اهالی «سرکلاته» کردکوی در شوک قبوض نجومی آب/ مردم: خرید آب معدنی به‌صرفه‌تر است

سادس/گلستان با تداوم صدور قبوض نجومی آب برای مشترکان روستای «سرکلاته» کردکوی، به نظر می رسد این چالش دست‌بردار مردم این روستا نیست.

سال گذشته بود که موضوع قبوض نجومی آب دادِ برخی مشترکان روستای سرکلاته کردکوی را در آورد و صدور قبض از ۴۰۰ هزار تومان تا بیش از یک میلیون تومانی آب، مردم این روستا را شوکه کرده بود.

در آن زمان مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان گلستان یکی از علل افزایش آب‌بهاء را سکونتگاه های غیردائم اعلام کردند؛ دلیلی که برای مردم این روستا قانع کننده نبود و بسیاری از مشترکان اذعان داشتند که قبض صادره ۱۰ برابر مصرف همیشگی آنها صادر شده است.

ظاهراً این چالش هنوز گریبان گیر مردم روستای سرکلاته کردکوی است و مردم این روستا امسال نیز از صدور قبوض نجومی آب گله‌مند هستند و انتظار دارند مسئولان برای حل این مشکل چاره اندیشی کنند.

اهالی روستا می‌گویند وقتی روزانه با قطعی آب مواجه هستند صدور قبض با این قیمت ناعادلانه است.

ار طرفی در حالی چنین اتفاقی در روستاها در حال انجام است که مدیران همیشه از پویاتر شدن روستاها و ماندگاری روستائیان در روستاها سخن می گویند و به طور قطع با چنین قوانین سخت گیرانه ای مردم را از روستاها فراری می دهند.

یکی از اهالی روستا سرکلاته کردکوی ضمن گله مندی از صدور آب بهای خود، اظهار کرد: به عنوان یکی از اهالی این روستا معتقدم اگر برای مصرف روزانه‌ام آب معدنی بخرم به صرفه تر و ارزان تر از آن است که بخواهم این قبض های نجومی را پرداخت کنم.

وی ادامه داد: بارها مشکل خود را با مسئولان آب و فاضلاب شهرستان کردکوی و حتی فرماندار این شهرستان مطرح کردیم اما در پاسخ به ما می گویند منزل شما سکونتگاه غیردائم است این دلایل در حالی مطرح می شود که در این روستا متولد شدم و در آن به کشاورزی مشغول هستم.

معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب استان گلستان اظهار کرد: برخی از کاربری های غیرخانگی، سکونتگاه و اقامتگاه غیردائم است و اگر شخصی خانه ای در روستای خود داشته باشد و گاهی اوقات در آن تردد داشته باشد اقامتگاه و یا سکونتگاه غیردائم محسوب می شودو تعرفه آن براساس اقامتگاه غیردائم اخذ خواهد شد.

اردشیر سلطانیان در این باره به خبرنگار سادس گفت: آن دسته از اهالی که از قبوض آب گلایه داشتند جزو کسانی هستند که در این روستا سکونت غیردائم دارند، این افراد در شهر یا روستا خانه دارند اما از واحد مسکونی روستا به عنوان خوش‌نشینی استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه یک مشترک نمی‌تواند از دو یارانه آب استفاده کند، بیان کرد: نمی شود فردی در گرگان و یا شهر دیگری زندگی کند و از یارانه آب بهره‌مند شود و علاوه‌بر آن در روستا هم سکونت داشته باشد و از  این امتیاز استفاده کند در چنین شرایطی مورد دوم به عنوان سکونتگاه غیردائم تلقی می‌شود.

معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب گلستان گفت: کسی که تا ۶ متر مکعب آب مصرف کند قیمت آن سه هزار و ۳۰۰ تومان محاسبه می شود و افرادی که بیش از ۶ مترمکعب آب مصرف کنند قیمت هر مترمکعب ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان لحاظ می شود.

سلطانیان با اشاره به گلایه افراد مستاجر که قبض آنها به عنوان سکونتگاه غیردائم لحاظ شده، افزود: این قانون برای مستاجران اعمال نمی شود البته دو مورد اعتراض به ما گزارش شد که فرد موردنظر منزل نبود و بررسی‌های ما نشان داد کنتور آب این مشترک در ۶ ماه اخیر قرائت نشده است.

وی با بیان اینکه ۱۸ هزار و ۵۰۰ مشترک در استان گلستان سکونتگاه غیردائم دارند، با اشاره به خرید و فروش آب در برخی روستاها، گفت: مردم در صورت مشاهده هر گونه تخلف موارد را به ما گزارش کنند که اگر انشعاب غیرمجاز بر ما محرز شود پلمب و فرد متخلف جریمه می شود و فرد به دادگاه معرفی خواهد شد.

معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب گلستان، تعداد مشترکان شهری را ۳۱۰ هزار  و تعداد مشترکان روستایی در استان گلستان را ۲۳۰ هزار مشترک اعلام کرد.

به گزارش سادس، به نظر می‌رسد در شرایطی که کمر مردم زیر بار فشارهای ناشی از تورم و هزینه های بالای زندگی خم شده این سیاست آب و فاضلاب در تعرفه آب‌بهاء سکونتگاه غیردائم، تخلیه مردم از روستاها را کلید می‌زند.
انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *