آب به وبا آلوده نیست؛ نگران نباشید

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت آب و فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: به صراحت می‌توانیم اعلام کنیم که در هیچ یک از نقاط کشور یعنی در هیچ یک از شهرها و روستاها با مشکل آلودگی به باکتری وبا در شبکه‌های توزیع آب مواجه نیستیم.

احمد منتظری در گفت‌وگو با سادس، با تاکید بر اینکه حتی موارد خیلی جزئی‌تر نیز وجود ندارد که نشانی از وبا در آب وجود داشته باشد، اظهار کرد: درصد مطلوبیت میکروبی در شبکه‌های توزیع در بخش شهری و روستایی بسیار خوب ارزیابی می شود.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد نسبت به سلامت و بهداشت آب که بحث میکروبی و کلر آزاد باقی مانده است در شبکه‌های شهری و روستایی اطمینان داریم، تاکید کرد: این مساله نه تنها از طرف شرکت آب و فاضلاب  کشور بلکه از طرف وزارت بهداشت که ناظر قانونی ما است تایید می‌شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت آب و فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه مواردی از وبا که اکنون در کشور ما مشاهده شده به دلیل ارتباط با مسافران خارجی و یا مسافرت خود افراد بوده است، گفت: فرایند کلرزنی و کنترل کیفیت آب در بسیاری از کشورهای منطقه به درستی انجام نمی‌شود.

به گفته منتظری علت اطمینان از کیفیت و سلامت آب در کشور به دلیل ۲۵ سال تلاش و برنامه‌ریزی است، به این دلیل است که زیرساخت‌های لازم ایجاد شده اکنون چنین اطمینانی از سلامت آب کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه فقط حدود ۷۰۰ آزمایشگاه آب و نزدیک به ۲۰۰ آزمایشگاه فاضلاب در سراسر کشور وجود دارد که به صورت مستمر عامل‌های کلرزنی، میکروبی، فیزیکی، شیمیایی و موارد دیگر را کنترل می‌کنند، گفت: در خیلی از کشورهای همسایه چنین شرایطی وجود ندارد و شرایط بهداشت آب بسیار شکننده و ضعیف است.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت آب و فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه در عراق، افغانستان و پاکستان شرایط کنترل و سلامت آب به هیچ عنوان مانند ایران نیست، گفت: توصیه ما به مشترکان این است که تنها از آب‌هایی که مورد تایید و نظارت شرکت آب و فاضلاب است استفاده کنند چراکه در این شرایط به‌طور کامل اطمینان از کیفیت و سلامت آب وجود دارد.

منتظری ادامه داد: مردم نباید از منابع غیر مطمئن مانند چاه‌های کشاورزی، رودخانه‌ها و یا مواردی از این قبیل برای شرب استفاده کنند، آب‌های لوله‌کشی تحت پوشش شرکت های آب و فاضلاب مورد اعتماد است، هر شبکه توزیع آب غیرتحت پوشش شرکت‌های آبفا مورد تایید نیست.

 وی در خصوص وضعیت آب شرب شهر حمیدیه که اخیرا شایعاتی در مورد عدم سلامت آن منتشر شده است، اظهار کرد: کلیه مطالب منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر آلودگی آب این شهر کذب بوده و نتایج حاصل از آزمون‌های میکروبی و کیفی بیانگر سلامت مناسب آب شرب است.

وی با بیان اینکه آب شرب شهر حمیدیه روزانه چندین نوبت توسط مرکز بهداشت حمیدیه نمونه‌برداری و آزمایش می‌شود و از سویی آزمایشگاه مرکزی آب اهواز نیز به‌صورت مستقل نمونه‌های آب شبکه توزیع ارسالی از آبفا حمیدیه را مورد بررسی و پایش قرار می‌دهد، گفت: تاکنون هیچ گونه مورد مشکوک  که منجر به ایجاد اسهال و استفراغ شود و منشا آن آب شرب باشد گزارش نشده است.

منتظری با بیان اینکه تنها منابع معتبر برای اعلام آلودگی آب، مراکز بهداشت شهرستان و استان و دانشگاه های علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت هستند و تاکنون هیچ گونه اخطاری مبنی بر آلودگی آب شرب شهرستان حمیدیه صادر نکرده‌اند، ادامه داد: بررسی میدانی سامانه‌های تامین آب روستاهای اطراف حمیدیه در حال انجام بوده و اطمینان از سلامت و بهداشت آن‌ها توسط گروه اعزامی آبفای کشور مستمرا صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *