همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری کلانشهر تهران فرصتی برای مردمی کردن اقتصاد شهری

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با تأکید بر لزوم جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی در پروژه‌های شهری گفت: برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری کلانشهر تهران آغازی برای موضوع مردمی کردن اقتصاد شهری است.

به گزارش سادس، ابوالفضل فلاح در نشست خبری همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کلانشهر تهران که امروز یکشنبه برگزار شد، گفت: تهران با توجه به گستره و حجم بافت شهری که دارد نیازهای متراکمی ظرف دو ماه گذشته در آن مترتب شده است. مترو که چند دهه در حال ساخت و توسعه است همچنان تکمیل نشده و حمل و نقل عمومی از موضوعاتی است که افت و خیزهای بسیاری دارد و با مشکلات بسیاری همراه است. لذا باید بستر مناسبی فراهم شود تا حمل و نقل عمومی از این وضعیت خارج شده و شرایط بهتری برای مردم فراهم شود.

معاون شهردار تهران افزود: در حوزه‌های زیرساختی همچون موضوع جمع‌آوری پسماند در شرایطی قرار گرفته‌ایم که امروز در دنیا دیگر محل‌های تفکیک زباله به شکلی که ما داریم وجود ندارد و در حوزه ایجاد شریان‌های ارتباطی و دیگر موضوعات نیز با مشکلاتی مواجه هستیم که برای رفع همگی آن‌ها در برنامه جامع مدیریت شهری پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و در بودجه سال ۱۴۰۱ نیز این موارد پیش‌بینی شده است. پروژه‌هایی که می‌توانند گام موثری در حل مشکلات تهران باشند.

فلاح ادامه داد: بودجه در دو بخش تأمین منابع مالی از محل درآمدها و بخش دیگر که سقف آن نیز توسط شورا برداشته شده تأمین منابع مالی از محل جذب سرمایه‌گذار است. برای جذب مشارکت بخش خصوصی باید پروژه‌های مناسب احصا و معرفی شوند. در این راستا سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران ظرف سال‌های گذشته عملکرد خوبی نداشته و نیاز است که با بازنگری، علل عدم موفقیت آن را احصا کنیم. باید مشخص شود در هر یک از پروژه‌ها سهم شهرداری چه میزان است و آسیب‌شناسی کنیم که مدل‌های مالی به بهترین شکل ممکن پیش‌بینی شده است. در هشت ماه گذشته آسیب‌شناسی‌ها انجام شده و بر همین اساس مقرر شد همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری برگزار شود. در این مدت پروژه‌های سرمایه‌گذاری احصا شد و روی آن‌ها مطالعه انجام شد تا مدل تأمین مالی آن‌ها مشخص شود. برای مثال چند هتل در بوستان‌های تهران مطالعات‌اش انجام شده و مدل تأمین مالی آن مشخص شده و قابل عرضه است. همچنین برای پروژه‌ها و اخذ مجوزهای لازم آن‌ها نیز تدابیر لازم صورت گرفته است.

معاون مالی شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه حدود ۲۳۱ پروژه تاکنون برای همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری کلانشهر تهران احصا شده است، افزود: ممکن است عدد این پروژه‌ها افزایش پیدا کند. قطعا تا پیش از برگزاری همایش سایت مربوط به آن به همراه همه مشخصات پروژه‌ها به صورت دو زبانه یعنی فارسی و انگلیسی برای استفاده سرمایه‌گذاران بارگذاری خواهد شد. امیدواریم با برگزاری این همایش نقطه عطفی در جهت جذب سرمایه‌گذار خصوصی در تهران ایجاد شود.

وی افزود: حدود سه هفته است که پیش جلساتی با اتاق‌های مشترک همچون اتاق ایران و امارات، ایران و چین، ایران و عمان و… داشته‌ایم که مقدمات کار آماده شده تا در روز همایش شاهد مبادله تفاهم‌نامه‌ها باشیم. همچنین با سیستم بانکی تعاملات بسیاری انجام شده تا پروژه‌ها در اصطلاح، بانک‌پذیر باشند. جلسات مشترکی نیز با نهادهای مالی و از جمله سازمان سرمایه‌گذاری خارجی برگزار شده تا بیشترین بهره‌گیری از ظرفیت‌های این نهادها را داشته باشیم. در این همایش از مقام‌های دولتی، اعضای شورای شهر تهران، نمایندگان مجلس، شهرداران کلانشهرها و تعدادی از سفرا برای شرکت در این مراسم دعوت به عمل آمده و تا به امروز ۴۸۰ نفر از سرمایه‌گذاران برای شرکت در این همایش ثبت نام کرده‌اند.

فلاح با اشاره به اینکه سه نشست علمی در خلال این همایش با هدف آسیب‌شناسی سرمایه‌گذاری در شهر تهران انجام خواهد شد، اظهار کرد: این نمایشگاه از روز چهارشنبه هفته جاری کار خود را آغاز می‌کند و علاوه بر تبادل تفاهم‌نامه‌ها، پنل‌های تخصصی شامل پنل تخصصی سرمایه‌گذاری خارجی برگزار خواهد شد. تورهایی نیز برای معرفی پروژه‌ها و میزهای گفت‌وگو در خلال این همایش برگزار خواهد شد و امیدواریم با همه این اقدامات در این همایش مردمی کردن اقتصاد شهری را کلید بزنیم.

وی ادامه داد: ما گزینشی برای انتخاب سرمایه‌گذاران خارجی نداشته‌ایم و از همه نهادهایی که می‌توانستند در این عرصه همکاری کنند کمک گرفتیم. بانک‌ها نیز برابر بخشنامه بانک مرکزی از سرمایه‌گذاری منع شده‌اند؛ اما به عنوان پشتیبان می‌توانند وارد این حوزه شوند. سامانه‌ای نیز به صورت نمایشگاه دائمی و در فضای مجازی رونمایی خواهد شد تا علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری به صورت مداوم بتوانند فرصت‌های سرمایه‌گذاری را مشاهده کنند.

معاون شهردار تهران تأکید کرد: از ۲۳۱ پروژه احصا شده حجم سرمایه‌گذاری آن معادل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است که البته این برآورد براساس مطالعات امروز انجام شده است. اگر در وهله اول ۳۰ درصد از این پیش‌بینی منتج به نتیجه شود حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان عقد قرارداد خواهیم داشت که رقم بسیار خوبی است؛ اما به طور کلی بستر خوبی برای جذب حداکثری سرمایه‌گذاری پروژه‌های شهری فراهم شده است.

فلاح ادامه داد: ۴۸ پروژه در حوزه حمل و نقل است و در مورد سرمایه‌گذاری خارجی با توجه به شرایط تحریمی سرمایه‌گذاران رغبتی برای اطلاع‌رسانی در خصوص حضور آن‌ها ندارند؛ لذا محدودیت‌هایی در این عرصه وجود دارد. یکی از چالش‌هایی که داریم این است که سرمایه‌گذار به دید پیمانکار دیده می‌شود؛ اما ما اهلیت سنجی سرمایه‌گذار را خواهیم داشت. از سوی دیگر در این همایش پنل تخصصی برای موضوع مسکن انبوه گذاشته‌ایم و پروژه‌هایی را در این حوزه توسط معاونت شهرسازی ارائه داده‌ایم. همچنین یکی از غرفه‌های نمایشگاه مربوط به حوزه مسکن است. در نهایت همه ابعادی که می‌شد در شهر منجر به سرمایه‌گذاری شود را مورد توجه قرار داده‌ایم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *