نگاه آماری به نقطه ضعف تیم ملی نوجوانان بسکتبال

نگاه آماری به نقطه ضعف تیم ملی نوجوانان بسکتبال

فیلد گل پایین در پرتاب‌های سه امتیازی، از اصلی‌ترین دلایل باخت تیم ملی نوجوانان ایران مقابل رقبایی چون نیوزلند، هند و فیلیپین بود.

به گزارش سادس، تیم ملی بسکتبال نوجوانان ایران که برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا (زیر ۱۶ سال) راهی قطر شده بود، با دو برد و ۳ باختبه کار خود در این مسابقات پایان داد تا ضمن قرار گرفتن در رتبه هشتم، از صعود به بازی‌های جام جهانی که به میزبانی مالاگا برگزار خواهد شد نیز باز بماند.

از این رو نگاهی آماری به عملکرد شاگردان محسین شاه‌علی در این مسابقات داشتیم که نشان می‌دهد تیم ایران، در این مسابقات تنها به دلیل عملکرد ضعیف در ثبت پرتاب‌های موفق از راه دور خصوصا شوت‌های سه امتیازی، نتایج را به حریفانی که دفاع زون خوبی داشته‌اند واگذار کرده است.
 

نگاه آماری به نقطه ضعف تیم ملی نوجوانان بسکتبال

وقتی یک تیم برای جلوگیری از امتیاز گیری حریف خود به دفاع زون (منطقه‌ای) روی می‌آورد، تیم مقابل باید بتواند با استفاده از بازیکنان سریع خود توپ را با سرعت بیشتری در زمین به گردش درآورد و با پاس به بیرون، بازیکنان شوتزن خود را در موقعیت شوت سه امتیازی و به دور از حلقه (سبد) قرار دهد.

طبق آمار، مشخص است که در مسابقات تیم ملی ایران مقابل تیم‌هایی چون نیوزلند، هند و فیلیپین، حریفان با آنالیز شاگردان شاه‌علی و کنترل نفرات نفوذ کننده به زیر سبد مانند محمد امینی (گارد تیم ایران)، به دفاع منطقه‌ای روی آورده‌ و از ضعف تیم ایران در پرتاب‌های از راه دور بهره برده‌اند.
 

نگاه آماری به نقطه ضعف تیم ملی نوجوانان بسکتبال

نقطه ضعف:
تیم ملی ایران در این دوره از مسابقات به ترتیب با پنج تیم اندونزی، لبنان، نیوزلند، هند و فیلیپین بازی کرد. در همه این دیدارها نوجوانان ایران فیلد گل‌های پایین‌تری خصوصا در زمینه پرتاب سه امتیازی نسبت به حریفان خود ثبت کرده‌اند که این موضوع اصلی‌ترین ضعف تیم شاه‌علی به شمار می‌رود.
 

نگاه آماری به نقطه ضعف تیم ملی نوجوانان بسکتبال

نقطه قوت:
از اصلی‌ترین نقاط قوت تیم ایران در این مسابقات، پایین‌بودن آمار ترن اورها (اشتباهات و از دست دادن توپ) است. ایران در همه بازی های خود ترن اور کم‌تری نسبت به حریفان داشته است که نشان می‌دهد بازیکنان این تیم از هماهنگی خوبی برخوردار بوده‌اند و تنها مشکل، بحث پرتاب‌ها است که بیشتر به آموزش پایه‌ای در بسکتبال ایران برمی‌گردد.
 

نگاه آماری به نقطه ضعف تیم ملی نوجوانان بسکتبال

آمارهای مهم تیم ایران در پنج بازی به شرح زیر است:

ایران ۶۶ – ۳۷ اندونزی

تیم ریباند دفاع ریباند حمله تِرن اور فیلد گل ۳ امتیازی فیلد گل ۲ امتیازی
ایران ۳۸ ۲۳ ۱۶ ۱۶ ۳۸.۸
اندونزی ۲۸ ۱۰ ۲۰ ۱۶.۷ ۲۷

ایران ۷۳ – ۵۶ لبنان

تیم ریباند دفاع ریباند حمله تِرن اور فیلد گل ۳ امتیازی فیلد گل ۲ امتیازی
ایران ۲۹ ۲۰ ۱۴ ۲۵.۸ ۳۸.۹
لبنان ۳۰ ۱۱ ۲۰ ۴۵.۵ ۳۶.۲

ایران ۶۹ – ۷۳ نیوزلند

تیم ریباند دفاع ریباند حمله تِرن اور فیلد گل ۳ امتیازی فیلد گل ۲ امتیازی
ایران ۳۴ ۲۲ ۱۵ ۲۱.۴ ۳۸.۸
نیوزلند ۴۹ ۱۹ ۲۷ ۲۱.۶ ۶۵.۷

ایران ۷۸ – ۸۳ هند

تیم ریباند دفاع ریباند حمله تِرن اور فیلد گل ۳ امتیازی فیلد گل ۲ امتیازی
ایران ۳۳ ۲۰ ۱۵ ۲۱.۹ ۳۹.۴
هند ۳۰ ۱۵ ۱۶ ۲۴.۸ ۴۵.۹

ایران ۸۷ – ۹۵ فیلیپین

تیم ریباند دفاع ریباند حمله تِرن اور فیلد گل ۳ امتیازی فیلد گل ۲ امتیازی
ایران ۳۳ ۲۱ ۱۶ ۲۰.۴ ۴۲.۹
فیلیپین ۳۳ ۱۵ ۱۹ ۲۶.۲ ۴۹.۱

محسن شاه‌علی سرمربی تیم ملی نوجوانان ایران در تایید گزارش سادس گفت: در حقیقت از اول راه وقت کافی نداشتیم که روی دفاع گروهی یا همان دفاع زون کار کنیم به همین دلیل کارهای تکنیکی فنی را کنار گذاشتیم تا فقط روی هماهنگی تیمی و دفاع گروهی تمرکز کنیم. ما در مجموع ۷۰ جلسه تمرین داشتیم. بهعنوان مثال وقتی محمد امینی صاحب توپ می شد و از یک نفر عبور می کرد، همه آنها زیر سبد جمع می شدند و دفاع زون را می زدند که به همین دلیل مجبور بودیم توپ را به خارج از محوطه انتقال دهیم که از پرتاب سه امتیازی استفاده کنیم اما متاسفانه به دلیل آنکه زمان کافی برای کار کردن روی پرتاب های سه امتیازی را نداشتیم، موفقیت ما درصد کمی بود که از اصلی‌ترین دلایل باخت ما مقابل نیوزلند، هند و فیلیپین به شمار می‌رود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *