و ناشناس نشوند و اگر قصد خرید اینترنتی هم دارند، حتما از سایت‌های معتبر و دارای اینماد خرید کنند.

رجبی درباره ارسال لینک‌های ناشناس نیز اظهارکرد: در مواردی هم ممکن است افراد سودجو با بهانه تبریک عید یا برنده شدن جایزه‌ای‌ به بهانه عیدقربان، لینک‌های جعلی و ناشناس را برای کاربران ارسال کنند. در این راستا نیز لازم است که حتما شهروندان از بازکردن چنین لینک‌های پرهیز کنند. چرا که ممکن است این لینک‌ها حاوی بدافزار بوده و به گوشی تلفن همراه یا رایانه کاربران آسیب وارد کرده یا با کپی از اطلاعات داخل آن زمینه را برای سودجویی و کلاهبرداری‌های بعدی فراهم کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا درباره راهکارهای جلوگیری از کلاهبرداری آنلاین گفت: در صورت خرید اینترنتی یا مراجعه به درگاه‌های پرداخت لازم است که حتما به آدرس URL سایت دقت شود. آدرس باید با “https” شروع‌ شده باشد. این عبارت نشان‌دهنده امنیت نسبتا قابل قبول سایت مورد نظر است. همچنین برخی از مرورگرها یک نماد قفل در جلوی نشانی وب دارند تا نشان دهند سایت دارای گواهی امنیتی قابل‌ اعتماد است.

رجبی تاکید کرد: بهترین روش برای جلوگیری از کلاهبرداری توجه به موارد منطقی و غیرمنطقی معامله است؛ چراکه برخی معاملات بیش‌ازحد خوب و معقول به‌نظر می‌رسند و به اصطلاح بیش از حد برای واقعی بودن خوب هستند. برای مثال قیمت برخی اجناس به اندازه‌ای پایین قرار داده می‌شود که خریدار را وسوسه کند. این درصورتی‌ است که رقم گزارش شده برای محصول با واقعیت همخوانی ندارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *