هر شهروند تهرانی ۷۳۰ گرم زباله تولید می‌کند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران اعلام کرد که در تهران به ازای هر شهروند ۷۳۰ گرم تولید زباله تولید می‌شود که در مقایسه با میانگین استاندارد جهانی در شرایط مناسبی قرار داریم.

به گزارش سادس، محمد علی عزیزی در حاشیه بازدید از نمایشگاه شهرهای خواهر خوانده و توانمندی‌های مدیریت شهری تهران گفت: در این نمایشگاه که مجموعه عملکرد شهرداری تهران در آن نمایش داده می شود با حضور چند شهر خواهر خوانده از  کشورهای همسایه فرصتی است تا ما بتوانیم به تبادل تجربیات بپردازیم.

 وی افزود: دستاوردهای شهرداری تهران در اداره پایتخت باید به صورت مستمر در نمایشگاه های بین المللی شهر تهران به نمایش گذاشته شود تا شهروندان تهرانی بدانند مدیریت شهری در پایتخت چه کارهایی انجام می دهد.

 مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند ادامه داد: این دوره مدیریت شهری سعی بر این دارد تا در حوزه مدیریت پسماند به کاهش تولید ، تفکیک حداکثری و کاهش دفن زباله کمک کنیم. 

 وی با بیان اینکه برنامه ریزی در این حوزه در سه بازه‌ زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در یک دوره ۴ ساله در نظر گرفته شده است، بیان کرد: سعی داریم تا مدیریت یکپارچه پسماند شهری را به سرمایه گذاران در ۸ پهنه شهری واگذار کنیم. در این زمینه وزارت کشور و سازمان محیط زیست نیز حمایت های لازم را انجام می دهند.

 عزیزی با بیان اینکه میانگین تولید زباله از طرف شهروندان به اندازه مدل جهانی است، یادآور شد: ما می توانیم در تولید زباله کاهش داشته باشیم و نحوی جمع آوری، جداسازی و نحوی بازگشت به صنایع تبدیلی و تولیدی در این زمینه که دچار وقفه بوده  و اشکالاتی در این زمینه وجود دارد را با واگذاری کار به بخش خصوصی هدفمند کنیم.

وی با بیان اینکه برای اصلاح رویکرد بحث تفکیک زباله از مبدا باید  بتوانیم زیرساخت های مورد نیاز را در این زمینه در اختیار شهروندان قرار دهیم؛ تاکید کرد: خوشبختانه در دوره جدید مدیریت شهری این اتفاق در حال روی دادن است.

 مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در ادامه گفت: در تهران به ازای هر شهروند ۷۳۰ گرم تولید زباله انجام می شود که در مقایسه با میانگین استاندارد جهانی در شرایط مناسبی قرار داریم.

 وی افزود: این در حالی است که در برخی از کشورهای اروپایی تولید زباله به ازای هر شهروند یک کیلوگرم در روز است.

 عزیزی ادامه داد: در حال حاضر بر اساس آمارهای طرح جامع پسماند میزان تولید زباله به ازای هر شهروند ۷۳۰ گرم در روز است. این میزان تولید در شهرستان های دیگر کمتر از ۶۰۰ گرم است؛ چرا که آنها می توانند زباله” تر” تولیدی را از طریق دام ها کنترل کنند.

 وی با اشاره به اینکه ما با تفکیک حداکثری پسماند می‌توانیم میزان ریجکت زباله را کنترل کنیم، بیان کرد: در حال حاضر تمامی کلانشهرها در حال دفن زباله هستند اگر بتوانیم زباله را در شهر تهران به درستی تفکیک کنیم حدود۶۵  درصد زباله تر است، حدود ۳۱ درصد زباله خشک با ارزش و حدود ۶ درصد نیز ریجکت است.

بنا براعلام سایت شهر، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند یادآور شد: به دلیل اینکه تفکیک در مبدا در تهران انجام نمی شود زباله ریجکت به ۳۰ درصد افزایش پیدا می کند که مجبور به دفن ۴۰ درصد از زباله می شویم که بزرگترین معضل در شهر تهران محسوب می شود.برخی از کلانشهرها این موضوع را از طریق زباله سوزی کنترل می کنند و برخی از شهرها بحث آموزش و تفکیک زباله را دنبال می کنند. 

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *