اتحاد اروپا به نفع ایران آمریکا را در شورای امنیت ناکام گذاشت

شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا از رزمایش اخیر موشکی ایران انتقاد کردند اما با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای جامعه بین المللی به دنبال ارتقا روابط با جمهوری اسلامی هستند، هیچ یک از نمایندگان حاضر خواستار اقدام تنبیهی علیه ایران نشدند تا تمام تلاش های اسرائیل و آمریکا بی نتیجه بماند.

شورای امنیت روز دوشنبه اعلام کرد رزمایش موشکی ایران که طی ماه جاری در دو مقطع زمانی انجام شد، به «فضای مثبت» موجود و اعتماد میان قدرت های جهان و تهران را که در پی توافق جامع هسته ای طی سال گذشته شکل گرفته بود، لطمه زده است. اما این شورا اعلام کرد برای تشخیص اینکه آیا اقدامات اخیر ایران ناقض قطعنامه سازمان ملل بوده یا خیر نیازمند اطلاعات فنی بیشتری است.

پس از نشست شورای امنیت که پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد، سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل وعده داد که واشنگتن به تلاش خود برای اقدام شورای امنیت در پاسخ به آزمایش های موشکی ایران ادامه خواهد داد و همچنین روسیه را متهم کرد که برای پاسخ ندادن به «نقض قطعنامه سازمان ملل توسط ایران» دنبال دلیل می گردد.

پاور مدعی شد: این موضوع شایسته پاسخ شورای امنیت است اما به نظر می رسد که روسیه برای اقدام نکردن دلیل حقوقی می تراشد.

نماینده آمریکا این اظهارات را در واکنش به موضع «ویتالی چورکین» نماینده روسیه عنوان کرد که تصریح کرده بود از دیدگاه روسیه ، آزمایش های موشکی ایران ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نیست.  قطعنامه ۲۲۳۱ از ایران «می خواهد» که از فعالیت های خاص مرتبط با موشک های بالستیک خودداری کند.

نماینده روسیه تاکید کرده که «خواستن با ممنوعیت تفاوت دارد و نمی توان از حیث حقوقی کشوری را به نقض یک خواسته متهم کرد؛ کشورها می توانند از یک خواسته تبعیت کنند یا آن را نادیده بگیرند.»

با این حال مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که هیچ‌یک از وزیران امور خارجه این اتحادیه خواستار تحریم ایران برای برنامه موشکی‌اش نشده‌اند.

فدریکا موگرینی پس از پایان این نشست به خبرنگاران گفت: ما با وزیران امور خارجه درباره اینکه در کدام زمینه‌ها و حوزه‌ها با ایران تعامل مجدد برقرار کنیم و روابط کامل خود را با این کشور از سر بگیریم، گفت‌وگو کردیم.

وی در ادامه با اشاره به آزمایش‌های موشکی اخیر ایران تاکید کرد که این آزمایشات نقض توافق هسته‌ای نبوده است، هر چند می‌تواند به افزایش تنش‌ها در منطقه کمک کند.

موگرینی تصریح کرد: این سازمان ملل است که باید درباره اینکه آیا این آزمایشات نقض قطعنامه شورای امنیت بوده‌اند یا خیر، تصمیم‌گیری کند. هیچ یک از اعضای اتحادیه اروپا خواستار تحریم ایران به دلیل آزمایش‌های موشکی‌اش نشده‌اند.

از سوی دیگر، فرانسوا دلاتر، نماینده فرانسه در سازمان ملل از اعلام نقض قطعنامه شورای امنیت به دلیل آزمایش های موشکی ایران خودداری کرد و گفت: ما نگران هستیم زیرا این موضوع عدم اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ به شمار می رود.

انگلیس نیز اعلام کرده بود از بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد درخواست تهیه گزارشی درباره شلیک این موشک ها کرده است تا درباره اینکه آیا این اقدام نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بوده است یا نه، تصمیم گیری شود.

ماتیو رایکرافت، نماینده انگلیس پیش از برگزاری نشست غیرعلنی روز دوشنبه شورای امنیت گفت: به نظر ما این اقدام ایران بی توجهی آشکار به قطعنامه ۲۲۳۱ است.

سامانتا پاور پیش از این نیز آزمایش های موشکی ایران را تحریک آمیز و بی ثبات کننده خوانده بود. «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا نیز مدعی شده بود که آزمایش های موشکی ایران قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است.

موضع آمریکا در این زمینه در میان متحدان غربی آن کشور نیز چندان مورد توجه قرار نگرفت بطوری که نمایندگان انگلیس و فرانسه نیز آزمایش های موشکی ایران را «عدم اجرا» و «بی توجهی» به قطعنامه ۲۲۳۱ قلمداد، و از بیان «نقض» قطعنامه توسط ایران خودداری کردند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *