زندی: ورزش بدون رسانه به جایی نمی‌رسد

زندی: ورزش بدون رسانه به جایی نمی‌رسد

سادس/فارس نخستین همایش بزرگداشت ورزشی‌نویسان و پیشکسوتان ورزش و آغاز به کار رسمی انجمن نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان ورزشی استان فارس در شیراز برگزار شد.

شامگاه سه‌شنبه ۱۴ تیر و همزمان با روز قلم، نخستین همایش تجلیل از پیشکسوتان ورزش، اعم از ورزشکاران، مربیان، ورزشی نویسان و خبرنگاران و عکاسان ورزشی استان فارس، برگزار و طی آن ابلاغ رسمی آغاز به کار انجمن نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان ورزشی این استان نیز به نایب رئیس این انجمن، اعطا شد.

دبیرکل افتخاری انجمن ورزشی‌نویسان ایرا و عضو مادام العمر فدراسیون جهانی ورزشی‌نویسان در این مراسم گفت: علیرغم اینکه شاهد حضور گروهی پُرتوان از ورزشی‌نویسان و خبرنگاران و عکاسان ورزشی در فارس هستیم، اما تاکنون تشکلی در این استان شکل نگرفته است.

منوچهر زندی، با تصریح اینکه، ورزش در هیچ کجای جهان بدون رسانه، نویسنده، خبرنگار و عکاس ورزشی، پیشرفت نمی‌کند، گفت: اگر امروز ورزش فارس در حد انتظار نیست، نباید تعجب کرد، زیرا حرمت ورزشی نویس و رسانه ورزشی حفظ نشده است.

او با بیان اینکه خبر ورزشی می‌توانست با مرکزیت شیراز منتشر شده و جایگاهی ملی و بین‌المللی پیدا کند، گفت: باید همه اهالی رسانه کمک کنند تا با تقویت انجمنی که تازه شکل گرفته، مسیر پویایی ورزش فارس ترسیم شده و این استان به جایگاه خود برسد.

زندی با تاکید براینکه انجمن نویسندگان، خبرنگاران وعکاسان ورزشی و رسانه‌های این حوزه می‌توانند در قامت یک کُوچینگ کننده عمل کند، گفت: یکی از دلایل مهم در به توفیق نرسیدن ورزشکاران، مربیان و حتی افراد و شخصیت‌های سیاسی و مدیران و مسئولان، نداشتن کوچینگ کننده بوده است.

زندی: ورزش بدون رسانه به جایی نمی‌رسد

این ورزشی نویس پیشکسوت با یادآوری اینکه کوچینگ با مربی‌گری تفاوت دارد، گفت: جای یک کوچینگ خوب در کنار ورزش فارس خالیست و تازمانیکه با این مقوله‌ها اهمیت ندهیم، ۵۰ سال دیگر هم در همین نقطه قرار خواهیم داشت.

زندی همچنین از شرکت نکردن مسئولان ارشد خصوصا مدیران ورزش و جوانان فارس علیرغم دعوت رسمی در این مراسم، ابراز گلایه و تاکید کرد که راه موفقیت همه توجه به اهمیت داشتن یک کوچینگ توانمند است.

تشکل ورزشی قوی اتاق فکر مسئولان و مدیران ورزشی است

رئیس انجمن نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان ورزشی ایران عضو هیئت رئیسه فدراسیون جهانی AIPS، نیز در این مراسم ضمن تبریک روز قلم، گفت: بسیاری از ما نگاه و قضاوتمان راجع به مسائل را براساس گفته یا نوشته‌های اهل قلم شکل می‌دهیم، بنابراین اگر به هر دلیل از سوی گوینده یا نویسنده لغزشی حادث شود، بر بسیاری تاثیرگذار و گاه غیرقابل جبران است لذا، گفتن و نوشتن، مراقبت زیادی نیاز دارد.

عبدالحمید احمدی با تاکید براینکه رسانه و فعالان رسانه در شکل دهی به افکار عمومی بسیار تاثیرگذار هستند، گفت: امروز کار به دلیل دسترسی همه افراد به رسانه‌هایی در شبکه‌های مختلف اجتماعی، بسیار دشوارتر شده و تشخیص سره از ناسره، بسیار سخت است و همین مسئولیت اهالی رسانه و صاحبان قلم را سنگین‌تر می‌کند.

احمدی تشکیل انجمن نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان ورزشی استان فارس را گامی رو به جلو برای تقویت و توسعه متوازن ورزش در این استان دانست و گفت: داشتن یک تشکل مستقل می‌تواند به منزله اتاق فکری برای مسئولان ارشد ورزش و تصمیم گیران این بخش و مدیران و دست اندرکاران باشگاه‌های ورزشی باشد.

رسانه‌ها سلبریتی ورزشی نسازند

عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این جلسه، سیاست مدیریت شهری را حمایت از ورزش در حد توان و بضاعت خود دانست و گفت: تا قبل از تشکیل دوره چهارم شورای شهر شیراز، وضعیت سرانه ورزشی در این شهر چندان مطلوب نبود اما در آن دوره با اختصاص اعتباراتی خوب شاهد رشد سرانه فضای ورزشی در شیراز بودیم.

رضا محمدیان با بیان اینکه در عرصه رسانه‌های ورزشی باید و نبایدهایی وجود دارد، تبدیل ورزشکار و اهالی ورزش به سلبریتی را جزو نبایدها و نمود و بروز دادن و معرفی پهلوانان این حوزه را جزو بایدها دانست و گفت: در دنیای ورزش امثال مارادونا زیاد است، اما این گونه شخصیت‌ها نمی‌توانند الگوی مناسبی باشند.

زندی: ورزش بدون رسانه به جایی نمی‌رسد

او تبدیل یک ورزشکار به سلبریتی را باعث ضربه زدن به ورزشکار و جامعه دانست و گفت: رسانه در این زمینه نقش زیادی دارد اگرچه نقش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در این بحث بسیار بیشتر است.

محمدیان گفت: رسانه باید قهرمانان ورزشی را بزرگ کند، کسانیکه نمونه‌های آنان در شیراز، فارس و کشور، فراوان هست. نام افراد و شخصیت‌هایی نظیر پوریای ولی، در تاریخ ماندگار و البته تاثیرگذار خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز همچنین با اشاره به تاثیر فعالیت ورزشی‌نویسان در زمینه ترویج فعالیت‌های ورزشی خاطرنشان کرد که این اقدامات زمینه ساز سلامت، شادابی، نشاط و امید جامعه خواهد بود.

رسانه، مربی و بازیکن، مسئول و تماشاچی چهار رکن موفقیت ورزشی است

غلامحسین پیروانی، نیز در این مراسم با قبول تاثیر داشتن کوچینگ خوب برای رشد ورزش، گفت: ما در استان فارس همه چیز داریم اما به دلیل وجود نابرابری و نبود عدالت در توزیع منابع و امکانات، زمینه رشد برایمان فراهم نشده است.

مربی اسبق تیم‌های برق شیراز و فجر شهید سپاسی، گفت: ورزش ایران، نابرابر است، چرا باید تیمی در یک دوره لیگ ۲۰۰ میلیارد خرج کند و تیم‌های مستعد و توانمندی نظیر فجر توان تامین ۲۰ میلیارد تومان هم نداشته باشند.

او نابرابری و توزیع نامناسب امکانات را موجب حذف کامل تیم‌هایی نظیر برق شیراز، ابومسلم، راه آهن، بانک ملی، دارایی و …. دانست و گفت: من ۱۱ سال سرمربی فجر شهید سپاسی بودم، به خوبی مسائل را می‌شناسم.

پیروانی با تاکید براینکه نبود امکانات مالی، تیم‌های سازنده را از بین برده است، گفت: امروز مربیان باید توان خود را روی تقویت تیم‌های پایه معطوف کنند.

این ورزشکار پیشکسوت با بیان اینکه بخشی از موفقیت‌هایش را مدیون همراهی رسانه‌ها و خبرنگاران و ورزشی‌نویسان است، گفت: برای داشتن ورزشی موفق نیازمند چهار رکن هستیم، رسانه، بازیکن و کادرفنی، مسئول، تماشاچی؛ اگر این ارکان به شکل کامل فراهم باشد، موفقیت در دسترس خواهد بود.

به گزارش سادس، تجلیل از نویسندگان، خبرنگاران وعکاسان ورزشی پیشکسوت و همچنین ورزشکاران و مربیان ورزشی بخش پایانی این همایش بود که با حضور نماینده شیراز در مجلس، شماری از اعضای شورای شهر شیراز و برخی مسئولان هیئت‌های ورزشی و با همراهی معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، برگزار شد.

زندی: ورزش بدون رسانه به جایی نمی‌رسد

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *