خدا به داد بسکتبال ایران برسد!

خدا به داد بسکتبال ایران برسد!

سرمربی سابق تیم ملی بسکتبال ایران گفت: متاسفانه بسکتبال ما در سال‌های قبل روند خوبی را طی نکرد و بعد از حامد حدادی، خدا به داد بسکتبال ایران برسد!

محمدمهدی ایزدپناه در گفت‌گو با سادس، درباره عملکرد تیم ملی بسکتبال ایران در پنجره سوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۳ توضیح داد: ابتدا بگویم که امیدوارم این فرهنگ در ورزش بهینه شود که اگر کارشناسی حرفی می‌زند از روی مشکل شخصی و اختلافات نیست، چون همه ما خانواده بسکتبال هستیم و از سر دلسوزی صحبت می‌کنیم.

* آنالیز خوبی از قزاقستان نداشتیم

او ادامه داد: اما درباره عملکرد تیم باید بگویم که مقابل قزاقستان خیلی بد بازی کردیم و روند تیم در جریان مسابقه نشان داد که متاسفانه حریف را به هیچ وجه خوب آنالیز نکرده‌ بودیم، نقطه مقابل ما هم تیم قزاقستان بود که خیلی خوب تیم ایران را آنالیز کرده بودند. متاسفانه برخلاف میل باطنی‌ام باید بگویم که اصلا همیت تیمی نداشتیم. یخچالی و جمشیدی را خیلی دوست دارم و آن‌ها از بازیکنان بزرگ بسکتبال ایران هستند، اما باید به ارمغانی بگوییم که بعضی روزها و شب‌ها یک ورزشکار نمی‌تواند عملکرد مثبتی داشته باشد، در چنین مواقعی نیاز داریم که او را تعویض کنیم.

باید به ارمغانی بگوییم بعضی روزها یک ورزشکار نمی‌تواند عملکرد مثبتی داشته باشد، در چنین مواقعی نیاز داریم که او را تعویض کنیم.کارشناس بسکتبال ایران افزود: اصلا مربی آن‌جا و کنار زمین حضور دارد که همین کار را کند. نفراتی مثل جمشیدی بازیکنان بزرگی هستند اما در بازی مقابل قزاقستان روز او نبود و باید تعویض می‌شد. هر چند که سوریه تیم ضعیف‌تری است، اما شما دیدید که بازیکنی مثل متین آقاجان‍‌پور چگونه پس از ورود به زمین عملکرد درخشانی داشت. در بازی قبل هم می‌شد این تعویض را انجام داد.

* ارمغانی جسارت تعویض نداشت

او درباره دلایل انجام نشدن تعویض‌های مناسب نیز گفت: از نظر من ارمغانی باید این جسارت را می‌داشت که تعویض کند. گاها شب بازیکن نیست و این اضافه بازی دادن‌ها بازیکن را فقط خسته می‌کند. البته شاید به دلیل زمان کم او شناخت خوبی از نفرات تیم نداشت و به همین دلیل تعویض‌های خوبی را انجام نداد.

خدا به داد بسکتبال ایران برسد!

* بازیکنان خوب ترغیب نشده بودند

سرمربی سابق تیم ملی ایران، با اشاره به نبود روحیه جنگندگی در جمع ملی‌پوشان نیز گفت: قزاق‌ها برای برد آمده بودند و متاسفانه تیم ما جنگنده نبود. آن‌ها می‌دانستند اگر ببازند صعودشان به جام جهانی سخت خواهد شد. با هم تعارف نداریم و می‌دانیم که بردن چین و استرالیا خیلی سخت است. بازی مهمی را واگذار کردیم. همانطور که دیدید قزاق‌ها اصلا اجازه نمی‌دادند ما به سبدشان نزدیک شویم، یا با دفاع خوب مانع می‌شدند یا با خطا جلوی حمله ما را می‌گرفتند. وقتی هم فهمیدند که پرتاب‌های آزاد ما گل نمی‌شود بیشتر هم خطا کردند که یک تاکتیک بود.

ارمغانی سرمربی خوبی است اما باید زمان داشته باشد، در ۲۰ روز نمی‌توان اطلاعات و تجربیات را به تیم انتقال داد.او افزود: متاسفانه تیم خوب هدایت نشد و بازیکنان آن همیت تیمی لازم را نداشتند. به نظر من بازیکنان را خوب ترغیب نکردیم و یک بازی مهم را از دست دادیم. اعتقاد دارم که آقای داوری باید با دقت بیشتری عمل کند. ما کادرفنی نوجوانان و بزرگسالان را تغییر دادیم، اما آیا این اقدامات جواب دادند؟ بهتر است تصمیمات کارشناسی گرفته شوند. ارمغانی سرمربی خوبی است اما باید زمان داشته باشد، در ۲۰ روز نمی‌توان اطلاعات و تجربیات را به تیم انتقال داد. باید یک فکری به حال بسکتبال ایران شود.

* خدا به داد بسکتبال ایران برسد!

پیشکسوت بسکتبال ایران با اشاره به اتمام دوران نسل طلایی اظهار کرد: نسل خوبی داشتیم و یک دهه از آن‌ها بهره بردیم اما زیرساخت را درست نکردیم و برنامه ریزی مناسبی برای این رشته نداشتیم. این نسل تمام شد و کنار رفتند، آخرین بازمانده هم حامد حدادی است که اگر حدادی هم برود خدا به داد بسکتبال برسد تا به تیم‌های درجه دو آسیا نبازیم. نباید چنین تیم‌هایی مقابل ما قد علم کنند. من فکر می‌کنم اگر بازیکنان تیم‌ها را با هم مقایسه کنیم تیم ما یک سر و گردن بالاتر بود اما آن‌ها می‌دانستند چه چیزی را درون زمین می‌خواهند.

* دفاع قزاقستان اجازه پرتاب سه امتیازی نداد

او درباره عملکرد بسیار بد تیم ایران در پرتاب‌های سه امتیازی و نداشتن حتی یک پرتاب موفق در طول ۴۰ دقیقه بازی، توضیح داد: خیلی از دوستان می‌گویند ما ۱۹ سه امتیازی زدیم و وارد سبد نشد، ولی کسی نمی‌بیند که ما فقط یک اوپن شات داشتیم که داخل سبد نرفت. در بقیه پرتاب‌های ما دفاع قزاقستان در صورت بازیکن ایران بود که کار را سخت می‌کرد. یک فرصت بسیار مهم را خود بازیکنان و بسکتبال ایران از دست دادند چون جنگنده کار نکردند. ما با این نفرات قطعا توانایی شکست قزاقستان را داشتیم.

خدا به داد بسکتبال ایران برسد!

* هم فنی و هم روحی بد بودیم

ایزدپناه در پاسخ به این سوال که با این اوصاف دلیل باخت تیم ایران بیشتر مسائل روحی بود یا فنی؟ اظهار کرد: متاسفانه هر دو مورد وجود داشت. انسجام نداشتیم، گذشت لازم را بین بازیکنان نمی‌دیدیم و خیلی جاها همکاری‌های ساده را هم نداشتیم. در یکی دو صحنه حدادی زیر سبد خالی بود و بازیکن ما به او پاس نمی‌داد که نشان از خودخواهی و نبود تمرکز بود. همه این موارد دست به دست هم داد که نتیجه نگیریم.

ما بازیکنانی مثل سجاد پذیرفته می‌خواهیم که کاملا در خدمت تیم بود و با حامد حدادی هم همکاری خوبی داشت، نه اینکه یک بازیکن برای خودش بازی کند.او افزود: متاسفانه ما ۳۰ درصد توان خودمان را هم مقابل قزاقستان نشان ندادیم، اگر فقط با ۵۰ درصد توانایی خود کار می‌کردیم قزاقستان را می‌بریدم. تیم از نظر روانی آماده نبود که از ۱۹ پرتاب سه امتیازی حتی یکی هم وارد سبد نشد. بدون شک ما می‌توانیم قزق‌ها را در کاپ آسیا شکست دهیم، آن نمایش قزاق‌ها ۱۰۰ درصد توانشان بود  و ما ۳۰ درصد هم نبودیم.

* بازیکنان خودخواه به درد تیم ملی نمی‌خورند

سرمربی سابق تیم ملی ایران تاکید کرد: آقای ارمغانی باید از اسم‌ها پرهیز کند. ما بازیکنانی مثل سجاد پذیرفته را می‌خواهیم که خوش درخشید و با بازیکنی چون حامد حدادی هم همکاری خوبی داشت. سجاد پذیرفته کاملا در خدمت تیم بود و ما بازیکنی می‌خواهیم که در خدمت تیم باشد، نه اینکه برای خودش بازی کند. اگر بازیکنی در یک بازی خوب نیست آقای ارمغانی باید بتواند تعویض کند. امیدوار بودیم این تیم را جمع و جور کنند ولی متاسفانه اینطور نشد. من اگر به جای آقای داوری باشم از خانواده بسکتبال خواهش می‌کنم تا کنار تیم باشند تا با هم فکر اساسی برای آینده بسکتبال کنیم.

* از همه پتانسیل بسکتبال ایران استفاده کنیم

او در پایان صحبت‌های خود اظهار کرد: متاسفانه بسکتبال ما روند مناسبی نداشته و باید نیروهای خوب خود را برای آینده حفظ کنیم. نمی‌خواهم اسم ببرم که سوءتفاهم شود اما نفراتی چون مصطفی هاشمی، صمد نیکخواه‌بهرامی و حتی خود بنده، سال‌ها در بسکتبال بوده‌ایم و تیم‌های زیادی را به مسابقات بین‌المللی اعزام کرده‌ایم. این افراد شاید الان در قامت سرمربی نباشند، اما استفاده از آن‌ها قطعا برای رشد بسکتبال مفید خواهد بود.

خدا به داد بسکتبال ایران برسد!

 متاسفانه فرهنگ خوبی در بسکتبال نیست و هر کس که روی کار می‌آید رفقای خود را می‌آورد، شخصا توقع دارم از همه پتانسل بسکتبال استفاده کنند. خود من بارها تیم ملی را عازم کرده‌ام، اما تا الان حتی یک زنگ هم به من نزده‌اند. برای کسب موفقیت باید همه پتانسیل بسکتبال به کار گرفته شود. آقای داوری با مدیران کشورهایی که در ۱۰ سال اخیر بسکتبال خود را ارتقاء داده‌اند جلساتی بگذارند تا از آن ها مشورت بگیرند. ما پتانسیل بسیار خوبی در پایه داریم و امیدوارم توجه بیشتری به این رشته شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *